router-internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

persuader

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2003
Heb reeds enige tijd een netwerkje dat naadloos draadloos draait. De volledige configuratie vindt je in m'n profiel maar het geheel word samengehouden door een Topcom WBR611 router. Gisteren wou ik de mac-adressen ingeven van de pc's die wel nog op het internet mogen, kwestie van eindelijk een beetje aan netwerkbeveiliging te gaan doen ook. Ik gaf beide mac's in, enterde en toen leek het wel heel lang te duren. Ik refreshte en ik kreeg een "kan de server niet vinden"-pagina. Beide pc's wouden niet meer op het net, pc'szagen elkaars gedeelde bestanden nog wel, pingen ging niet. Ik heb ondertussen achterhaald dat ik blijkbaar ingegeven heb dat die 2 mac-adressen NIET op het net mochten. Ik heb ondertussen al een stick met een ander mac-adres geprobeerd maar dit helpt ook niet.
Hoofdprobleem is dus dat ik niet meer op de pagina geraak waar ik m'n routerinstellingen moet regelen (http://192.168.1.1), verder kan ik in het geheel niet op het internet via m'n router.
Ik ben zeker dat het niet aan de adsl-lijn of modem ligt omdat ik hier nu m'n modem rechtsreeks op m'n laptop heb ingeplugd ipv via router en ik nu wel kan surfen.

De router resetten helpt niet.

Iemand andere ideeën????

Greetz.
K.

Jazerk, als je nou eens 1vd pc's een automatisch ip laat toewijzen dooe de router, dus geen vast ip aanmaken in windows maar alles automatisch, hopelijk krijg je dan een anders ip als dat je eerst had en dat ip is wel vrij in de router om toegang te krijgen.
uiteraard moet je in de router niet hebben gezegd dat je DHCP helemaal wilt uitschakellen want dan heb je een probleem.
Ik vindt wel vreemd dat een reset neit werkt, een harde reset van een router moet altijd werken namelijk.

Moet bekennen dat ik er allemaal niet veel van ken hoor.
Kan je me vertellen hoe ik dat kan doen de pc zo'n ip doen kiezen?
En nog een vraagje: is een internet verbinding nodig om op de pagina van de routerinstellingen te komen? m.a.w. momenteel zit m'n adsl enkel op m'n laptop, moet ik nu telkens als ik wil testen om aan m'n router te komen dat internet terug op de router steken of kan dit zoals het nu is, netwerkje op zich werkt nu nog steeds perfect!).
Ik vind het ook zeer gekdat eenhard-reset niet werkt, ikheb gewoon een pen een tijdje in dat gaatje achteraangehouden totdat de netwerkverbindingen verdwenen en daarna losgelaten en na een tijdje was m'n netwerk terug; dus ik neem aan dat in gerest heb?

Bedankt voor je hulp.
Greetz.
K.

Geplaatst door jjw
Jazerk, als je nou eens 1vd pc's een automatisch ip laat toewijzen dooe de router, dus geen vast ip aanmaken in windows maar alles automatisch, hopelijk krijg je dan een anders ip als dat je eerst had en dat ip is wel vrij in de router om toegang te krijgen.

Gaat niet werken aangezien het MACadres niet wijzigt en dat staat ingesteld. Dus een ander ipadres heeft geen nut.

Persuader,

Je kunt proberen om je router als volgt te resetten. Steek een pen in het gaatje en haal dan de stroom eraf. Pen in het gaatje laten en stroom er weer op. Of kijk anders in de documentatie van je router hoe je je router kunt resetten

Ben hier alvast effe beginnen zoeken en als ik rechtsklik bij de draadloze netwerkverbinding (op m'n pc), kies voor TCP/IP en dan eigenschappen staat alles alles al op "automatischeen IPadres laten toewijzen".

Greetz.
K.

Hoi M@rio,

Als het echt met die mac-adressen te zienheeft weet ik niet want ik heb ook al geprobeerd met een stick met een ander mac-adres en iook hier geen succes...ik zouhoe dan ok toch tot bij m'n router instellingen moeten geraken denk ik toch??

Ik zal straks die manier van resetten van je eens proberen, in de handkleiding is niet veel terug te vinden, enkel dat dat gaatje daar voor dient...

Greetz.
K.

Dank u, dank u ,dank aan allen!!!!!

Met die manier van resteten lukt het nu dus wel om naar de settings te gaan. Ze zouden dat wel eens in de handleiding mogen zetten!!!

Ik ga straks alles weer aansluiten als vroeger en al m'n settings opnieuw ingeven. IK laat iets weten als alles weer normaal werkt.

Nog 1 vraagje: datgedoe met dei mac-adressen lijkt me dan toch eerder om ervoor te zorgen dat bepaalde pc's op het netwerk niet/wel op het internet zouden kunnen. Ik wil gewoondat bv m'n buurman niet op m'n netwerk of via mij op het internetkan. Volstaat WEP dan (nog niet geprobeerd)? Of heeft het toch nog sin om enkel die twee mac's toegang tot het net te geven daar boven op???

Greetz.
K.

Voila, alles is weer als vanouds, dat wail ook zeggen onbeveiligd natuurlijk...Dank aan alle helpers! :thumb:
Ik zou dan straks WEP instelllen voor alles + daarna enkel de 3 mac's toestemming geven om op het net te gaan (pc, laptop en reserve stick). Lijkt dit een goede beveiliging of hebben jullie nog tips? Behalve dan de klassiekers : anti-virus, anti-spyware.,... die zitten er natuurlijk wel al op!

Greetz.
K.

Toch ook maar even een goede firewall installeren.

Kijk verder even of de Topcom ook WPA ondersteunt.Dit is nog weer iets veiliger dan WEP/MAC.
SSID zou ik uitzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan