router is beveilig met wachtwoord - toch een vreemde op ons netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

hannatycoon

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Ik heb een Sitecom router en heb daar 2 pc's via draadverbinding op aangesloten en 2 pc's via een adapter (draadloos). Nu stapt iemand bij mij binnen met een PDA en die kan zo gebruik maken van onze internetverbinding. Kan ik dit voorkomen ?

Ja door je draadloos netwerk te beveiligen met WPA key.

dank voor je snelle reactie.

ik zit net iets te lezen over WPA. Ik ben niet zo op de hoogte van de begrippen, maar sinds kort heb ik wel het wachtwoord veranderd van mijn router en dacht dat dat voldoende was. Volgens een of andere test zou men niet in onze pc's kunnen, maar dat ga ik ook nog verder uitzoeken. Ik zal in ieder geval gaan kijken hoe dat werkt met het invoeren van een WPA key.

MAC-filtering zit ik ook net iets over te lezen. Het gaat om het aangeven welke MAC-adressen verbinding mogen maken. Maar hoeveel MAC-adressen heb ik dan? Er draaien 4 pc's om mijn router.

Hoi,

Bij MAC-filtering gaat het altijd om de draadloze netwerkkaarten.
Ook in een PDA zit feitelijk een draadloze netwerkkaart.
Elke netwerkkaart heeft - mondiaal - een uniek 'adres', het zogenaamde MAC-adres.

Zoek op de draadloze apparaten dit mac-adres (zie bijlage)

In de setup van de router van Sitecom zet je de mac-filtering aan en voeg je het mac-adres van beide draadloze apparaten in.

Bijlagen

• mac.jpg
    mac.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 43
Mac filtering is alleen veilig in combinatie met WPA.
WPA (liefst WPA2) is de enige niet/zeer moeilijk kraakbare beveiliging.
Dus als de router en de pc's (windows xp of vista) dat ondersteunen, is het een goed idee dat gelijk ook in te stellen
microsoft info

Bedoel je trouwens met de test shields up? van grc.com
Die test alleen aanvallen vanuit het internet. Dat zegt niets over de veiligheid van je interne (draadloze) netwerk.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Inderdaad had ik die test van grc.com gedaan.

Ik ga vandaag proberen mijn pc's en internet en netwerk (beter) te beveiligen. Dus MAC-adressen en WPA/WPA2. Hoe kan ik zien of al mijn pc's WPA ondersteunen?

Dankjewel voor de link met uitgebreide uitleg.

Maar heb ik hier wat aan? Want ik heb mijn router gekoppeld via draad aan 2 pc's en 2 andere pc's zijn draadloos aangesloten. In PC1 (draadverbinding) staat de router geconfigureerd. Geldt deze handleiding dan ook voor mij ?

De configuratie vindt plaats in je router en geldt dan voor alle (draadloos) aangesloten computers/laptops

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan