Router WAG120N in combinatie met Portal.microsoftonline.com

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cephirus

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2008
Goede morgen,

Ik werk met Office365 en om te kunnen inloggen gebruik je portal.microsoftonline.com. Deze site werkt met HTTPS. Nadat microsoft met een nieuw aanlogscherm kwam (begin deze week actief) verschijnt het inlog-scherm niet meer. portal.microsoft.com verwijst naar login.microscoftonline.com. De router is niet aangepast. Om zeker te weten dat ik de juiste instellen had heb ik de router op de fabrieksinstellingen teruggezet. Dit heeft geen effect gehad. Andere site met HTTPS werken wel. Ik heb ook een mobiele kaart van KPN in de laptop zitten en als ik via deze kaart verbinding maak kan ik wel inloggen op login.microsoftonline.com. Mijn conclusie is nu dat het aan de router ligt. Weet iemand wat dit is of heeft iemand deze ervaring ook en hoe kan ik dit oplossen.

bvd.

Laatst bewerkt:
Begin met het volgende:
Kijk of *.microsoftonline.com wel door je router wordt geresolved naar (de juiste) ip-adressen (oftewel of je router wel goed DNS doet) en vergelijk dat met wat de DNS server van Google als resultaten geeft:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k nslookup login.microsoftonline.com
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k nslookup login.microsoftonline.com 8.8.8.8

Bij mij leveren beiden hetzelfde resultaat, zoals het hoort:
Non-authoritative answer:
Name: login.microsoftonline.com.nsatc.net
Address: 157.56.58.13
Aliases: login.microsoftonline.com

Overigens is je melding wat onduidelijk: Welke melding(en) verschijnen er in je webbrowser als je via de WAG probeert te verbinden met die site? Want je zegt alleen dat https niet werkt, maar niet welke melding(en) je krijgt...

Tijs.

Beste Tijs,

Ik heb de testen die je voorstelde uitgevoerd en kreeg hetzelfde antwoord. Ik heb weer even een test gedaan om login.microsoftonline.com te krijgen en nu werkt het wel. Vreemd maar het is nu opgelost. Ik heb in elk geval weer geleerd hoe je het een en ander kan controleren. Sorry dat de melding niet helder was. Ik wil wel een schermafdruk sturen alleen de foutmelding komt niet meer. De volgende keer zal ik er aan denken om een betere melding mee te sturen.
Bedankt voor de snelle feedback.

Groet,
Cees

Cees,

Fijn dat het opgelost is.

Als ik het zo inschat was er een probleem bij je provider voor de route naar login.microsoftonline.com zodat die site via jouw standaard provider niet bereikbaar was.
Zoals je zag was de eerste stap het bekijken welk ip-adres er via DNS gevonden werd naar login.microsoftonline.com

Tweede stap zou zijn geweest om te zien of er wel een route naar login.microsoftonline.com beschikbaar en werkend was:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k tracert login.microsoftonline.com
of (sneller, maar dan krijg je geen routernamen te zien):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k tracert -d login.microsoftonline.com
[Niet van alle tussenliggende routers krijg je een reactie terug, maar als het ergens tussendoor volledig stokt dan ligt er een router uit.]
Als er helemaal geen route (bekend) is, dan krijg je een melding als "No route to host", en ook dat is iets wat je bij je provider zou moeten melden, dan.

Derde stap zou zijn geweest om te zien of je login.microsoftonline.com op poort 443 (=https/SSL poort) bereiken kunt. Hiervoor moet je bij Vista/Windows7/Windows8 eerst via appwiz.cpl de Windows feature "Telnet client" na-installeren (bij XP is die standaard beschikbaar).
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k telnet login.microsoftonline.com 443
Als het scherm helemaal zwart wordt met cursor linksboven, dan is er (netwerktechnisch) een verbinding mogelijk, dus de site is
a. Bereikbaar (er is een route naar toe)
b. De webserver werkt en luistert op poort 443

Natuurlijk kan er dan nog steeds een probleem op de webserver zélf aan de hand zijn, maar dat is buiten jouw bereik.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan