Router en switch probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Ik heb al een tijdje een netwerk met een Sweex-5xswitch lan. Hierop zijn 3 computers aangesloten.
Ik noem ze even PC1, PC2 en PC3.
PC1 staat vlak bij de switch boven op zolder.
PC2 en PC3 staan beneden, dus het verste weg.
Het netwerk werkte altijd prima. Nu heb ik sinds kort een kabelaansluiting van @home boven op zolder, dus op PC1. Het logische gevolg is dan dat je een router aanschaft zodat je zowel boven als beneden kunt internetten.
Dus een router gekocht met een switch erin (ook SWeeX).
Oude switch dus vervangen door router+switch.
Maar nu komt het vreemde.

Alle drie PC's aangesloten op de routerswitch.
Maar alleen PC1 doet het.
Het maakt ook niet uit in welke poort ik PC1 doe, alle poorten werken en PC2 en PC3 werken op geen enkele poort van de router-switch.
Als ik nu mijn oude 5xswitch weer aansluit op de router (uplink) en ik sluit PC2 en PC3 dan aan op de (oude) 5xswitch, dan doen ze het wel.
Sluit ik daarna PC2 en PC3 weer rechtstreeks aan op de router-switch, dan doen ze het niet.
Heeft het misschien met de afstand te maken?
Ik weet het niet meer...
Wie kan mij verder helpen.

Bedoel je met 'doen ze het niet' dat het internet niet werkt of dat ook de hele verbinding er niet is (lampjes blijven uit)? Probeer eens PC2 of PC3 met de kabel van PC1 aan te sluiten om te testen.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Bedoel je met 'doen ze het niet' dat het internet niet werkt of dat ook de hele verbinding er niet is (lampjes blijven uit)? Probeer eens PC2 of PC3 met de kabel van PC1 aan te sluiten om te testen.

Ik bedoel helemaal géén verbinding (lampjes blijven uit).
Aan de kabel kan het niet liggen want deze werkten voorheen ook goed en ook met tussenkomst van de oude switch werkt de verbinding dus wel.
Bovendien is de kabel van PC1 maar één meter en zijn de andere twee kabels wel vijf meter lang. Daarom dacht ik dat het aan de lengte lag, maar dat lijkt me ook sterk, toch ...?

groeten
Evert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan