router heeft in pc andere "naam" dan op wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ipaard

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2013
Hallo lezers, Eergisteren is onze Linksys router spontaan 'overleden'. Snel een nieuwe aangeschaft, nl een D-link DIR 652. Na het installeren werkte alles perfect. Laptop, 2e pc, blackberry en smartphone (allemaal op via wifi) hebben prima ontvangst en zijn ook verbonden met de nieuwe router, die als naam had meegekregen 'dlink'. Op de 1e pc echter is de verbinding gemaakt met een 'dlink_nomap' en dat zijn wij niet!
Dus toen hebben we de SSID veranderd in Berin (lekker gek). Alles wat over wifi gaat is nu verbonden met Berin behalve de pc, die nog steeds op die malle naam staat (overigens komt die naam wel voor in de te kiezen verbindingen, doch is dan niet bereikbaar - een buur of zo?).
Vandaag heb ik met GRC een Instant ShieldsUp & Leak Explore Test uitgevoerd en die gaf te kennen dat het HELEMAAL NIET oké was allemaal. Het was niet de vraag OF iemand bij onze gegevens kan maar Wanneer. Dus heb ik in de router de UPnP disabled en in windows (7) de SSDP Discovery Service ook uitgeschakeld (die stond aan en op handmatig).
De situatie hier in huis is als volgt: Het modem is van UPC, daaraan zit een Cat5 Ethernetkabel naar de D-link en dan een cat5 ethernetkabel naar de pc. De afstand tussen modem en pc is 14 meter rechttoerechtaan.
Ik heb net ook even een speedtest uitgevoerd en dan is de downloadsnelheid 24.35 Mbps en de uploadsnelheid slechts een dramatische 1.51 Mbps. Ik weet niet of het hier mee te maken heeft, maar ik maak me zorgen over het feit dat de naam van de router niet overeenkomt met zijn door ons gegeven naam. En.... heeft iemand ons nou zomaar overgenomen?
met groet en alvast dank, Ingrid

Ingrid, laten we vaststellen dat dlink_noname niet jouw wifi netwerk is. Zou mij (bijv.) niet verbazen dat het een netwerk van een range extender is van iemand in jouw buurt.
Ik zou dus de verbinding ermee verbreken en daarna verbinden met jouw eigen netwerk ("Berin").

Tijs.

Beste Tijs, dat heb ik al gedaan. verbroken en opnieuw verbonden. blijft dlink_nomap. Helaas.
Overigens wat ook gek is, op de pc kan niet gekozen worden. Hij pakt wat hij pakt.

Laatst bewerkt:
Desnoods doe je het even zo: Je verbreekt de verbinding met dlink_nomap.
Dan rechtsklik je op de dlink_nomap verbinding en je kiest Eigenschappen
Dan klikken op tabblad Verbinding, en daar alles uitvinken en op OK klikken.
Er zou dan geen (automatische) verbinding met dlink_noname gemaakt mogen worden.

Daarna verbinden met Berin.

Tijs.

Tijs,
Ik heb de verbinding geprobeerd te verbreken. Dat zal niet gaan. Bij het netwerkcentrum waar dlink_nomap als verbinding staat kun je geen gebruik maken van verbinding verbreken. Toen de lan verbinding uitgeschakeld. Bij verbinding met een netwerk maken krijg ik vervolgens geen opties. Ik kan noch links noch rechts klikken op _nomap. Ik krijg dus ook geen eigenschappen waar ik alles kan uitvinken.
Ik snap er nou helemaal geen barst meer van.

De LAN-verbinding heeft hier geen rol, want dat is de bedrade verbinding. Die uitschakelen helpt je dus niets, helaas.
Ok, andere manier om (hopelijk) het probleem op te lossen:
Ga idd naar Netwerkcentrum
Klik op "Draadloze netwerken beheren" in de linker kantlijn van Netwerkcentrum
Rechtsklik op dlink_noname en kies Eigenschappen.
Doe hetgeen ik in mijn vorige posting zei over niet automatisch verbinden etc.
Klik op Toevoegen, kies handmatig toevoegen en vul de gegevens van netwerk Berin in. Zal wel iets zijn als:
Netwerknaam: Berin
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Vul de beveiligingssleutel in in het Beveiligingssleutel-vakje en klik op OK.
Als het goed is staat Berin daarna bovenaan in de lijst. Indien niet, rechtsklik erop en kies voor "Verplaats omhoog", en doe dat net zo vaak totdat Berin bovenaan staat.
Herstart daarna de pc. Zou verwachten dat het dan werkt zoals bedoeld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hmm. Het netwerk dlink_nomap is toch toevallig niet je bekabelde netwerk aansluiting? Want als ik het bovenstaande zo allemaal lees vraag ik me af of je wel via draadloos verbindt vanaf die PC...

Haha, Tijs was me net voor.

Laatst bewerkt:
Nou, omdat Tijs die opmerking maakte over die LAN en Rene ook zoiets (zie boven dus) krijg ik het enigszins door hier.
Zoals ik al in mijn vraag schetste, is de pc niet draadloos (modem-kabel-router-kabel-pc). Eigenlijk is de router dus een soort kroonsteentje tussen modem en pc. Dat is dus alvast een ding. Daarom zie ik dus ook niet meerdere verbindingen waarmee ik kan verbinden. Heb ik de vraag zo verkeerd gesteld?
Alle wifi's heb ik apart vermeld. Anyway, toch maar even het netwerkcentrum geopend en daar staat in de linkerkantlijn niet de optie Draadloze netwerken beheren. Alleen: configuratiescherm, adapterinstellingen wijzigen en geavanceerde instellingen voor delen wijzen.
Kunnen jullie hier iets mee? En ik ben ontzettend dankbaar hoor, voor jullie reactie want ik word echt horendol van deze situatie. Thanks again dus. Wat nu?

Je hebt geen draadloze netwerkkaart in de PC, daarom zie je er ook geen.
De PC zit in de router, en deze zal wel als DNS achtervoegsel dlink_nomap hebben. Vandaar dat je die naam ziet.

Uit je originele vraag had ik het niet gehaald, eerlijk gezegd. Wel verwarrend dat je over je draadloze netwerken praat, terwijl het (blijkbaar) voor die pc om bedraad netwerken gaat en er (dus) inderdaad niets te kiezen is. :D
Maar goed, dan moet je natuurlijk niet de LAN verbinding uitschakelen, want dat is blijkbaar het enige wat je hebt.

Als je de pc bedraad aansluit aan dezelfde router waar anderen draadloos mee verbinden, dan zou er verder geen probleem mogen zijn en moet het ook gewoon werken. Dat GRC met allerlei open poorten komt, daar moet je wél naar kijken, want dat geeft het idee dat de router niet goed beveiligd zou zijn. Denk hierbij aan remote management die aan kan staan, (veel) poorten geportforward, evt. zelfs een server/pc/console die in DMZ is gezet etc.

Tijs.

Pc is inderdaad aangesloten op dezelfde router van D-link. (zonder no_map dus). Anderen kunnen naar hartelust verbinden, geen probleem. Internet op pc ook geen probleem. Alleen die naam......
Van die laatste 3 regels begrijp ik eerlijk gezegd helemaal niets. Dat is ingewikkeld. Ik heb met GRC getest en die gaven aan dat ik de UPnP moest afzetten en dat heb ik gedaan. De tweede test gaf overigens aan dat er niemand meer 'in' zat (of zoiets). Ik werd er zelfs mee gefeliciteerd.
Waar vind ik remote management (en moet die dan uit en hoe doe ik dat), geportforwarde poorten (????) en dan ook nog een server/pc/console die in DMZ is gezet (is dat niet oke?). Ik schrik er een beetje van. Ben geen geavanceerde kenner zoals je wel gemerkt zult hebben.
Moet ik me nou wel of geen zorgen maken?
Omzeil ik alles door gewoon een draadloze internetkaart in de pc te laten zetten wellicht? Want dan doe ik dat gelijk hoor.....

Nee, omzeil je niet met een draadloze kaart.
En als grc nu aangeeft dat er geen problemen meer zijn, dan ben je al klaar! :D

Tijs.

Nou, als dat zo is dan ben ik klaar dus. Blljft het voor mij nog steeds een raadsel van die gekke _nomap, maar ik ga er dan maar van uit dat dat geen kwaad kan. En omdat Rene zei De PC zit in de router, en deze zal wel als DNS achtervoegsel dlink_nomap hebben. Vandaar dat je die naam ziet, heb ik dat even proberen te achterhalen en dat kan ik natuurlijk weer niet vinden in Systeem. Zie je dat achtervoegsel dus niet als je er met laptop wifi op aangesloten bent? Want dan zou dát dus de oplossing zijn. Hier wel daar niet.

Als ik de handleiding doorneem zie ik nergens dat dlink_noname als verstekwaarde staan ergens, dus ik heb geen idee waar dat vandaan komt.
Als het ergens staat, dan zou het (ingelogd op de configuratie van de router) op het LAN of DHCP server gedeelte te zien moeten zijn.

In ieder geval kan er bedraad verbonden nooit een misverstand zijn: Je bent aangesloten op de router waar de kabel naar toe gaat. :D

Tijs.

Ik ben in de router geweest en kan dat _nomap achtervoegsel niet vinden. De DHCP-server staat op Enabled en ik ben wel een DHCP Client maar daar houdt het mee op. En de SSID is Berin, maar dat wisten we al.
Ik voel me ongelooflijk vereerd dat ik door een Tera Honourable Senior Member geholpen ben. Heel veel dank en buiging. Als je nog iets kunt verzinnen, zou je me dat dan op de een of andere manier kunnen laten weten?

Is dat niet de Gateway name die ingevoerd is?

nee, gateway heeft nummer, ssid heeft naam ("Berin", niet dlink_nomap). De naam komt in de hele router niet voor (althans, ik kan 'm alle tabbladen niet vinden) Daarom is het zo gek. Alle wifi-apparaten in huis verbinden zich met Berin, alleen de pc (die is niet draadloos dus) staat niet op Berin maar op dlink_nomap. Ik heb die naam niet gegeven en dlink blijkbaar ook niet.

SSID is alleen voor draadloos dus kan zijn dat als je met een cat5e bent aangesloten de router zelf een naam aangeeft

Ooooooooh, zou dat het zijn? Maar waarom kan ik die gekke naam dan nergens terugvinden?
Overigens, die dlink_nomap komt wel voor in alle beschikbare netwerken als je hier binnenkomt met een op wifi aan te sluiten apparaat, maar dan staat er altijd bij: niet bereikbaar. En dat was ook al het geval voordat ik vrijdagmiddag deze router in huis haalde en aansloot.

Concludeer ik goed dat geen enkel apparaat (bedraad of draadloos aangesloten) in [Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl
bij zijn/haar LAN of Wifi verbinding dlink_nomap heeft staan?

Ik zie nu geen enkele relatie (meer) met jouw draadloze netwerk, noch het bedrade deel ervan.
Ik vraag me (dus) af of we nu geen spoken aan het zoeken zijn in jouw netwerk, terwijl het gewoon het draadloze netwerk van iemand anders is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan