router ligt dwars bij versenden mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

adm11

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2001
Ik heb sinds kort een andere moodem gekregen van ziggo.

Hierop heb ik mijn Netgear WNR834B router aangesloten. Dit werkt allemaal perfect.
Zelfs de draadloze verbinding.

Bij het openen van mijn mailprogramma, wordt ook alle mail binnen gehaald. Bij het verzenden gaat het echter mis. Ik kan helemaal niets verzenden.
De foutmelding die ik krijg luidt:

Het verbinding maken met de server is mislukt.

Onderwerp 'test na nieuwe installatie router'
Server: 'smtp.ziggo.nl'
Windows Live Mail-fout-id: 0x800CCC0E
Protocol: SMTP
Poort: 25
Beveiligd(SSL): Nee
Socket-fout: 10060

Ik heb reeds diverse mailprogramma's getest. Echter met dezelfde melding.
Als ik de router verwijder en de laptop rechtstreeks aansluit op de modem, kan ik de mail wel gewoon verzenden.

Wie kan mij helpen?

Je lijkt Vista te gebruiken.

Probeer het volgende (zodra netjes aangesloten op je router, dus niet op de modem, en je gewoon kunt browsen):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all

Kijk vooral heel goed naar wat er aan DNS-servers staat vermeld. Is dat alleen het interne ip-adres van je router, stel dan eens in je netwerkverbindingen bij tcp/ip de DNS-servers eens in op:
208.67.222.222
als DNS-server 1 en
208.67.220.220
als DNS-server 2.

Kijk of je het probleem dan nog hebt. Is dat niet het geval, dan heeft je router problemen bij het oplossen van DNS-aanvragen.

[Dat heeft de mijne (linksys 54g router) voor sommige sites ook. Bijv. www.helpmij.nl kan niet goed worden 'omgezet' naar ip-adres. Als ik echter rechtstreeks de ip-adressen van de DNS-servers van de provider invul als DNS-servers in mijn tcp/ip instellingen (dus geen gebruik maak van de router voor het oplossen van DNS-aanvragen) dan werkt het prima. ]

Overigens kun je ook de ip-adressen van de DNS servers van je eigen provider instellen als DNS-servers in je eigen tcp/ip instellingen ipv. de 2 bovengenoemde DNS-servers. Bovengenoemde dns-servers zijn van opendns.com, en iedereen mag die gebruiken.

Tijs.

Sorry, maar dat was ik inderdaad vergeten te melden. Ik gebruik windows 7.

Bij het aanpassen van de dns servers krijg ik alsnog dezelde melding.
Ik heb verder ook geen enkele moeite met het browsen. Alles werkt perfect.
Het enige probleem blijft het verzenden van mail.
Zowel via windows live mail als via MS Outlook.

Heb inmiddels ook met ziggo gebeld en zij delen mij mede dat zij mij niet kunnen helpen.
Als onderbouwing hiervoor wordt aangegeven dat het mailen via webmail perfect functioneert.
Ik kom dus nu in een visueuse cirkel van grote organisaties die mij van het kastje naar de muur gaan sturen. Maar ik geef niet op.

Alvast bedankt voor je hulp.

Kijk eens hier

Lijkt dus op een firewall-probleem op je pc óf op de router. Omdat je het probleem niet lijkt te hebben als je rechtstreeks aansluit op de provider-modem lijkt het aan de firewall in de router te liggen.

Probeer dus even (alle combinatie uitproberen)
1. Firewall-programmatuur (van jezelf en van Windows) uitschakelen op je pc
2. Firewall in de router uitschakelen
3. Firewall in de router én op je eigen pc uitschakelen

Hopelijk levert 1 van de 3 opties wél verbinding op.

Helpt dat niet, kijk dan nog eens wat zaken na:
1. Via Configuratiescherm -> Software -> Windows onderdelen toevoegen en verwijderen -> Telnet client onderdeel toevoegen.
2. [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup smtp.ziggo.nl
ping smtp.ziggo.nl
tracert smtp.ziggo.nl

[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
telnet smtp.ziggo.nl 25
Vertel ons wat deze tests aan uitvoer opleverden.

Tijs.

Ben druk aan de slag geweest, maar de router blijft hardnekkig.
Heb de resultaten bijgesloten, maar het zegt mij weinig.

Ik hoop dat hier het probleem boven water komt met de resultaten.

Gr,

Flips

Bekijk bijlage test.txt

De crux zit hierin:
C:\telnet smtp.ziggo.nl 25
Er wordt verbinding gemaakt met smtp.ziggo.nl...Kan geen verbinding met de host
maken, op poort 25: Het maken van de verbinding is mislukt

Als je geen verbinding met poort 25 kunt maken met smtp.ziggo.nl dan betekent dat (ook) dat je geen mail via die server kunt versturen. Omdat Ping wel werkt ga ik ervan uit dat het probleem dus in een firewall(-instelling) zit (hetzij op je pc, hetzij op de router, hetzij op het netwerk van Ziggo).

Vandaar mijn suggestie om (zie een van de vorige postings):
Probeer dus even (alle combinatie uitproberen)
1. Firewall-programmatuur (van jezelf en van Windows) uitschakelen op je pc
2. Firewall in de router uitschakelen
3. Firewall in de router én op je eigen pc uitschakelen

Als de telnet test dan nog niet lukt (en ook niet lukt als je de pc rechtstreeks op de Ziggo modem aansluit) dan zou het probleem op het netwerk van Ziggo kunnen liggen óf je mailinstelling klopt niet. In beide gevallen dan even naar de @Home/Ziggo helpdesk bellen voor verdere instructies.

Tijs.

Crux opgelost,

Helemaal geweldig.

Hartstikke bedankt.

Het probleem was dat ik niet direct de firewall in de router kon vinden en via een aantal forums op internet het idee kreeg dat de firewall van deze router niet uit te schakelen was.
Maar de aanhouder wint.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Flips

Fijn dat de tips je het juiste inzicht verschaft hebben en de oplossing gevonden is. :D

Graag nu nog de vraag op opgelost zetten: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan