Router voor KPN Experiabox plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pontoe

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Hallo allemaal,

Al sinds wij een experiabox hebben bij kpn (internet+bellen+tv) heb ik problemen gehad met games. Hij blokkeert de boel, de NAT instellingen zijn verkeerd, etc. Die zijn ook niet te veranderen omdat KPN er een custom firmware op heeft gezet.

Nu kwam ik vandaag met het volgende idee: wat nou als ik een router (heb er hier nog een staan die ik gebruik voor lan party's en om de ene kabel die mijn kamer inkomt te splitten naar 2 pc's) aan de kabel hang die ons huis in komt, en daaruit eentje naar mijn pc en een naar de experiabox. Dan kan de rest nog via de experiabox, maar ga ik om die beveiliging daarvan heen.

Er gaat een normale lan kabel met een rj12 stekker rechtstreeks in de DSL ingang van de experiabox, en van daaruit door gaan uit gaan de normale lan kabels met rj45 stekkers naar de verschillende pc's hier in huis. zie onderstaand plaatje (komt van het internet, het gaat om het bovenste kastje) om te zien over welke in/uitgangen ik het heb.

fritzbox.jpg

Vanuit de experiabox gaan de televisie en het internet, allebei via lan kabels met rj45 stekkers. Wat ik dus niet zeker weet is of dat tv signaal ook gewoon door die router/switch doorgegeven kan worden.

Wat ik ertussen wil hangen is een 'officeconnect dual speed switch 8'. kan ik hier gewoon die rj12 stekker in stoppen, dan 1 kabel (rj45-rj12, of rj12-rj12) naar de experiabox, en de andere (gewoon rj45) naar de computers die de experiabox willen omzeilen. zie hieronder voor een globaal plaatje wat ik van plan ben (even snel gepaint).

experiabox.png

Laatst bewerkt:
Gaat niet werken: Alle Internet en telefonie verkeer is IP-verkeer, moet dus via een ADSL VOIP router worden gewerkt. Als ik je plaatje zo zie zou evt. die Fritzbox ingezet kunnen worden als vervanger van de Experiabox, maar of dat (technisch) kan weet jij waarschijnlijk beter dan ik.

Als je zo'n SX-551 Experiabox hebt én je pc is het enige apparaat dat portforwarding nodig heeft voor gamen etc., dan kun je het interne ip-adres van je pc instellen als DMZ host in de Experiabox. Natuurlijk moet je pc dan wel beschikken over een goed firewallprogramma tegen 'hackers' vanuit het Internet.

Succes,

Tijs.

Je hebt het erg duidelijk geprobeerd te maken maar ik vind het nog steeds erg ingewikkeld.
Ik heb er ongeveer 10 min. naar zitten kijken maar het is me nog niet duidelijk wat je nou wil.

Begrijp ik goed dat je wilt gamen over internet met andere gamers.
Als dat zo is dan blijft toch het feit bestaan dat de Experiabox je internetverbinding verzorgd.
Je blijft dus het probleem houden van verkeerd geforwarde poorten.
Is het echt zo onmogelijk gemaakt in die Experiabox om poorten te forwarden ?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ports forwarden is gedeeltelijk mogelijk. Maar helaas zijn er andere dingen, zoals je NAT (network adress translating dacht ik) instellingen. Alles is verder geblokkeerd. Ja, het is voornamelijk voor games.

Maar wat ik dus wil is dat die pc die vanuit de officeconnect komt voor games wordt, en dus niet in contact komt met de experiabox. vanuit de officeconnect (de switch, geloof ik) gaat er een kabel naar de experiabox voor de overige pc's en televisie (digitale tv, dus ook met lan kabel. een van mijn vragen is dus ook of een oude switch dit ook probleemloos door kan sluisen).

Ik weet te weinig van wat KPN allemaal aan apparatuur uitgeeft.

Een mogelijkheid waar ik aan gedacht heb is het volgende:
Sluit een (draadloze) breedbandrouter via zijn WAN/Internet aansluiting aan op een van de LAN-aansluitingen van de Experiabox. Zet in de Experiabox het ip-adres dat de breedbandrouter gekregen heeft van de Experiabox als DMZ. Alle Internet verkeer zou dan dus 'ongefilterd' op de WAN/Internet kant van de breedbandrouter moeten binnenkomen. Doe alle portforwarding, firewall etc. op de breedbandrouter.

Even een klein punt van orde: Evt. moet je op de breedbandrouter het LAN ip-adres wijzigen, want het LAN-gedeelte van de breedbandrouter mag niet in dezelfde ip-reeks als het WAN-gedeelte van diezelfde router.

Voorbeeld: Stel je hebt een Linksys WRT54G draadloze breedbandrouter. De WRT54G heeft af-fabriek het ip-adres 192.168.1.1 op de LAN-kant. Stel nu dat de Experiabox aan de WAN-kant van de WRT54G een 192.168.1.x ip-adres afgeeft, dan zijn aan de WAN- en LAN-kant van de WRT54G dezelfde ip-netwerken actief, en dus wordt er niet gerouteerd. Wat je in dat geval dan zou moeten doen is de WRT54G een ip-adres aan de LAN-kant geven dat niet in het 192.168.1.x ip-segment ligt, dus zou in aanmerking komen om 192.168.2.1 aan de LAN-kant toe te wijzen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
DMZ is ook geblokkeerd. Waar ik toegang tot heb is eigenlijk het toepassen van spelen&toepassingen aan apparaten (hun naam voor portforwarden), en ik kan het draadloze wachtwoord aanpassen. Verder blokkeren ze nagenoeg alles.

Dan houdt het voor mij op. Hopelijk komt er nog een oplossing voorbij.

Tijs.

Gamen is bij mij geen probleem, UPNP aan of Ports openen en als het dan nog niet werkt een dnsflush.

Ports forwarden is gedeeltelijk mogelijk. Maar helaas zijn er andere dingen, zoals je NAT (network adress translating dacht ik)
NAT is Port forwarden :)

Groeten Marcel

Een router achter een router plaatsen heeft niet zoveel zin, aangezien je dan alsnog afhankelijk bent van de portforwarding van de KPN Experiabox ..

Suc6! :thumb:

@hoogteijling: dit is niet helemaal waar. Ik heb een spel (supreme commander 1 en de uitbreiding, forged alliance) waarbij ik alle ports geforward had, maar ik alsnog problemen had die te maken hadden met de NAT instellingen. die stonden niet op simultanous maar iets anders...

@phr3ak: daarom wilde ik ook dat de gamepc's die problemen hadden aan de eerste router gingen hangen en de andere aan de 2e router. Op die manier ontwijken de gamepc's de experiabox en dus de 2e router geheel.

@dnties: Ging het maar zo makkelijk... ik heb van alles al geforward maar het wil niet lukken.

Nog iets vreemds: bij een van de spellen (call of duty: modern warfare 2) hebben mijn broertje en ik (we spelen het allebei) omstebeurten NAT:OPEN. Dit geeft hij in het hoofdmenu aan, en als het CLOSED is betekent het natuurlijk dat er dingen geblokkeerd worden. Maar ook als we niets forwarden heeft de ene keer hij open, de andere keer ik. we hebben allebei dynamic IP's, maar ik heb ook weleens mijn IP naar static gezet toen hij open was. dit ging een tijdje goed, tot de experiabox weer eens restartte (zo'n 2 keer per dag hier, onding), en toen was het weg.

Enige echte oplossing is helaas afscheid nemen van KPN. Die Experiabox zuigt heel hard. Je kunt namelijk maar heel beperkt de instellingen wijzigen. Als je echt alleen maar standaard zaken wilt werkt de oplossing (en KPN) prima. Wijk je echter maar iets af (heb je bijv. een eigen DHCP server), dan kun je het vergeten.

Hoe je het ook draait of keert. De experiabox moet als eerste in je netwerk (VOIP instellingen en wachtwoorden, e.d. zijn namelijk voorgeprogrammeerd en redelijk onbekend, firmware is custom). Wat je er na zet zal je nooit meer mogelijkheden gaan bieden dan wat de experiabox toe laat.

Wij hebben hier (op kantoor) ook slechte ervaringen met de Experia box.
Onze directeur wilde thuis vandaan met een VPN inloggen op onze server.
Nu bleek het dat de ip range die de Experiabox van onze directeur gebruikt toevallig dezelfde is als de ip range die hier op kantoor op het netwerk wordt gebruikt. (192.168.1.x)
KPN wilde (begrijpelijk) niet de ip range veranderen van de box.

Bij oudere boxen gebruikte ze een andere ip range die toevallig niet botste met die hier op kantoor. (192.168.2.x)

Inloggen met VPN lukte dus niet (met mijn beperkte kennis).
We hebben toen maar de gehele ip range veranderd hier op kantoor wat niet allemaal vlekkeloos verliep.

verder zit er ook een bug in de Experia boxren waardoor er iets mis gata met de VPN verbinding, dit heeft KPN wel na heeeeel veel telefoontjes opgelost door een 1 of ander scriptje te sturen naar de Experia box. (Wat helaas weer opnieuw gedaan moet worden wanneer je de box zou resetten)

Uiteindelijk wel goed gekomen maar niet dankzij de :evil:behulpzaamheid:evil: van KPN.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan