router overgenomen door andere computer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

foreverandtoday

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 apr 2011
Ik was gister bij iemand thuis,
en ik wilde met mijn laptop op hun internet.
Hiervoor gaf mijn laptop aan dat ik de pincode van hun router moest hebben.
(linksys router) Ik heb deze pincode toen ingevuld.
Vervolgens moest ik aangeven of ik een een trusted zone was, hierop heb ik met ja geantwoord. Sinds toen deed het internet het bij hun thuis helemaal niet meer. En mijn laptop heeft schijnbaar hun netwerk veranderd, en mij hoofd gebruiker gemaakt. Het netwerk heeft nu de naam die ik aan mijn laptop had gegeven. Niets werkt meer daar thuis behalve directe verbinding met de kabel. Is dit op een of andere manier op te lossen? Want wij snappen er echt niets van.

Ik hoop dat iemand kan helpen! Alvast bedankt!

P.S. ik weet niet of het relevant is, maar ik heb Windows en hij heeft een Mac

Laatst bewerkt:
Hoi,

De 'eigenaar' moet via de browser met het (zeer waarschijnlijk) het ip-adres 192.168.1.1 en het bij hem bekende duo 'username' en 'password' in de setup van de router kunnen komen.

Werkt dat niet, dan lijkt een harde reset van de router de enige oplossing.
Je vertelt niet welk type (exact) router het is. En het is ook wel handig om hun internetprovider even te vermelden.

Hi, welkom op Helpmij!

Kennelijk heb je iets ergs gedaan dat het hele netwerk op tilt staat! :-)

Heb je thuis ook draadloos netwerk? En werkt dat?

Even wat algemene info, want ik vermoed dat ik weet wat er gebeurd is, maar om zekerheid te krijgen, en opdat we over het zelfde praten.

Een router/modem zet tegenwoordig de internet verbinding op (het modem deel) en beheert daarnaast het interne netwerk (het router deel). Dit kan bedraad en draadloos zijn.
Om de internet verbinding in te stellen moet je de inlog gegevens van je internet provider instellen in de modem. Daarvoor moet je inloggen (meestal als "admin" en dan een password. Dit kan ook een pincode zijn. Staat meestal onderop de router).
Als je bent ingelogd kun je alle instellingen - zowel naar internet toe als van je eigen netwerk - wijzigen, evenals de beveiliging.
Als de internet verbinding met de provider werkt, moet je - eenmalig - je eigen netwerk opzetten; daar geef je aan of er ip adressen moeten worden uitgedeeld, welke beveiliging, password daarbij enz.

Als dat werkt kom je daar eigenlijk niet meer aan.

Wil je met wifi op het netwerk en vandaar op internet...
dan moet je rechtsonder op verbindingen kijken welke draadloze netwerken beschikbaar zijn.
Je vrienden vertellen je dan welke hun netwerk is (het zou de sterktste moeten zijn).
Rechtsklikken op de naam geeft een popup: verbinding maken.
Als je bevestigt, dan moet je de wep - wpa sleutel opgeven (en dit is geen pincode! ).
Ook die krijg je van je vrienden en als alles klopt wordt verbinding gemaakt.
Daarna kun je internet op.

Jij hebt zo te zien als admin ingelogd op de router en daar e.e.a.veranderd.
Dat zul je moeten terugveranderen in de oorspronkelijke settings, liefst via een bedrade verbinding.

Klopt dat?

Ik had dus geklikt op verbinding maken met dat netwerk van hun. Dus gewoon bij verbinding maken/verbreken bij een netwerk. Toen zei hij ipv dat ik gewoon hun wachtwoord in moest vullen, vul een pincode in.
Wij eerst gewoon de netwerksleutel ingevuld, maar deze werkte niet. (toen stond er aangegeven dat deze code op de router stond)
Dus wij pakten de router erbij, en hierop stond een 8 letter pincode, die ik dus heb ingevuld in mijn laptop, waarna alles kapot ging. Maar hij heeft al geprobeerd de router te resetten, maar dit werkte niet. En ook de pincode zelf kon hij nergens meer invullen bij zijn eigen laptop, omdat hun hele netwerk dus ineens is veranderd, en mijn netwerk is geworden.
Alleen op mijn laptop werkte internet ook niet.
Maar hoe zijn deze instellingen dan weer terug te veranderen? Want ik zag nergens een mogelijkheid om beveiliging te veranderen, of om ook maar iets te veranderen zodat hij zijn netwerk zelf weer kon besturen. Want het zou toch mogelijk moeten zijn dat hij ergens ook weer die pincode invult, dat internet het dan weer doet. Want dat is het enige wat ik gedaan heb. (de pincode onderop de router invullen dus)
Hierna kreeg ik ook een soort beveiligingscode geloof ik, maar ik heb toen op volgende geklikt, en later zag ik deze code ook niet meer terug.
Degene bij wie ik was moest toen dus een beveiligingscode invullen om op het netwerk te komen, wat waarschijnlijk dat desbetreffende code was waarbij ik op volgende had geklikt.
Ik heb echt weinig verstand van computers, dus ik heb geen flauw idee hoe dit terug te veranderen is.

Ik denk dat je gelijk hebt Solaris, ik ben daar nu inderdaad admin en hij kan zelf niets meer veranderen. Weet je hoe dit terug te veranderen is?

Hmmmm probleem! :-)

Probeer eerst eens te achterhalen welk type Linksys hij heeft. En kijk samen eens naar de gegevens die zijn internet provider heeft gegeven. Die zijn nodig om de instellingen terug te kunnen zetten of op zijn minst te kunnen checken.

Dus: merk en type router/modem, en ook welke provider...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan