router op router

Status
Niet open voor verdere reacties.

52866

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2010
Beste helpers.

Ik wil graag een router op een router aansluiten.
Hoe moet ik dit doen?

Netwerk:
Modum -> router -> server -> isa server -> ROUTER -> SERVER -> CLIENTS

Ik wil zelf een router met een server aan het netwerk hangen.
Maar hoe kan ik verzorgen dat ik verbinding krijg met het internet?
Ik heb de kabel er in gedaan en de dns van een andere router er in gedaan waar door ik ben verbonden met de router die wel internet heeft.
Maar nu heeft mijn server + clients nog geen internet.
Moet ik iets van DHCP door zetten of moet ik nog wat met de DNS doen?

Ik hoop dat het duidelijk is.

Omdat alles door de ISA server moet, was het dan niet handiger om een switch (evt. i.c.m. met een draadloze accesspoint) in te zetten? Dan de server (of de ISA server) DHCP laten doen op het netwerk.

Als het je er (eigenlijk) alleen om ging om extra bedrade poorten danwel draadloos netwerk toe te voegen met die router, dan kun je ook die router 'degraderen' tot een switch/accesspoint combinatie. Je krijgt dan dezelfde functionaliteit als waar ik het in mijn eerste paragraaf hierboven over had. Ik kan je daarmee helpen, mocht je dat op prijs stellen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Omdat alles door de ISA server moet, was het dan niet handiger om een switch (evt. i.c.m. met een draadloze accesspoint) in te zetten? Dan de server (of de ISA server) DHCP laten doen op het netwerk.

Als het je er (eigenlijk) alleen om ging om extra bedrade poorten danwel draadloos netwerk toe te voegen met die router, dan kun je ook die router 'degraderen' tot een switch/accesspoint combinatie. Je krijgt dan dezelfde functionaliteit als waar ik het in mijn eerste posting over had. Ik kan je daarmee helpen, mocht je dat op prijs stellen.

Tijs.

Het is gelukt.
Mijn server heeft nu internet, silmpel weg de IP van de router toevoegen aan mijn gateway.
Ik heb nog een vraag:
Hoe kan ik mijn server een gateway geven aan alle clients?

Als de server de DHCP server is voor de werkstations, dan kan dat door DHCP opties te zetten:
Uit een eerder posting van mij:
Je zult ervoor moeten zorgen dat de DHCP scope-instellingen zijn aangepast aan het juiste standaardgateway ip-adres.
Zou op de volgende manier geregeld moeten kunnen worden:
Klik in DHCP beheer de scope open, rechtsklik Scope-opties, kies "Opties configureren"
Zet het vinkje bij optie 003 Router
Zorg ervoor dat het je het LAN ip-adres van je router toevoegt als router in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat het ip-adres van de server als DNS-server staat in het vakje eronder (als op de server ook de DNS server service draait)
Zet het vinkje bij optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je Windows-domein in het vakje eronder.
Op OK drukken
Werkstations herstarten of in CMD-venster van werkstations: Ipconfig /release * en daarna Ipconfig /renew *

Verder zou het handig zijn dat je even een DNS-test doet met nslookup op de werkstations, bijv. dat je nslookup start en dan het ip-adres laat resolven van een Internet website, (bijv.): www.quantum.com.

We zien/horen het wel.

Succes,

Tijs.

Als de server de DHCP server is voor de werkstations, dan kan dat door DHCP opties te zetten:
Uit een eerder posting van mij:
Je zult ervoor moeten zorgen dat de DHCP scope-instellingen zijn aangepast aan het juiste standaardgateway ip-adres.
Zou op de volgende manier geregeld moeten kunnen worden:
Klik in DHCP beheer de scope open, rechtsklik Scope-opties, kies "Opties configureren"
Zet het vinkje bij optie 003 Router
Zorg ervoor dat het je het LAN ip-adres van je router toevoegt als router in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat het ip-adres van de server als DNS-server staat in het vakje eronder (als op de server ook de DNS server service draait)
Zet het vinkje bij optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je Windows-domein in het vakje eronder.
Op OK drukken
Werkstations herstarten of in CMD-venster van werkstations: Ipconfig /release * en daarna Ipconfig /renew *

Verder zou het handig zijn dat je even een DNS-test doet met nslookup op de werkstations, bijv. dat je nslookup start en dan het ip-adres laat resolven van een Internet website, (bijv.): www.quantum.com.

We zien/horen het wel.

Succes,

Tijs.

Super het werkt.
Bedankt!

Graag gedaan.

Graag je vraag nog even op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan