Router / switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomasv

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2008
Hallo,

Ik heb een vraag omtrent een Linksys + switch

Om mijn werk hebben we 3 pc`s en 2 netwerk printers.
eerst deden we het internet verdelen via een 4e PC met 2 net-werkaarten, in 1 ging rechtstreeks internet verbinding in en de andere netwerkkaart ging naar de 10/100 ethernet switch. nu is deze pc te komen vervallen.

Nu is mijn vraag:

ik heb gisteren internet via WAN op de linksys gezeten en via port 1 op de linksys naar me switch. nu hebben we dan overal internet. Alleen nu kan ik mijn printers niet bereiken op hun netwerk adres. en wat gaat hier fout ? de printers zitten op port: 192.168.0.6 en 8 van de switch.

Gaarne uw reactie ?

Draai een configuratie-pagina uit van beide netwerkprinters. Hebben die inderdaad 192.168.0.6 en 192.168.0.8 als ip-adres, dan vallen ze niet in dezelfde ip-reeks als de linksys uitgeeft. Die geeft namelijk ip-adressen uit de in de 192.168.1.x reeks. Kijk dat even op een werkstation na met Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Kortom: Vlgs. mij zitten de printers nu in een ander ip-netwerk als de pc's. Stel de ip-adressen van de printers om naar ip-adressen die wél in de ip-reeks zitten als de werkstations, en pas op de werkstations de ip-adressen van de TCP/IP poorten aan, zodat de printers weer bereikt kunnen worden onder hun nieuwe ip-adressen.

Succes,

Tijs.

Hoi tijs,

Ik heb nu configuratie pagina uitgedraaid van onze printers:

en inderdaad het IP-adres van de 1e printer staat op 192.168.000.006
en de GATEWAY Adres staat op 192.168.000.001.

Moet ik nu de gatway adres aanpassen of alleen het IP-adres zoals b.v. 192.168.100.006 om in de range van de router (linksys) te zitten ?

grts Thomas

Wat je in ieder geval moet aanpassen is het ip-adres.

Het aanpassen van de default gateway heeft in jouw specifieke geval geen nut, maar je zou voor default gateway hetzelfde ip-adres kunnen invullen dat staat op de Werkstations bij Standaardgateway (Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig).

Succes,

Tijs.

Heb het inmiddels opgelost, heb even gezocht naar me user/pasw. van me printers daarin kon ik via me laptop de default gatway instellen en de ip`s verranderen.

nu werkt alles weer, bedankt! :thumb:

Grtz Thomas

Fijn dat het weer werkt.

Graag nog even de vraag op Opgelost zetten, door te klikken op 'Vraag is opgelost' in het vakje 'Status van de vraag', die je terugvindt rechts onderaan deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan