router / switch gigabit

Status
Niet open voor verdere reacties.

surfer10

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Momenteel heb ik 4 apparaten op een draadloze router (100 mbit) bedraad aangesloten. Daarnaast ook enkele draadloze verbindingen. Omdat het geen gigabit router is heb ik bedraad dus maximaal 100 mbit verbinding in het thuisnetwerk.

ALs ik nu een goedkope gigabit switch koop en ik sluit de bedrade apparaten daarop aan heb ik dan een netwerk snelheid thuis van een gigabit?

De router regelt dan alleen de verbinding van enkele draadloze apparaten via het ziggo modem naar buiten maar intern kan ik op gigabit communiceren of heb ik het mis....

Nee,het netwerk neemt de snelheid van het langzaamste apparaat aan.
Om gigabit snelheid te krijgen ,moet je alles vervangen.
Netwerkkaarten,router,switches.

Dan heb je inderdaad intern tussen de bedrade devices een gigabit netwerk.

De regel van het langzaamste op het pad geldt nog steeds natuurlijk, maar gaat alleen over het gevolgde pad, en intern is dat dus gigabit.

Dan heb je inderdaad intern tussen de bedrade devices een gigabit netwerk.

De regel van het langzaamste op het pad geldt nog steeds natuurlijk, maar gaat alleen over het gevolgde pad, en intern is dat dus gigabit.

Dit dacht ik dus ook. het langzaamste pad is naar buiten maar intern via de Switch gaat het dan met Gigabit.

Ben ik een paar tientjes goedkoper uit.

ja,maar je router is 100 Mbit.
En die zit aangesloten op je switch.
Jammer,jammer

ja,maar je router is 100 Mbit.
En die zit aangesloten op je switch.
Jammer,jammer

Dat de router met een 100 M verbinding is aangesloten op een gigabit switch maakt niet uit.
De rest van bedrade devices die aangesloten zijn op de gigabitswitch zullen gewoon dan een gigabit verbinding hebben (vooropgesteld dat ze een gigabit networkcard hebben) en dus zoals pmeijne al aangaf zul je intern tussen deze devices een gigabit verbinding hebben.
Dat de verbinding: switch --> router --> internet maar 100 mbit is geen probleem aangezien de meeste internet abbo's rond de 20mbit(of minder) zitten.

Alle verbindingen van de switch lopen via de router.
Het is dus niet zo dat dat de switch op eigen houtje data door gaat sturen.
De switch is afhankelijk van de router, ook met het uitdelen van ip adressen.
Anders zou ik ook een switch aan kunnen sluiten zonder router.
Dus pc1>switch>router>pc2
Daarom heet een router ook een router.
Hij routeert het data verkeer.
Het is een verkeerde opvatting dat een router alleen voor internet dataverkeer is.

Alle verbindingen van de switch lopen via de router.
Het is dus niet zo dat dat de switch op eigen houtje data door gaat sturen.
De switch is afhankelijk van de router, ook met het uitdelen van ip adressen.
Anders zou ik ook een switch aan kunnen sluiten zonder router.
Dus pc1>switch>router>pc2
Daarom heet een router ook een router.
Hij routeert het data verkeer.
Het is een verkeerde opvatting dat een router alleen voor internet dataverkeer is.

Ik vraag me erg af waar je dat vandaag haalt? In mijn ogen werkt dat anders.
Een router koppelt verschillende netwerken aan elkaar. Als het verkeer binnen hetzelfde subnet/netwerk blijft, komt er geen router aan te pas.

Pas wanneer het verkeer buiten het subnet komt (anders dan lokale netwerk), komt de router in beeld. Lokaal verkeer gaat dus rechtstreeks via de switch naar het andere apparaat.

Dat de router via DHCP ip adressen uitdeelt, staat daar helemaal los van.
Je kunt een switch prima inzetten zonder router, zolang je maar een pc/server hebt die via DHCP ip adressen uit deelt of op alle PC's een vast adres instelt.

kijk,daar heb je het weer
Je geeft het verhaal een andere wending.
quote"als je een server hebt" unquote
De server dient dan als router,en ook dan loopt alle dataverkeer via de server.

eigensubnet,ander subnet,de router regelt het.
Misschien dat jij een buitenaardse router hebt,maar je kunt het zien als je data van de ene pc naar de andere pc via een switch laat lopen.
ook de data lampjes van de router knipperen vrolijk mee.

Waarom zou verkeer binnen hetzeflde subnet via de router lopen?
Als ik mijn router uit zet kan ik nog steeds data kopieren tussen de PC's hier.

Dat de lampjes op de router ook knipperen komt omdat er ook veel ander verkeer over het netwerk gaat

Een machine op het lokale netwerk zal altijd via de lokale routeer tabel van een machine verlopen als het doel in hetzelfde subnet zich bevind.. Dit gaat dus niet via de router. Aangezien de TS een intern netwerk heeft waarvan ik vermoed dat alle machines in hetzelfde Subnet zitten zullen die gewoon met gb snelheid onderling communiceren. zodra het doel niet in het zelfde subnet zit word de router gebruikt en zal het verkeer naar 100mbps gaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan