Router instellen waar ook een pinautomaat op aangesloten is

Status
Niet open voor verdere reacties.

SandorCRX23

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2008
Hallo,

Ik stel af en toe hd recorders in zodat je via internet je camera's kunt benaderen. Dit gaat via de router met portforwarding. Hierbij is het soms nodig (afhankelijk van fabrikaat router) dat de router gereset moet worden. Ik was benieuwd hoe het nu zit bij bijv. een winkel met een pinautomaat. Ik heb van een aantal gehoord dat de pinautomaat niet meer werkt nadat instellingen gewijzigd zijn (welke instellingen durf ik niet te zeggen, maar kan me voorstellen dat het met ip adres te maken heeft).

Ik ben eigenlijk op zoek naar informatie over wat er precies allemaal ingesteld moeten worden voor de pinautomaat. Is er software op de kassa pc waar je een en ander in kunt stellen? Want ik weet namelijk niet wat ik zou moeten verwachten.

Edit: vraagstelling gewijzigd

Laatst bewerkt:
Pinautomaten op een router aangesloten? Dan is de de router vaak een Fritz!Box router.
Die zijn vrij irritant om in te stellen, maar die pinautomaten (en router) zijn dan ook door de provider zelf geïnstalleerd.
Als jij een gewone pinautomaat op een router wil instellen dan heb je al een probleem: want in veel gevallen gaan ze nog ouderwets via een inbelverbinding.
Dat gaat niet zomaar, daarvoor moet de software op de pinautomaten ook ingesteld worden, en dat wordt 99% van de gevallen door de provider gedaan.

Dus concreet antwoord op je vraag: veel winkels zullen een aparte ADSL lijn hebben voor pinautomaten en een aparte internetlijn.

Onduidelijke vraag: Waar baseer jij op dat portforwarding nodig zou zijn voor een pin-automaat?

Ik kan alleen even aangeven hoe wij hier de Alvira pin-automaat van uitbellen via telefoon naar Internet-pinnen hebben omgebouwd:
a. Eerst ervoor zorgen dat 'pinnen via Internet' toegestaan is / in het contract zit.
b. Netwerkaansluiting in de directe buurt van de pin-automaat maken en testen, zodanig dat die succesvol verbonden is met de router.
[c. Kabel laten leveren zodat de pinautomaat netwerkgeschikt wordt. Die aansluiten.]
d. Pinautomaat instellen op Ethernet en ip-toekenning via DHCP. Verdere instellingen ook doen (welke server er gecontacteerd moet worden via Internet etc.)

Dat was alles wat nodig was. Portforwarding is/was niet nodig omdat alle communicatie geïnitieerd wordt door de pin-automaat (incl. updates etc.)

EDIT: Ik zie dat Muchacho NL ook zijn vraagtekens heeft bij je startposting.

Tijs.

Laatst bewerkt:
En je moet als installateur van HD recorders je vingers niet willen branden aan een grote bron van inkomsten van je klanten door met de pinautomaten te gaan stoeien om ze over internet te krijgen.

Hallo, ik heb de vraag aangepast... Port forwarding is nodig voor hd recorder. Maar ik zou graag willen weten hoe het precies werkt met pinautomaten aangesloten via router. Hoe configureer je dit, waar doe je dit, niet om het zelf te gaan doen, maar mocht er iets misgaan, dat ik wel weet hoe het zit.
Ik wil niet hebben dat alles platligt en de betreffende winkel met een grote schadepost komt te zitten, die netjes overgaat naar mij :)

Enige wat mogelijkerwijs gedaan moet worden na reset van de router is de pin-automaat uit- en daarna weer aan te zetten, zodat een nieuw ip-adres wordt opgevraagd bij de router. Dit dus weer o.b.v. de door mij gebruikte methode om de pin-automaat op Internet aan te sluiten.
Stel dat een vast ip-adres is ingesteld op de pin-automaat ook dan de pin-automaat herstarten bij 'problemen'. Natuurlijk moet het ook zo zijn dat het vast ingestelde ip-adres in de reeks ligt die de router heeft aan zijn LAN-kant (bijv. 192.168.1.x, 192.168.0.x, 192.168.2.x, 192.168.178.x etc.) en dat het standaardgateway adres in de pin-automaat overeenkomt met het LAN ip-adres van de router.

Als jij het hebt over een pin-automaat die via uitbellen over "Internetbellen"/VOIP verbinding maakt met de pin-server dan lijkt het me dat je daar niets voor hoeft te doen, vooropgesteld dat bellen gewoon weer werkt na de reset. Wellicht evt. de pin-automaat weer uit- en aanzetten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Er wordt geen gebruik gemaakt van portforwarding bij pinautomaten, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Enige waar je op moet letten is bij een MKB met een Fritz!box aan ADSL voor een (meestal de enige) pinautomaat.
Die hebben een 512kb/s lijntje, dus daar wil je echt geen HD recorder op zetten die via internet te benaderen is.
Ik heb ze zelf Geïnstalleerd en die boxen zijn helemaal dichtgespijkerd door het bedrijf wat het betalingsverkeer regelt.

Verder is het gewoon de poorten openen die je nodig hebt en naar het IP adres forwarden op de router, en dat zal zelden tot nooit pinautomaat verkeer verstoren.
Ik kan ook nergens vinden welke ports nodig zijn voor pinautomaten.

internet aansluiting met een ip adres is voldoende.
De pinautomaat daar geef je alles in wat je van de bank gekregen hebt.
aparte adsl lijn en of internet lijn is tegenwoordig niet meer nodig.
Alles gaat over 1 internet aansluiting en tegenwoordig is het een open lijn dus die 10 euro die men wil hebben voor een pin lijn is geldklopperij.
zorg dat je internet verbinding beveiligd is en je bent gereed.

@Muchacho NL: Goede waarschuwing over mogelijk te lage upload-snelheid voor (gelijktijdig) gebruik pin-automaat en IP-cams/HDD-recorders. :thumb:

Tijs.

TS praat helemaal niet over een fritzbox.....

Het kan wel via de kabel van ziggo gaan.

TS heeft het ook niet over zijn eigen winkel, maar over meerdere winkels die hij mogelijk in de toekomst zal gaan bezoeken.
TS zal zelfs wel winkels bezoeken die nog via een 56,6k modem pinnen...
Dus alles is mogelijk... het is dan voor mij niet meer dan normaal om hem te waarschuwen om uit te kijken als hij een pinautomaat via internet tegenkomt die op een Fritz!Box zit aangesloten.
Ik praat hierbij uit ervaring dat hij daar zijn vingers NIET aan wil branden.
Meestal is het wel uit te sluiten of dat een speciale pin-lijn is door het aan de eigenaar te vragen.
Maar die zijn dus niet geschikt om een HD recorder op aan te sluiten om via het internet te benaderen.

Laatst bewerkt:
a) PIN providers stappen massaal over op internet. En gaan zelfs de inbelverbindingen binnen een paar jaar uitfaseren
b) Het is niet meer verplicht om een aparte verbinding met je PIN automaat te maken naar het extra beveiligde netwerk voor het PIN verkeer
c) PIN verkeer kan (en mag) dus nu gewoon over regulier internet
d) Wat AVM Fritz hiermee van doen heeft is me een raadsel. Heb je een bron voor die info?

ergo. De meeste moderne PIN automaten hangen gewoon via DHCP aan eender welke router en werken gewoon, zolang je internetverbinding hebt. Blijft overeind dat je ten alle tijde voorzichtig moet omgaan met dit soort zaken. Wat ook altijd goed werkt is de leverancier van het PIN apparaat bellen en uitleggen dat je de beheerder van het netwerk bent en graag meer info wilt over de gebruikte instellingen.

Ik spreek uit persoonlijke ervaring waarin ik 2,5 jaar geleden nog regelmatig pinautomaten bij klein- en middenkader bedrijven verving die daarvoor 5+ jaar via inbellen zaten en door storingen en een interresante aanbieding overstapten op Pinnen via ADSL met bovengenoemde Fritz!Box.
Dit waren oude CCV terminals die bij Rabobank waren aangeschaft en ook weer door Rabobank met een nieuwe aanbieding vervangen werden.

Hou er verder wel rekening mee dat veel van dit soort bedrijven niet elk jaar of elke 2 jaar hun pinautomaat vervangen zoals bedrijven met computers doen.
Veel pinautomaten blijven langer dan 5 jaar staan omdat ze nog goed werken en men de kosten niet op de hals wil halen als dit niet nodig is, dus het is nog niet zo heel erg normaal in klein- en middenkader bedrijven om het nieuwste van het nieuwste te hebben als PIN automaat.

Je hebt het dus over een combo-aanbieding van 1 specifiek merk/type van een aantal jaren terug.

De huidige stand is langzaamaan toch wel dat de winkeliers mee moeten (want via telefoon gaat er toch echt uit). Net zoals ze nu ook gedwongen zijn met de nieuwe pinpassen met chip. Daarnaast worden steeds meer PINautomaten niet meer gekocht, maar geleased incl. service. Als er dan weer eens iets wijzigt in de regelgeving of techniek vallen de kosten goed mee.

En ja, ook mijn conclusie is dat MKB ondernemers niet voorop kunnen/willen lopen. Maar dat geld ook voor pc's. Die blijven rustig 8 jaar staan. Mocht hopen dat ze elke 2 jaar nieuwe wilden :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan