Router als accespoint, mogelijk??

Status
Niet open voor verdere reacties.

pewie37

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Ik heb een router door zijn DHCP-server uit te zetten proberen te degraderen tot accespoint die in een "server-2003 netwerk" met 2 vaste (wired) cliënts een WLAN opzet.

In tegenstelling tot het LAN waar alles werkt zoals het hoort krijg ik op de laptop via de WLAN alleen internettoegang van de server. Verder is er geen enkele "zichtbaarheid" van de router nog de laptop voor de op de LAN aangesloten cliënts. Ook de server zelf laat geen router zien. Ik kan zo dus ook geen (wlan)gebruik maken van de netwerkprinters.

Kortom:
- De op de server gedeelde map is niet toegakelijk voor de laptop.
- De laptop en router zijn niet als computer zichtbaar voor de overige (vaste) cliënts

Kan mij iemand hiermee helpen ?

Laatst bewerkt:
Ik heb een router door zijn DHCP-server uit te zetten proberen te degraderen tot accespoint die in een "server-2003 netwerk" met 2 vaste (wired) cliënts een WLAN opzet.

In tegenstelling tot het LAN waar alles werkt zoals het hoort krijg ik op de laptop via de WLAN alleen internettoegang van de server. Verder is er geen enkele "zichtbaarheid" van de router nog de laptop voor de op de LAN aangesloten cliënts. Ook de server zelf laat geen router zien. Ik kan zo dus ook geen (wlan)gebruik maken van de netwerkprinters.

Kortom:
- De op de server gedeelde map is niet toegakelijk voor de laptop.
- De laptop en router zijn niet als computer zichtbaar voor de overige (vaste) cliënts

Kan mij iemand hiermee helpen ?

Dit zijn 2 mogelijk heden.

1ste is dat je je firwall moet uit zetten,
2e je bestanden zijn niet goed gedeeld?

Groeten KingShift

Dit zijn 2 mogelijk heden.

1ste is dat je je firwall moet uit zetten,
2e je bestanden zijn niet goed gedeeld?

Groeten KingShift

Nee helaas.
1. Geen firewall actief (ook niet van xp)
2. Er staan altijd een aantal gedeelde mappen in xp, maar daar licht het probleem niet want dan was de laptop zelf als computer gewoon zichtbaar op het netwerk. De rest ziet elkaar wel.

Iemand nog een idee ???

Ik neem aan dat je via een Domain werkt of niet? met AD en DNS?
Omdat je dit onder topic 2003 zet.
is de laptop wel in het Domein? en zie je hem onder computers en gebruikers staan?
kun je de 2 andere computers wel pingen of je router?

Heb geen domein wel alles in zelfde werkgroep.
Dns role is aangemaakt dus zal wel DNS ? (newbee)

Wat me opvalt (heb ik voorheen niet gehad|) is dat ondanks ik de DHCP-server van de router (192.168.1.1) uit heb staat, de latop TOCH een IP krijgt van de router (standaard gateway is 192.168.1.1) De server is 192.168.0.1 en geeft ip's uit tot 192.168.0.254. In de bios van de router staat hij echt UIT en het "vanaf-IP" (192.168.1.100) is grijs. TOCH heeft de laptop 192.168.1.100 ?

Heb zelfs al geprobeerd om alles uit te zetten, eerst de server aan, dan de router aan (na 3 min uit) en dan pas de laptop aan. En voila: 192.168.1.100 ?????

Aaaaaahhh :confused:

Server pingen vanaf de laptop gaat trouwens gewoon.

Kan vanaf de laptop ook de pc's pingen.
Vanaf de pc's geen router en ook geen laptop te pingen.

dan ligt het probleem niet bij de laptop als ik het zo lees,
maar eerder bij de Clients.

Check daar eens of firewall enz uit staat

Op dit moment nu nergens een vuurwal :D aan staan.
De router zelf heeft wel gewoon de server als standaard gateway (192.168.0.1) en heeft ook een ip van de server (192.168.0.10)

De laptop geeft trouwens ook gewoon de server aan als DNS-server.

Ik neem aan dat ik bij internettoegang in de router moet kiezen voor "auto config dhcp" ?

spijt me maar dit weet ik ook niet meer

weet nog wel een andere oplossing als ze alle 2 de server wel kunnen benaderen waarom sla je je bestanden dan niet op de server op? maak je er een Fileserver van;)
is maar een Ideetje ik weet niet of dit voor een school opdracht is of voor en werkomgeving voor een bedrijf, en om wat voor bestanden het gaan. maar als het om word ofzo gaat sla het dan op de server op omdat je dan 2 voor delen hebt.

1 waar je ook in logt je hebt altijd toegan tot de bestanden ookal staat de andere uit
2 je houd je Clients schoon

OK. Nou, toch bedankt hoor.

Misschien zie ik iets softwarematigs over het hoofd wat parten speelt en helpt een nieuwe installatie van de laptop wel.

Thanxs anny way bro

Onderwerp aangepast "Newbee (router) vraag" zegt niet zo veel over de inhoud van de vraag.

Het is raar, dat je laptop een IP krijgt van een router, waarop DHCP uit staat. Is je router een router/modem combinatie, of heb je ook nog een modem in je netwerk?
(Krijgt je laptop misschien van je modem een IP?)
Wat is de netmask van je laptop? (Als die 255.255.255.0 is, is het masker de oorzaak, dat je laptop het netwerk niet ziet en andersom, omdat de derde digit van je IP een 1 is, die dan door de netmask gemaskerd wordt.)

Probeer anders eens een vast IP in je laptop te zetten en kijken wat hij dan doet.

Je schrijft dat je router de server als gateway heeft staan: komt de internet-toegang via de server? Hoe heb je dat geconfigureerd? (op de server ICS of NAT?)
Als inderdaad de internet via de server komt, kun je bijvoorbeeld je laptop als volgt configureren:
IP: 192.168.0.15
netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Ga even een-en-ander proberen
Laat spoedig wel wat weten hoe het gegaan is
In ieder geval alvast hartelijk bedanknt voor je uitgebreide reactie.

Hallo, pewie37.

Kun je bij internettoegang in de router niet kiezen voor bridged want dan zou het altijd moeten werken. Kan dat niet moet je eerst eens controleren of de dhcp echt uit is. Dit kun je het makkelijkste proberen door er alleen een pc aan aan te sluiten op de lan poort, krijgt de aangesloten pc toch een ip adres weet je genoeg.

Groetjes Erik Rothuis

1. Ik heb geen modem in mijn router (heb n.l. geen adsl maar kabel -> Linksys wrt54g)
2. Mijn subnetmasker is inderdaad 255.255.255.0

ik heb geprobeerd je voorgestelde handmatige instellingen te gebruiken met als gevolg dat ik ook geen internet meer heb. Sterker nog, nadat ik zowel het ip, masker en gateway als ook de dns weer op automaat heb gezet krijg ik geen ip meer van de router (beperkte of geen verbindingsmogelijkheden). Dus maar weer een keer een harde reset die ik al zo veel heb uitgevoerd de laatste dagen. Zucht :confused:

Zou mijn router dan naar de eeuwige jachtvelden zijn ?

Hallo pewie37.

Als je zeker weet dat de dhcp in de router uit staat kun je ook de kabel die je nu in de wan aansluiting hebt zitten, te verhuizen naar de lan aansluiting. Hierdoor wordt de router gedegadeerd tot switch accesspoint. Waardoor er geen Nat translatie meer plaatsvind.

Groetjes Erik Rothuis.

1. Ik heb geen modem in mijn router (heb n.l. geen adsl maar kabel -> Linksys wrt54g)
2. Mijn subnetmasker is inderdaad 255.255.255.0

ik heb geprobeerd je voorgestelde handmatige instellingen te gebruiken met als gevolg dat ik ook geen internet meer heb. Sterker nog, nadat ik zowel het ip, masker en gateway als ook de dns weer op automaat heb gezet krijg ik geen ip meer van de router (beperkte of geen verbindingsmogelijkheden). Dus maar weer een keer een harde reset die ik al zo veel heb uitgevoerd de laatste dagen. Zucht :confused:

Zou mijn router dan naar de eeuwige jachtvelden zijn ?

Je router hoeft niet stuk te zijn, hoewel ik wel kan voorstellen dat je langzamerhand het ding wel door de ramen wilt smijten, hè?

Maar, kun je omschrijven hoe je alles geconfigureerd hebt? Nu is het - voor mij althans - een beetje gissen.
Ik begrijp intussen dat je kabelmodem aan je server gekoppeld is... klopt dat?
Staat je server NAT te doen? (Dat was wat ik vermoedde en daarom voorstelde om je server als DNS en gateway in je laptop aan te geven...)
Staat je kabelmodem niet te DHCP-en?

Het is inderdaad ook een goed idee om je kabelmodem als bridge te configureren, maar het ligt er een beetje aan hoe je verder het netwerk ingericht hebt.

Om je verder te helpen, zou ik graag van je weten waar de kabelmodem in je netwerk zit, wat je server doet en waar precies je router in je netwerk staat. (zit je kabelmodem rechtstreeks in je router, of gaat dat via de server?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan