Router als bridge

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Hoe stel ik mijn TL-WR1043N in als bridge? Hij diende eerst als hoofd router, maar nu dus niet meer.

De TL-WR1043N heeft het ip adres 192.168.1.1 en zit verbonden aan de Ubee Router met ip adres 192.168.178.1 -> Ik heb internet toegang via beide routers, maar als ik via de TL verbinding maak kom ik op een 192.168.1.x netwerk te zitten terwijl alle andere apparaten in huis dus op 192.168.178.x zitten. Zo kan ik dus niet bij mijn netwerkbestanden etc. Ik heb DHCP op de TL al uitgezet.

Settings in de TL:
LAN
MAC Address:
xxxxx
IP Address:
192.168.1.1
Subnet Mask:
255.255.255.0

WAN
MAC Address: xxxxx
IP Address: 192.168.178.12 Dynamic IP
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.178.1
DNS Server: 212.54.40.25 , 212.54.35.25

Wireless
Wireless Radio: Enable
Name (SSID): xxxxx
Channel: Auto (Current channel 9)
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: Automatic
Max Tx Rate: 300Mbps
MAC Address: xxxxx
WDS Status: Disable

Zie onderstaande instructie, aangepast aan jouw situatie:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de TL-WR1043N zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Ubee.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de Ubee zélf zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de Ubee via DHCP aan computers wordt uitgereikt.
Ook moet het subnetmasker overeen komen met die van het Ubee-netwerk, in jouw geval 255.255.255.0.

Je kunt je TL-WR1043N router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Ubee). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de TL-WR1043N van de Ubee.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de TL-WR1043N.
3. Zet op de pc/laptop tijdelijk een ip-adres dat aansluit bij het netwerk van de TL-WR1043N [omdat je dhcp al had uitgezet...]
Bijv. 192.168.1.99, met subnetmasker 255.255.255.0
4. Ga vanaf die pc/laptop naar de 'configuratiewebsite' van de TL-WR1043N.
5. Zet DHCP serving uit op de TL-WR1043N [Dat zou je al gedaan hebben, begrijp ik.]
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de TL-WR1043N uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de TL-WR1043N een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Ubee, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Ubee. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Ubee als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Ubee al als LAN ip-adres gebruikt!
In jouw geval ken je als LAN ip-adres aan de TL-WR1043N toe: 192.168.178.240
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de TL-WR1043N.
[In jouw geval: Zet de ip-instellingen op de gebruikte laptop/pc alvast terug op Automatisch ip-adres verkrijgen (ook bij het DNS-server gedeelte).]
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de TL-WR1043N bedraad met een LAN poort van de Ubee.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Ubee ipv. de TL-WR1043N.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de TL-WR1043N nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de TL-WR1043N].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de TL-WR1043N zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Ubee.
Je hebt dus de TL-WR1043N als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hey, bedankt voor de tip, maar ik krijg de volgende error:

Error code: 5008
WAN IP address and LAN IP address cannot be in a same subnet. Please input another IP address.

Ik probeerde het LAN ip adres 192.168.178.99 te geven want de Ubee geeft aan bij DHCP;
Starting Local Address: 192.168.1.10
Number of CPEs: 64

Dus als het goed is ligt die er dan buiten toch? Maargoed nu dus een WAN/LAN conflict, wat nu?

EDIT: Oeps, dit over het hoofd gezien;
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de TL-WR1043N bedraad met een LAN poort van de Ubee.

Effe proberen.

EDIT2: Jeuj, gelukt!

Laatst bewerkt:
Je hebt waarschijnlijk zowiezo mijn instructies verkeerd gevolgd. In stap 1 zeg ik al: Koppel de TL los van de Ubee
Dat zul je wel niet (direct) gedaan hebben, en daarom liep je tegen dat conflict WAN netwerk <-> LAN netwerk aan. :rolleyes:

Mooi dat het gelukt is, verder.

Tijs.

Ik zat eigenlijk met hetzelfde probleem.
Er zijn bij mijn weten twee manieren om het hele zaakje te verbinden en heb ze beide ook al geprobeerd.

cable <<===>> (coax) Ubee modem/router (LAN) <<===>> (LAN) Wireless Router )))))) draadloze laptop
Hierbij krijg je 1 netwerk, file sharing tussen pc's aan zowel het Ubee modem als de Wireless Router werkt perfect. Specifieke zaken uit de Wireless Router m.b.t. internet access werken niet meer.

én

cable <<===>> (coax) Ubee modem/router (LAN) <<===>> (WAN) Wireless Router )))))) draadloze laptop
Je hebt weer volledige controle of je internet access binnen je Wireless Router (Parental control die totaal waardeloos binnen het Ubee modem is). Filesharing/windows networking tussen beide routers werkt niet meer. Bijvoorbeeld een NAS die aan het Ubee hangt is niet meer te zien vanaf pc's die aan de wireless router hangen.

Beide heeft een voor deel en een nadeel. Allen zou ik de nadelen van de tweede oplossing willen opheffen.
Ik heb heel specifiek gekozen voor een andere draadloze router (Cisco E1500) omdat deze goed te configureren is voor parental control. Er hangen eveneens meer pc's aan deze nu dus via een tijdschakelaar uitzetten is geen optie.

Ik ben dus opzoek naar een connectie tussen twee windows netwerken (wss)... iemand suggesties.

Laatst bewerkt:
Niet voor niets hebben ik (en anderen) aangegeven dat 1 centraal netwerk te prefereren is.

Wat je kunt proberen is kijken of de Ubee in bridging modus te zetten is (zodat díe een switch/bridge is geworden), de Cisco via Cisco's WAN aansluiting op de Ubee aansluiten (met de Cisco gewoon in de rol van router en DHCP-server ingesteld) en dan alle thuis-apparaten bedraad of draadloos aansluiten op de Cisco (zodat je weer 1 thuisnetwerk hebt, maar dan met de Cisco als centrale punt in het geheel, niet de Ubee).

Is dus het omgekeerde van waar ik het in de instructie over heb (aangepast aan jouw situatie): Niet de Cisco degraderen tot accesspoint/switch maar de Ubee degraderen tot switch/bridge.

Of het mogelijk is om de Ubee succesvol/zinvol te degraderen is tot switch/bridge kan ik van hieruit niet beoordelen. Lijkt mij een vraag voor de helpdesk van je provider, omdat die de Ubee geleverd hebben, zij normaal gesproken de mogelijkheden instellen of beperken van de Ubee en tevens weten wat de gevolgen zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan