Router vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerben84

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2006
Wij hebben thuis een ADSL aansluiting van Het Net. Nu hebben we twee pc's aangesloten op de router, gewoon met een kabeltje. Omdat ik voornemens ben een laptop aan te schaffen wil ik graag overstappen waarmee ik draadloos kan internetten. De twee pc's wil ik echter nog gewoon via de kabel aangesloten hebben zodat ik altijd een goede verbinding heb.

Nu heb ik begrepen dat ik de bestaande router gewoon kan vervangen door een wirelless router, omdat daar ook de draden naar de pc's op aangesloten kan worden en bovendien de mogelijk bestaat om draadloos te kunnen internetten.

Mij vraag is; kan ik zomaar een router van markplaats aanschaffen en de bestaande router vervangen, of is dat (helaas) iets te simpel gesteld? Advies is welkom! :thumb:

Alvast bedankt! :rolleyes:

Het is inderdaad zo simpel als je zelf beschrijft!

Ik heb ook ADSL van HetNet gehad en gebruikte een linksys WRT54G router.
Deze heeft 4 'draadjes' voor een PC en wireless voor je laptop.

Ding installeert zichzelf met de bijleverde (of te downloaden) software, is makkelijk te beveiligen (via duidelijke interface) en heeft prima bereik, zelfs in mijn betonnen nieuwbouwhuis.

Kijk dat klinkt eenvoudig! :thumb: Installeren kan ik eenmalig uitvoeren op één van de PC's? Ik hoef geen foutmeldingen en allerlei andere toestanden te verwachten doordat de oude router opeens vervangen is?

(ik ben altijd een beetje huiverig voor veranderingen, omdat ik wel vaker problemen om mijn hals heb gehaald ;), dus vandaar alvast deze vraagjes (onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" :rolleyes:)

Als je nu ook automatich ip krijgt niet.
Gewoon de wizzard doorlopen en klaar.
Zet voor het draadloos gedeelte wel een beveiligingscode in, ook wanneer je het zelf (nog)
niet gebruikt, of anders zo lang uitzetten.

Het is inderdaad zo simpel als je zelf beschrijft!

Ik heb ook ADSL van HetNet gehad en gebruikte een linksys WRT54G router.
Deze heeft 4 'draadjes' voor een PC en wireless voor je laptop.

Ding installeert zichzelf met de bijleverde (of te downloaden) software, is makkelijk te beveiligen (via duidelijke interface) en heeft prima bereik, zelfs in mijn betonnen nieuwbouwhuis.

Wanneer je een Linksys WRT54G kiest, maak je de verkeerde keuze.
Beter is het om de WRT54GL te kiezen. Deze router is Linux based, en dus vele malen stabieler.
De WRT54G v5 en v7 is ronduit bagger te noemen.

Oei... Ik bedenk in eens het volgende:

Zit in de router die je nu gebruikt ook een modem? Zo ja moet je deze er tussen laten zitten.
ALs je nu ook een aparte modem en router hebt (2 kastjes) vervang je alleen de router.

Instellen van een router is meestal een fluitje van cent, met een linksys wel in ieder geval.

Wanneer je een Linksys WRT54G kiest, maak je de verkeerde keuze.
Beter is het om de WRT54GL te kiezen. Deze router is Linux based, en dus vele malen stabieler.
De WRT54G v5 en v7 is ronduit bagger te noemen.

Waar baseer je dat op? Ik gebruik deze route nu een jaar of 3 en heb nog nooit ook maar 1 verbindingsprobleem gehad namelijk. De eerste versies hadden wat problemen geloof ik, maar dat is met nieuwe firmware op te lossen. Vanaf 2006 worden ze geleverd met firmware v1.00.6 en draaien ze als een zonnetje.

Laatst bewerkt:
Oei... Ik bedenk in eens het volgende:

Zit in de router die je nu gebruikt ook een modem? Zo ja moet je deze er tussen laten zitten.
ALs je nu ook een aparte modem en router hebt (2 kastjes) vervang je alleen de router.

Instellen van een router is meestal een fluitje van cent, met een linksys wel in ieder geval.

Hmm ja dat zit bij elkaar, ik heb een Multi-PC router... Nou wordt het allemaal wat lastiger??

Waar baseer je dat op? Ik gebruik deze route nu een jaar of 3 en heb nog nooit ook maar 1 verbindingsprobleem gehad namelijk. De eerste versies hadden wat problemen geloof ik, maar dat is met nieuwe firmware op te lossen. Vanaf 2006 worden ze geleverd met firmware v1.00.6 en draaien ze als een zonnetje.

Dat baseer ik op ervaring.

Van de WRT54G is versie 1 t/m 4 goed(zelfde als de GL) vanaf versie5 gaat het fout.
Wanneer je in het volgend tabel kijkt zie je ook gelijk dat de hoeveelheid RAM en flashmemory is gehalveerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G#WRT54G

Hmm ja dat zit bij elkaar, ik heb een Multi-PC router... Nou wordt het allemaal wat lastiger??

nee hoor, je houdt gewoon deze router. Prikt hier 1 kabel in die je naar je nieuwe wireless router gaat. Vanaf deze router dan er dan 2 draden naar je PC en je laptop draait draadloos.

Of je neemt een accesspoint. Enige wat deze doet is ervoor zorgen dat je van bedraad naar wireless kunt. Geeft je ook geen problemen (lees uitdagingen) van een extra router in je netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan