Ik ben er al achter gekomen, dus hier is de uitleg voor de volgende:
Allereerst:
Zet de UPnP uit, ook in E-Mule. Dit is een gevaarlijke instelling. Hij geeft zondermeer toegang tot (gateway)apparaten die daarvoor zijn geschikt, zonder beveiliging dus. Lees daarover via:
http://www.grc.com
Die heeft ook een tool om die uit te schakelen: UnPlug n' Pray
• E-Mule werkt ook gewoon zonder deze instelling (UPnP service).
Ten tweede:
• Router: Je kunt de hardware firewall in de router niet uitschakelen, dat wil niet. Daarom moet je de benodigde poorten daar openzetten/instellen. Hoe, lees je hieronder.
• ZoneAlarm: bij het overzichtje van het Beveiligingsniveau (die level schuifmeters)(Security Level: High, Normal, Low), moet je bij Geavanceerd, de zaak zo instellen: Accept uncommon protocols at high security level. Aanvinken dus en op OK klikken.
Verder hoef je daar niks te veranderen.
• E-Mule: als de volgende optie daar bestaat (Opties, Verbinding), aangeven dat je inkomende verbindingen kunt accepteren
Ten derde:
► Een veiliger alternatief is Port Triggering, dat besprak ik in het vorige topic. Jouw router beschikt daarover, ik heb namenlijk ook een DavoLink Router/Modem/Wireless Acces Point en Tele2 ASDL Compleet.
• Port triggering wil zeggen dat de poorten voor een programma, zoals E-Mule, pas dan opengaan wanneer je het programma gaat gebruiken. Anders staan ze de hele tijd open, zoals bij Port Forwarding (vertaald: poorten permanent openzetten) en dat is niet veilig.
• Bij Port Triggering, gaan de poorten na gebruik v.h. progje weer dicht.
► Voor E-Mule kies je simpel zelf een poortnummer, tenzij anders voorgeschreven. Ik heb inmiddels daarnaar gekeken en dat is niet zo. Dus kun je zelf eentje kiezen. Gebruik voor de TCP en UDP dezelfde poort, dit maakt verder niet uit voor de werking.
• Je moet begrijpen dat bij Start en End je dezelfde poortnummer invoert.
Ten vierde:
► Je moet nu een statische (vast) IP-adres invoeren voor je netwerk verbinding. Als die kon wisselen (Dynamisch IP-adres), dan zouden de down- en uploads afbreken bij een wisseling ervan.
► Ga naar Start, Uitvoeren, typ bij het invulvak Openen cmd in en klik op OK.
• Typ nu in het DOS-venster: IPCONFIG /all en druk op de Enter toets.
• Je krijgt nu alle relevante gegevens te zien die je nodig hebt voor het instellen van een statische IP-adres. Je ziet die bij je netwerkkart staan (Ethernet adapter).
• Je moet daarvan 5 gegevens noteren, van de 4 onderdelen daar. Er zijn 2 DNS servers, de bovenste ervan is de Voorkeurs DNS-server, de onderste de Alternatieve DNS-server.
Dit zijn de 4 onderdelen waarvan je de 5 gegevens moet noteren:
► Hierna moet je in je netwerkverbinding die statische (vaste) IP-adres instellen met de 5 gegevens. Ga daarvoor naar de Eigenschappen van de Netwerkverbinding. Zoek dan het Internet protocol TCP/IP op. Klik daar weer op de Eigenschappen ervan.
Vul hier de gegevens in:
Tot slot:
Zet je IP-adres bij DMZ en klik op apply
► Vul in E-Mule nu de nummer van de poort in bij TCP en UDP en sluit de Opties met OK.