router of switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker56

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2003
Hallo

ik wil een eigen server gaan maken (1server 3 computers)
binnenkort wil ik geen kijken wat voor pc's enzo.

nu is alleen de vraag moet ik de SERVER-pc aan een router of switch gaan handen?

en wat is nou precies het verschil is simpel Nederlands

MVG Tim

Router
Switch

Is direct erg technisch, vraag me niet om het anders uit te leggen, wellicht dat er anderen zijn die dat mooi kunnen.

Een router is om meerder pc's aan het internet te hangen en een switch is om een eigen netwerk te maken.

Trustno1 zei:
Een router is om meerder pc's aan het internet te hangen en een switch is om een eigen netwerk te maken.

oke simpel :D :D :) :)

nee dan moet ik inderdaat een router nemen want wil ook internet gaan delen en dat gaat denk ik niet lukken anders.

of

misschien wel als de internet via de server loopt en dan maak je internet verbinding via
de switch ---> server

Tim

p.s in wat moeilijker nederlands mag gerust hoor ben wel heel veel met pcs bezig altijd en bouw ze enzo maar bedoel niet te ver uitdiepen of ja je snap het wel.

Laatst bewerkt:
Als je een netwerk wilt gaan opzetten, is het het makkelijkst om gewoon alle computers rechtstreeks met det switch te gaan verbinden.
Jij zegt dat je ook internet wilt gaan delen, en dat is het punt waar je moet gaan oppassen.
Het ligt er maar net aan welk internetabonnement/modem jij hebt, maar veel (ADSL) modems fungeren tevens als router. Zou je er nog een router bijkopen, heb je 2 routers achter elkaar, en dat geeft problemen. Hier zou je dus (moeten) volstaan met een switch.
Fungeerd jouw modem echter niet als router, en je wilt internet delen, dan zul je een router met ingebouwde switch, en anders daarbij nog een losse switch moeten kopen. wijnands

wat wil je met die server gaan doen?

als je de server als dhcp server en mail server wil gaan gebruiken is een switch voldoende.

wil je elke pc apart op internet maar wel in netwerk met server neem een router.

maar ff kort als je praat over servers en je weet niet of je een switch of router moet gebruiken! wat voor besturingssysteem wil je dan gaan draaien????

Oke

Ik wil de server laten draaien op Windows server 2003
De losse pc's wil ik laten draaien op xp pro of home

Ik heb nu planet adsl ik heb een modem (alleen een losse modem)
en een linksys router (54g 2,4ghz (blauw met 2 antennekes))
daarnaast heb ik boven nog een klein hubje ergens in de kast liggen

wat kan ik het beste doen wat ik precies wil is:

ik wil op elke pc dezelfde internetverbinding gebruiken.
dezelfde bestanden profielen instellingen rechten etc.

wat kan ik nu het beste doen !
(schematisch)

of de router als switch werkt denk het wel ik doe er nu een thuisnetwerk mee internetdelen bestanden etc etc.

Tim

Laatst bewerkt:
Zal het proberen in Jip en janneke taal.

Als je de keuze hebt, ik weet alleen niet wat precies je bedoelingen zijn met de server.

Ik zou het als volgt doen.
Let wel dit wel afhankelijk wat je met je server wil.

modem > server > router > "x aantal" pc's.
Hier vang je al je verkeer op met de server, als je bv. een web, mail en WebDav server wil draaien ontlast je zo je eigen (interne) netwerk.
(Met deze opstelling moet de server ook een firewall en een gateway zijn)
met een goede configuratie heb je alle pc's in je netwerk onder controle en je kan ze eenvoudig loggen.

Ander optie is:
modem > router > 1 x server + "x aantal pc's"
je moet hier de router zijn werk laten afhandelen voor internet / intranet verkeer.
op deze manier kan je ook eenvoudig meerdere servers in je netwerk hangen.
bv 1 x www-server + 1 x mail-server + "x aantal pc's"

Er zijn diverse optie mogelijk, maar hang geen switch voor een server als je geen poorten genoeg op je router hebt hang de switch aan de router en sluit daar dan alleen clients op aan.
Als je op alle pc's het zelfde beeldscherm wilt zien moet terminal server draaien met applicatie server. Je moet wel je terminal licentie appart nog registreren dan anders werkt het maar 3 maand.
Je zou, als je de enige gebruiker bent, wel externbureaublad kunnen gebruiken.

Let op server 2000 en 2003 zijn geen gebruiker pc's. het zijn servers en zo werken ze ook.
eenmaal geconfigureerd. toetsenbord, muis en beeldscherm eraf halen.

PC animal zei:
Zal het proberen in Jip en janneke taal.

Als je de keuze hebt, ik weet alleen niet wat precies je bedoelingen zijn met de server.

Ik zou het als volgt doen.
Let wel dit wel afhankelijk wat je met je server wil.

modem > server > router > "x aantal" pc's.
Hier vang je al je verkeer op met de server, als je bv. een web, mail en WebDav server wil draaien ontlast je zo je eigen (interne) netwerk.
(Met deze opstelling moet de server ook een firewall en een gateway zijn)
met een goede configuratie heb je alle pc's in je netwerk onder controle en je kan ze eenvoudig loggen.
klinkt het makkelijkste

Ander optie is:
modem > router > 1 x server + "x aantal pc's"
je moet hier de router zijn werk laten afhandelen voor internet / intranet verkeer.
op deze manier kan je ook eenvoudig meerdere servers in je netwerk hangen.
bv 1 x www-server + 1 x mail-server + "x aantal pc's"
dit is een stap voor later denk ik

Er zijn diverse optie mogelijk, maar hang geen switch voor een server als je geen poorten genoeg op je router hebt hang de switch aan de router en sluit daar dan alleen clients op aan.
Als je op alle pc's het zelfde beeldscherm wilt zien moet terminal server draaien met applicatie server. Je moet wel je terminal licentie appart nog registreren dan anders werkt het maar 3 maand.
Je zou, als je de enige gebruiker bent, wel externbureaublad kunnen gebruiken.
Nee, dit is geen optie voor mij meer voor de gemeente :D

Let op server 2000 en 2003 zijn geen gebruiker pc's. het zijn servers en zo werken ze ook.
eenmaal geconfigureerd. toetsenbord, muis en beeldscherm eraf halen
hoeft niet verplicht toch??.

Ik wacht nog op een reactie van een MSN-Vriend en dan zal ik kijken wat het beste is iniedergeval alvast bedankt.

Tim

Laatst bewerkt:
eenmaal geconfigureerd. toetsenbord, muis en beeldscherm eraf halen
hoeft niet verplicht toch??.

Nee toetsenbord ed kan je er natuurlijk ook aan laten hangen, maar de verlieding is groot om er op gaan werken en daar is een echte server niet voor bedoelt. Dat wilde ik er mee aangeven. :)

succes in elk geval

PC animal zei:
Nee toetsenbord ed kan je er natuurlijk ook aan laten hangen, maar de verlieding is groot om er op gaan werken en daar is een echte server niet voor bedoelt. Dat wilde ik er mee aangeven. :)

succes in elk geval

O Oke bedankt ik plaats het uiteinderlijke verloep in het zelfde topic lijkt me slim anders wordt het een rommel.

Tim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan