Router vs switcher

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leukemams

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2004
Goedendag,

Wat is nu het verschil tussen en router en een switcher?

Kan een switcher internet delen?

En hoe doet hij dat dan?

Groetjes,
Lady

Een hub of switch is een netwerkkruispunt. Swtiches en hubs zijn voorzien van een aantal poorten om UTP kabels in te steken. Een hub en een switch voeren dezelfde taak uit op een iets verschillende manier. Een switch stuurt data direct naar de juiste computer en een hub stuurt data naar alle computers in een netwerk en laat de computers zelf beslissen of de data voor hen is of niet. Het snelheidsverschil is voor thuisnetwerken echter niet merkbaar bij het surfen op internet, maar wel bij het versturen van bestanden tussen netwerkcomputers.

Router

Een router is een apparaat dat data kan versturen tussen twee netwerken. In een thuisnetwerk regelt een router het verkeer tussen de modem en het interne netwerk. Routen kan met behulp van een hardware router of een software router. Een hardware router is een apparaat dat naast router vaak ook direct als switch fungeert. In bijna alle moderne routers zit een switch ingebouwd. Een software router is een computer waarop software draait die verkeer routert tussen een lokaal netwerk en internet. Gebruik je een computer als router, dan gebruik je een aparte switch.

Wil je nog meer weten

De uitleg van willem zou ik niet kunnen verbeteren.

Wil je verder zoeken kijk dan op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation

Op deze site kun je alle begrippen vinden en de pagina die opent legt uit wat NAT is. Hierdoor kun je verschillende computers aan een IP adres hangen.

Dit is de techniek die 'wireless' routers gebruiken om tot (ik dacht) max 253 computers aan een ip te hangen.

Levert tegelijkertijd een firewall (voor uileg zie site)

Eric.

Hartstikke bedankt.

Ik heb weer ff input.

Zal wel lukken nu denk ik. Thanx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan