Router als DMZ

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesleyvdlingen

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2011
Hallo allemaal,

Thuis heb ik internet via een heerlijke glasvezelverbinding van Tele2. Iets dat ze niet van te voren gemeld hebben is dat je géén mogelijkheden hebt in de modem om porten open te zetten voor bijvoorbeeld online spellen (en belangrijker) voor toegang van buitenaf.

Voor mijn zaak heb ik namelijk een aantal servers draaien. Die servers kon ik op mijn oude internet verbinding gewoon aan, na de juiste instellingen in de modem. Nu hebben ze vanuit Tele2 bij alle klanten de optie toegevoegd om een apparaat in te stellen als DMZ, wat eerst dus ook niet kon.

Om het wat makkelijker te maken bestaat het netwerk uit twee delen. Aan de ene kant het normale privé netwerk, met rechtstreeks verbinding via de modem van Tele2. Aan de andere kant een netwerk met mijn servers en zakelijke apparaten. De netwerken zijn gescheiden van elkaar, doordat het zakelijk gedeelte achter een tweede router zit én op andere IP adressen zit. Wat ik nu probeer is om de tweede router (van het zakelijke deel) in te stellen als DMZ, de benodigde poorten te openen op die router om zo verbinding te kunnen maken met mijn servers van buitenaf. Zou dit moeten werken?

Of is er iemand die een andere oplossing weet op mijn probleem op te lossen? Ik werk in de evenementenbranche, en werk dus vaak vanaf locatie. Het is onzettend verveld dat ik niet bij mijn bestanden kan. Alvast bedankt!

Er zijn ook providers die dit wel allemaal toelaten. Ook is er op verschillende vergelijkingssites voor glasvezel duidelijk aangegeven wat is toegestaan. In het zuiden is onsbrabrantnet (on) een van de weinige providers die ook echt ondersteuning biedt voor servers.

In principe moet dat gewoon werken. Het enige wat "DMZ" doet is de firewall uitschakelen voor het gekozen apparaat. Overigens maakt de IPrange niet uit. Je kunt nog steeds van je privenetwerk naar het zakelijke deel en andersom. Op de lokale poorten wordt niet gefilterd. Dus alleen de instelling op de tweede router zijn belangrijk.

Even over een andere boeg. Juridisch gezien zou je kunnen stellen dat er dus geen volwaardige internetverbinding wordt geleverd. Hiermee zou je kunnen vragen aan de provider of ze hun contract willen nakomen en de verbinding open willen zetten. Lukt dit niet dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om je contract voortijdig te beëindigen.

In technisch opzicht kun je eens kijken of het mogelijk is de geleverde router te vervangen door iets wat wel voldoet aan jouw wensen.

@wampier: Dat is zeker waar. Maar ik heb niet op die manier naar een nieuwe provider gezocht. Er misschien te veel vanuit gegaan dat dit altijd mogelijk is. Ik ben tenslotte niet overgestapt naar een andere provider maar naar een ander abonnement. Ik kan vanaf mijn privé netwerk echt niet op mijn zakelijke netwerk komen.. andersom wel... Laat ook duidelijk zijn dat ik super tevreden ben over glasvezel, maar wat minder tevreden over Tele2 en haar service.

@RogerS: Dat is ook zeker waar. Maar ik heb me er eerlijk gezegd ook niet echt in verdiept, in de voorwaarden. De internetverbinding is helaas niet van mij anders had ik dat al lang uitgezocht. Dat van die router is inderdaad een idee.

Dank voor jullie antwoorden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan