router + DHCP-probleem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter dibro
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dibro

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Raar geval: ik heb kabelinternet (athome), en die hebben wat problemen (gehad?) met hun dhcp-servers. Ik heb géén idee of dat samen kan hangen met mijn probleem...

Situatie: kabelmodem -> router -> 3 pc's (onafhankelijk van elkaar, m.a.w. tussen de pc's onderling géén netwerk), allen met win XP (2xhome, 1x pro).

Probleem: slechts 1 pc (de mijne, met xp pro) krijgt verbinding. In het verleden werkte deze set-up probleemloos.
Redenerend, combinerend, deducerend en concluderend kwam ik tot de conclusie: router stuk:(

Nieuwe router gekocht (een Belkin)... met die router krijgt géén pc verbinding, hij komt simpelweg niet door z'n automatische setup heen:evil:

Ik heb nu de oude router (Sitecom) er weer tussen gezet met het resultaat dat de oude situatie weer hersteld is: alleen ik kan "netten". Ondertussen 2 x contact gehad met de helpdesk, het bleek dat ik iig mijn computernaam verkeerd had ingesteld (heb ook telefonie van athome, was mijn fout:o ), dat is nu gecorrigeerd maar dat hielp niet:(

De vraag: kan dit veroorzaakt worden door dhcp-problemen aan de kant van de ISP?
Zo nee: waardoor dan wel?

je hebt in de nieuwe router wel het CC nummer gezet van @home

je hebt in de nieuwe router wel het CC nummer gezet van @home

Dat zou die zelf moeten doen via ehhh easyinstall heet dat geloof ik... Ik heb het later nog eens handmatig "gekloond" via de web-interface. Zonder resultaat.

edit: met CC bedoel je de computernaam, aka mac-adres?

als jij niet het cc nummer in je router zet dan zal de router niet werken.
nee dit is geen mac adres.
het cc adresstaat in de papieren die je van @home hebt gehad.
het kan ook een cp nummer zijn.
dus bijvoorbeeld cc123456-a

Dat nummer heet bij athome "computernaam" en zou bij de install van de nieuwe belkin automatisch overgenomen moeten worden van de pc (die had ik vantevoren uiteraard hierop ingesteld). Is hetzelfde als de "host name" bij de Sitecom, toch?

De computernaam en werkgroep moet je toch echt zelf invoeren in de router. Geen computernaam bekend in de router geen internet.

De computernaam en werkgroep moet je toch echt zelf invoeren in de router. Geen computernaam bekend in de router geen internet.

Computernaam is ingesteld in de -oude- Sitecom-router, situatie blijft gelijk.
Heeft er iemand ervaring met de "Easy Install Wizard" van Belkin? Daarmee lukt namelijk helemaal niets:shocked:

Kan dit stiekem toch aan de dhcp-problemen van athome liggen???

Heel simpel om daar achter te komen.

Voer in een pc de pcnaam in van @home en sluit die pc rechtstreeks aan op het modem. Pc aanzetten en kijken of er een ipadres komt

Kan dit stiekem toch aan de dhcp-problemen van athome liggen???

Heel kort, nee.
Als je met de sitecom (DC202??) met één pc wel internet hebt, ligt het of aan instellingen of je router is kapot (zou wel heel erg toevallig zijn)

Log eens in op je router.
Ga in het eerste scherm naar het tabblad 'status' en klik op de knop 'systeemdata'
Wat daar staat zou er ongeveer hetzelfde uit moeten zien als onderstaand plaatje (met complete nummers dan, ik heb er een paar weggehaald)

attachment.php

Bijlagen

• router.gif
    router.gif
    13,7 KB · Weergaven: 102
Okeee.... Het is inderdaad een Sitecom 202 (v4 geloof ik).
Ik ga vanavond de instellingen even vergelijken met het plaatje. (ben nu op m'n werk).

Wat raar blijft is dat de nieuwe Belkin-router (met draad, ben typenummer even kwijt) op geen manier online komt...

Iig bedankt zover!:thumb:

edit: even gezocht, de Belkin is een F5D5231-4

Laatst bewerkt:
Daar zijn we weer, met de nadruk op WE:thumb:

Blijkbaar is de Sitecom toch overleden, daarmee lukte het me op geen enkele manier.

De nieuw gekochtte Belkin kwam niet door z'n automatische set-up heen:(
Door de opmerkingen hierboven ben ik op het juiste spoor gekomen; de router is nu handmatig ingesteld:)

Bedankt voor alle hulp:thumb: :thumb: :thumb:

Edith... de oplossing vergeten: het enige dat moest gebeuren was dus de zgn. "computernaam" die ik van @home heb, in te vullen in de web-interface.

Laatst bewerkt:
Toch nog even (hopelijk) terug...
Het blijkt dat ik elke keer opnieuw de router moet instellen (computernaam invullen in de web-interface). Als alle pc's uit staan gaat de stroom er van af (ook van de router), het enige wat dan nog voeding heeft, is het modem.
In de web-interface heb ik één optie: "apply changes", als ik de comp.naam invoer en de verandering "apply" is er contact. Is het bij een Belkin router de bedoeling dat hij altijd aan staat??? Dat was bij de Sitecom namelijk niet zo; daar ging ook de stroom af en daarna maakte het niet uit, welke pc opstartte, er was altijd verbinding zonder iets in te moeten stellen. Ik heb ergens iets gelezen, dat dit aan het beveiligings-niveau van IE kan liggen, maar ik kan/mag van IE het beveiligingsniveau niet lager instellen als "normaal":shocked:

Het is voor 95% van de routers normaal (noodzakelijk) dat deze constant onder spanning blijven staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan