Router gebruikt twee ip adressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

freecard

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2004
Regelmatig hebben wij op diverse Ipad's en laptops en een iMac een ander ip adres voor/van de router
De router is een Asus RT N66U en is bekabeld aangesloten op de Cisco van UPC die in de bridge mode staat en radio uit
Wij gebruiken UPC 100mb zonder klachten
Het komt nu regelmatig voor dat een ipad goed werkt en de tweede niet op internet wil via wifi.
De werkende ipad gebruikt de volgende gegevens
IP adres 192.168.2.218 subnet 255.255.255.0 router 192.168.2.1 en DNS 192.168.2.1
De niet werkende gebruikt de volgende gegevns
IP adres 192.168.192.10subnet255.255.255.0 router 192.168.192.1 en DNS 192.168.192.1
Om weer verbinding te krijgen wordt de verbinding handmatig verbroken en weer opgestart dit moet soms diverse keren totdat het juiste routeradres wordt gevonden.
Dit gebeurt ook met twee laptops die in het netwerk aanwezig zijn.
Ook valt de wifi verbinding met de iMac regelmatig na een paar seconden weg en springt dan soms naar de foute route gegevens.
Deze problemen hebben wij sinds wij de Asus router gebruiken hiervoor hadden wij een linksys wrt320n met DD-WRT erop.
Wie heeft een oplossing of advies ,misschien DD-WRT op de asus installeren ?
Dank alvast voor alle hulp en info
Henk

Dit ziet er vreemd uit: Het 192.168.2.x netwerk wordt door de Asus gebruikt en 192.168.192.x netwerk door de UPC router (in router-modus)

Ik denk aan de volgende fouten (combinaties zijn mogelijk):
a. de Asus is niet met zijn ene WAN/Internet verbinding aangesloten aan de UPC router maar met 1 van zijn 4 LAN aansluitingen.
b. de UPC router staat niet in bridge modus of evt. wel in bridge modus, maar de DHCP server functionaliteit van de UPC router functionaliteit staat (toch) nog aan.
c. De Asus staat ook in bridge modus, met de DHCP server functionaliteit aan.

Tijs.

Dank voor de oplossingen
de eerste zit goed aangesloten
de andere twee moet ik nog nakijken.
MAAR ik ontdekte dat de Horizonbox ook op de Asus router was aangesloten.
en had na het opstarten van een laptop weer het vreemde ipadres.
De Utp kabel tussen de Horizonbox en de router losgekoppeld en de verbinding was verbroken.
Opnieuw laten verbinden en het goede ipadres was er weer
IK ben nog even voorzichtig maar ik denk dat dit de oplossing is en dat de Horizonbox het probleem veroorzaakte
Henk

Ik zal de Cisco als gewoon modem/router laten werken met WLAN uit. Stel dat de Cisco als ip adres 192.168.1.1 gebruikt en dat de modem als range 192.168.1.51 - 120 uitgeeft.
De ASUS router zou ik een vast ip adres geven, b.v. 192.168.1.10. De ASUS router moet in brigded mode staan en als AP werken. Hetgeen betekend, dat de Asus via LAN port 1 moet worden aangesloten aan de Cisco.

Het voordeel van deze configuratie is dat je alle alle webinterfaces van iedere computer kan bereiken.

@ Lutz : een router heeft ALTIJD een vast ip adres.

Ik wil even onder de aandacht brengen dat de horizonbox ook een modem/router is.
Dus ook daar controleren of dhcp uit staat.
Ik zou gewoon de asus blijven gebruiken als router.
De cisco schijnt toch veel problemen te geven.

dank voor alle adviezen en oplossingen
Het probleem was de Horizonbox deze gebruikt de ipadressen 192.168.192.1 voor zijn wifi.
Nadat ik via dit adres in de setup van de horizon box ben gekomen hier de wifi uitgeschakeld is mijn probleem helemaal opgelost.

Zal de aanpassingen van Lutz proberen en melden of deze beter werken dan de mijne
alleen als de asus in brigded mode staat en als AP werkt heb ik dan nog wel wifi door het hele appartement
Mijn kennis schiet hier namelijk te kort ,het instellen lukt wel na het nodige leeswerk.
dank voor de hulp

Kan het niet zo zijn dat de horizonbox via DHCP ook ipadressen uit deelt? dan krijg je conflicten met de router, enz.

gr robert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan