Router na Router - wat met dhcp?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snaak_held

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2005
Beste

ik heb een router van telenet en daarachter staat een andere router van d-link.

Router telenet: 192.168.0.1
Router d-link: 192.168.1.2

er loopt een netwerk kabel van de lan-kant van de telenetrouter naar de WAN-kant van de d-link router. Op de telenet-router staat Wifi uit. Mijn d-link router krijgt een dynamisch adres van de telenet router namelijk 192.168.0.220. Ik heb de d-link router in de DMZ zone gezet van de telenet router en dit werkt voorlopig.

Nu wil ik graag aan poort-forwarding gaan doen en via die dmz lijkt dat niet te gaan.

wat is de beste oplossing hiervoor?
telenet router 192.168.1.1 lan-kant en geen dhcp laten uitvoeren
d-link router: wan: een statisch ip geven vb 192.168.1.2
lan: een dynamisch ip laten genereren in de range 192.168.1.3 tot 255?

en dan port-forwarding van de telenet router van poort 8000: in de telenet router poort 8000 laten doorverwijzen naar de wan-ip van de d-link router namelijk 192.168.1.2

en de port-forwarding van de d-link router van poort 8000: in de d-link router poort 8000 laten doorverwijzen naar het vast-ip van de pc die moet benaderd worden?

gaat dit allemaal wel werken?

mvg

Het makkelijkste is om een lan-lan verbinding te maken en DHCP uitschakelen op de d-link.

ip telenet: 192.168.0.1
ip D-link (vast): 192.168.0.2

met dat verschil dat er op mijn 2de router functionaliteiten zijn die de 1ste niet heeft.. waardoor ik eigelijk verplicht ben van de 2de router te gebruiken als dchp. De 2de router heeft een guest-zone die je op tijdstippen die je zelf wilt kan openzetten en meer van die toestanden.. Dat maakt het verhaal moeilijk ...

Niet per se. je moet dan beide routers een eigen range geven qua DHCP

telenet 192.168.0.5 - .20
d-link 192.168.0.21 - .50

Iets minder eenvoudig in te stellen, maar dan kun je beide gebruiken. LET WEL, in principe maakt het voor de functionaliteit van de D-link niet uit wie de DHCP afgeeft. Alleen in uitzonderlijke situaties hoef je de DHCP functionaliteit op te splitsen. waar een client zijn IP vandaan haalt heeft geen enkele invloed op de routering.

Op mijn telenet router kan ik mijn dhcp ding niet uit/aan zetten? Ik vermoed dat ie altijd aanstaat want mijn d-link router krijgt een ip-adres. 192.168.1.216 van de telenet router.

Ik probeer dit ipadres op mijn d-link voor de wan-kant op static te zetten. Hierdoor zou ik poorten kunnen forwarden wat nu niet mogelijk is wanneer mijn d-link een ander dhcp adres krijgt van de telenet router.

Ik krijg steeds een fout-melding: Wan-subnet conflicts with Lan subnet...
config d-link voor static wan-kant
wan 192.168.1.2
subnet 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1

config router telenet
wan: assigned by telenet
lan 192.168.1.1

dus is mijn vermoeden dat telenet & d-link router in andere range moeten liggen...? Of aan de bekabeling?
kabel: internet ->>> wan-kant telenet router
kabel: lan-kant telenet router ->>> WAN-kant d-link router...

Laatst bewerkt:
volgende config die ik geprobeerd heb...

router telenet:
lan-ip: 192.168.0.1

router d-link:

STATIC IP ADDRESS INTERNET CONNECTION TYPE
Enter the static address information provided by your Internet Service Provider (ISP).

IP Address : 192.168.0.2
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default Gateway : 192.168.0.1
Primary DNS Server : 192.168.0.1
Secondary DNS Server :

lan-kant: 192.168.1.2
kabel: internet ->>> wan-kant telenet router
kabel: lan-kant telenet router ->>> wan-kant d-link router.

volgens mij enkel, wanneer ik de wan-kant van de d-link in de dmz van de telenet router zet zal deze kunnen pingen naar internet...

Om de een of andere rare reden wilt de d-link dat vast ip-adres niet gebruiken... :-s
Op de kant van mijn telenet router zie ik de d-link router met een fixed ip adres niet staan... :confused:

de wan-kant van de d-link op dchp zetten zal misschien helpen maar dan zit ik nog steeds in de **** met mijn poort-forwarding toch?

Leuk, dus ik heb op de telenet router het adres 192.168.0.2 (het static adres dat ik gegeven heb aan de d-link) als dmz gezet.
Als ik op de telenet router ga zien dan is er een apparaat verbonden met het adres 192.168.0.177 (mijn d-link router dus).
Ik ben geconnecteerd op de d-link router via wifi (want die van mijn telenet router staat af) en ik kan pingen naar google...

Ik kan ook pingen naar de lan-kant van mijn d-link router maar via mijne browser deze accessen lukt niet... strange strange

Maar waarom niet een kabel LAN-LAN leggen? in principe heb je geen enkele functie nodig van de WAN kant van de router. Het vertraagd alleen je verkeer

omdat het mijn d-link router is die moet ipadressen uitdelen of gaat deze via wifi adressen uitdelen die van de telenet router komen?

mvg
snaak

Ja. DHCP is een enkele service in je netwerk. Indien je een lan-lan connectie maakt wordt de aanvraag netjes doorgestuurd naar je telenet router die de aanvraag zal accepteren en een IP uit zijn range terug zal geven aan de vrager.

Het probleem is dat ik op de telenetrouter geen range kan instellen van 50 tot 100 vb enkel het ipdres van deze router kan je instellen... dit kan op de d-link wel. Evenals kan je op de d-link een guest-zone instellen... Hierdoor kunnen bezoekers steeds internet raadplegen zonder dat ze andere apparaten in een andere zone kunnen benaderen...

er zou eigenlijk een aparte range moeten zijn voor bepaalde toestellen en daarnaast ook een wifi die kan gebruikt worden maar dit lijkt me hier onmogelijk.

Wat kan ik zeggen? vaak is de module van de provider de goedkoopste rommel die men kan vinden. Gelukkig leveren de kabelleveranciers in nederland meestal de optie om een kale modem te nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan