Router: geen dhcp, geen dns, doet het soms wel, soms niet, en nu niet meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Charlotte_h

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2006
We hebben een Linksys WRT54GL met de nieuwste officiele firmware die ik kon vinden (kan even niet bekijken wat dat was, want zit niet via de router op internet).

Ons modem is zo'n ding van KPN (Zakelijk), Speedtouch 780 met firmware geinstalleerd door de KPN dude die hier een paar maanden geleden al was vanwege een ander probleem. Ik weet niet hoe oud het modem is, want het was er al voor ik hier kwam wonen. Aan de router hangt 1 kabel die naar een hub gaat en die vervolgens 2 kabels met de pcs verbindt.

Hoe het ook zij, dit probleem is al een tijd gaande en kon meestal gefixt worden door een laptop direct op het modem aan te sluiten, te restarten, router te restarten en meestal doet 'ie het dan.

Vandaag niet dus. Ik heb alles gedaan, inclusief fabrieksinstellingen terugzetten. Wat ik ook doe, ik kan geen DHCP 'verkrijgen' (niet helemaal zeker welk werkwoord je hierbij moet zetten...), en er is ook geen DNS (dns op het router geeft een stel nulletjes en ook Windows Problemen oplossen beweert geen DNS te hebben). Wellicht interessant: onder de DHCP clients in de router staat wel de printer en de gebruikte laptop, maar niet onze 2 PCs waar het om gaat. Zowel de laptop als printer zijn draadloos.

Het internet doet het wel zolang je het router er maar tussenuit haalt. Overigens doet het netwerk het wel gewoon.

We hebben het wel eens met een andere router geprobeerd en hetzelfde probleem kwam gewoon terug.

Wat nu?

Windows heeft wel een DNS cache, dat kan je zo laten zien: ipconfig /display dns

Heb je al een vast ip proberen in te stellen: zoals 10.35.1.20 als voorbeeld?, in de pc.

Bedankt voor de antwoorden.

In principe is het router->router gebeuren nooit een probleem geweest, althans, afgelopen 3 jaar ofzo niet (misschien toevalligerwijs de juiste instellingen gekozen? :D). Heb de handleidingen die u gelinkt heef5 erbij gepakt en de stappen gevolgd. Het gevolg was helaas zonder succes. Even een stel vragen, want ben echt niet zo ervaren of zo:

- De router is 192.168.1.1. Het modem is 192.168.5.1. Ik kan het linksys router NIET veranderen naar 192.168.5.x (buiten de DHCP range van het modem, wat uit mn hoofd geloof ik onder de 70 zou moeten zijn). Dat doet ie gewoon niet, weigert ie, vertikt ie, slaat het niet op. Ik kan uberhaupt zijn IP helemaal niet veranderen, al is het naar een volstrekt ander soort nummer. Kan dit een probleem zijn? Is dit noodzakelijk? Zou dat betekenen dat de router er gewoon de geest aan gegeven heeft?

- Moet ik DHCP in de linksys router nu aan of uit zetten? Als ie aan staat doet ie het (soms, dan, zoals daarnet), zet ik 'm uit dan kom ik m'n router op geen manier meer op (ja, hard resetten). Hoe zit dit? Nogmaals: We hebben 2 pc bedraad aan de router hangen, en 2 laptops wireless.

- De buurvrouw hangt ook aan het modem. Levert dit problemen op met onze privacy als we er geen extra router meer tussen hebben voorlopig (zou ze ons netwerk op kunnen als ze zou weten hoe?). We hebben namelijk een netwerkje hier en we delen bestanden tussen ons tweeen.

- Zou de aanschaf van een nieuwe router dit probleem kunnen verhelpen. Nogmaals, een jaar lang heeft ie het in dit huis gewoon gedaan, het is gewoon de laatste weken dat ie zo moeilijk doet.

Bedankt voor de tijd, echt, ik ben de wanhoop nabij en zoveel tijd gaat erin zitten... Baal er ontzettend van dat de laptops nu niet online kunnen (geen draadloos meer).

Laatst bewerkt:
Nogmaals, een jaar lang heeft ie het in dit huis gewoon gedaan, het is gewoon de laatste weken dat ie zo moeilijk doet.
en
De buurvrouw hangt ook aan het modem.
Misschien heeft de buurvrouw een router er bij gezet omdat er meer PC's bij haar in de familie zijn gekomen. In ieder geval kan hier een oorzaak liggen dat ie het niet goed meer doet.
Hoe zit dat eigenlijk? Loopt er een kabel van een van de vier poorten van de Speedtouch naar de buurvrouw? Heeft die kinderen die "handig" zijn geworden met computers? De router is een populair model waar je custom firmware op kan zetten, o.a. DD-WRT en speciale QoS grappen waarmee een slimme buurjongen jou kan "afknijpen", zie http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WRT54G_series#WRT54GL.

en
We hebben namelijk een netwerkje hier en we delen bestanden tussen ons tweeen.
NEEN. Dat is waarschijnlijk NIET veilig (ligt ook aan je instellingen/beveiligingen)
Als je bestanden wilt delen, kan je dat veiliger doen met Dropbox, zie bijv. http://computertotaal.nl/article/21288/workshop-dropbox.html

Advies: gooi eerst die kabel van de buurvrouw er maar af en ga dan maar eens werken met de eerder gegeven links.

Ik kan het linksys router NIET veranderen naar 192.168.5.x
Dat zou toch moeten kunnen...Alleen één kabel van één van de PC's naar één van de vier poorten van de router (dus NIET de WANpoort).

Is er wel eens door iemand met de router "gerommeld"? Als het allemaal niet gaat lukken, doe dan eerst een reset "volgens het boekje" en daarna pas de herstart zoals beschreven in http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/607887-Kan-niet-verbinden-naar-mijn-netwerk.?p=3869309 post #7

Laatst bewerkt:
Bedankt voro het antwoord! De buurvrouw is alleenstaand en heeft geen kinderen. Ze is sowieso weinig thuis, en ik kan me niet voorstellen dat ze iets complexer doet dan youtuben (heeft ze zelf ook aangegeven een tijd geleden).

Vanaf het modem lopen er 2 kabels, 1 naar de buuv en 1 naar ons. Die gaat dan de router in. Uit de router gaat vervolgens 1 kabel naar een hubje. Die split het in 2 (is dit een probleem? de kabel was te kort en het was een tijdelijke oplossing die uiteindelijk permanent geworden is).

Dat zou toch moeten kunnen..

Ja, ik weet het, maar toch slaat hij het niet op. :/ Is dat een probleem? Moet ik dat IP per se veranderen? Zal ik kijken of ik ergens een router kan ritselen om te zien of het dan wel werkt?

De router heeft toch 4 LAN-poorten? Doe kabel van Speedtouch naar LAN-poort Linksys en kabels van jou en buurvrouw eveneens in LAN-poorten Linksys. In Linksys de DHCP uit (en dat savet ie wél??). Doe eens een herstart. En anders resetten én herstart.
Doet ie het nog niet dan is er misschien een mogelijkheid om de Linksys als "bridge" in te stellen maar ik heb geen ervaring met die alternatieve firmware.

Laatst bewerkt:
Ja, 4 Lanpoorten. De kabel van de buurvrouw komt niet tot onze linksys.

knipselo.png

Toen ik de DHCP uitzette van onze router, kon ik hem niet eens meer bereiken. Wat doe ik hier aan? Zal 'm nog een keer resetten.

Edit: Okay, snoeiharde reset erop gezet en "alles" opnieuw ingesteld. DHCP uitgezet maar nu kom ik weer het router niet op, zowel niet via het oude ip 192.168.1.1 als het nieuwe dat ik heb geprobeerd in te stellen en wat 'ie normaal dus nooit opslaat 192.168.5.2. De kabel van de speedtouch heb ik in LAN poort 1 gedaan, en de kabel voor de PC in LAN poort 2. Ik heb ook de kabel van de modem voor de gein eens in WLAN poort gedaan maar dat maakte verder ook geen verschil.

Laatst bewerkt:
Een vast ip in de pc zelf instellen en dan na de interface van de router gaan en dan dhcp in schakelen

Dus deze velden:

alle ip's zijn voorbeelden behalve het subnet!!!

ip-adres:192.168.3.4
standaardgateway:192.168.3.1
subnet masker: 255.255.255.0

Laatst bewerkt:
Hallo,

Lees nu pas uw post aangezien ik zonder internet zat. Heb inderdaad sinds mijn laatste post ontzettend zitten pielen met de vaste IPs. Ik weet hier ook niet echt veel vanaf dus het was gewoon gokken geblazen. Graag vertelt u mij of ik het goed gedaan heb, in elk geval heb ik nu internet via het router.

Dit zijn de stappen die ik ondernomen heb:

Modem: 192.168.5.1 -> niets veranderd hier.
Het router had ik na de hard resets van daarnet weer veranderd naar: DHCP uit. De modemkabel zit nu in het Internetslot van het router. Als ik in een gewone LAN poort deed kreeg hij geen DNS. Het IP van het router was 192.168.5.2 (dat heb ik later veranderd, zie later in mijn post. De router wilde het wel opslaan na de hard reset, dus weet niet of er nou een probleem is met de router..).
Mijn eigen PC heb ik toen ingesteld op verschillende IP, DNS en Gateway combinaties. xD Zo'n beetje elke combinatie die ik kon bedenken probeerde ik, gebruik makend van zowel modem als router IPS/gateways/etc.. Zonder resultaat. De enige manier waarop ik het modem op kom als de DHCP van het router uit staat is om eem vast IP in te stellen en het gateway te gebruiken van de router, zoals Nicj56 zei. Jammer dat ik uw post niet kon lezen, want dit wist ik dus niet.

Ik heb uiteindelijk het router terug veranderd naar 192.168.1.1, DHCP nog steeds uit. Dit loste het opeens op, hoewel de instellingen toen mijn probleem begon altijd al zo waren geweest en de afgelopen dagen met dit IP geen resultaat kreeg (met uitzondering van het DHCP, dat aan stond). Mijn IP instellingen zijn nu als volgt:

IP: 192.168.1.123
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1.
DNS: 192.168.1.1.

Kan ik nu concluderen dat het probleem was dat het DHCP uit moest EN dat ik een vast IP moest instellen? Klopt het dat het IP van de router niet in dezelfde X mag in 192.168.X.y als het modem? Het modem is 5, dus het router moet dan iets anders zijn?

Heel erg bedankt aan iedereen voor alle hulp.

Laatst bewerkt:
De modemkabel zit nu in het Internetslot van het router
Ook dat is essentieel. Snappen doe ik het niet. Misschien ligt het aan de firmware van de router dat je de WAN-poort hier als LAN-poort kan gebruiken.
En als je inklopt http://whatismyip.nl/ dan zal je als IP-adres waarschijnlijk iets heel anders zien dan 192.168.5.1
Maar het werkt:thumb:...houen zo:d

Ook dat is essentieel. Snappen doe ik het niet. Misschien ligt het aan de firmware van de router dat je de WAN-poort hier als LAN-poort kan gebruiken.
En als je inklopt http://whatismyip.nl/ dan zal je als IP-adres waarschijnlijk iets heel anders zien dan 192.168.5.1
Maar het werkt:thumb:...houen zo:d

Ah ja, hij zat altijd al in het internet, maar had begrepen uit een paar posts en guides dat ik 'm maar eens in een LAN slot moest duwen. Snappen deed ik dat ook niet, en werken al helemaal niet. Proberen wilde ik het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan