Router - WiFi plots traag geworden

Status
Niet open voor verdere reacties.

boemboem

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2003
Hallo,

ik gebruik sinds enkele jaren een Linksys WRT54G router.
Haal op mijn laptop en desktop PC eigenlijk altijd snelheden van rond de 1 MB/s (max. internetsnelheid bij Ziggo, althans, voor ons abonnement).

Sinds vorige week is opeens de snelheid draadloos "gekelderd". Hij is zeer onstabiel geworden, en boven de 500kb/s haal ik niet. Het schommelt stevig tussen met name de 200kb/s en 400kb/s, alles behalve constant.

Ik heb het ook bedraad geprobeerd (via router) en daarbij haalde ik gewoon de volledige snelheid. Het heeft dus iets te maken met het draadloos gedeelte. Heb de laptop ook al binnen 1,5m van de router geplaatst, zodat ik het bereik uit kon sluiten.

Nu is het zo dat voordat de problemen bestonden er een aantal uren lang veel verkeer is geweest (een grote aantal downloads). Is de router misschien overhit geraakt ofzo? Ik kan zelf geen probleem bedenken eigenlijk. Ik heb ook de router al tijdje van de netspanning afgehaald en weer aangesloten, dit had weinig resultaat.

wat ook wel is wil helpen is je router opnieuw configgen dit doe je door het knopje aan de acterkant van je router in te drukken (letop je moet alles opnieuw installen je wifi enzo... )

heb je de router wel eens een firmware update gegeven???
Dat wil ook nog wel eens helpen.

Firmware update is onzin. Ding heeft jaren gewerkt en wordt nu niet anders ingezet.

De router zal niet te heet worden door veel downloads.

Wat zou kunnen is dat iemand dicht in de buurt een nieuwe router heeft gekocht die op hetzelfde kanaal als jou zit. Hierdoor kan je signaal veel hinder ondervinden. Om dit te testen kun je het gratis programma inssider downloaden. Draai dit eens op je laptop. Als er in het grafiekje bij jouw netwerk nog meer mensen zitten dan kun je best je router anders instellen op een ander kanaal.

Er zit inderdaad een ander netwerk op hetzelfde kanaal dat vrij sterk is. Geen idee of die er eerder ook al was?

Evengoed, meerdere kanalen nu geprobeerd (had 6, geprobeer 1, 2, 3, 9, 10 en 11). Geen van allen echt bevredigend...
Blij dat ik in m'n nieuwbouwhuis overal kabels laat aanleggen :)

Heb een nieuwe firmware geinstalleerd (Tomato). Toen was het nog niet verholpen.

Nu uiteindelijk is het zo dat ik het netwerk een andere naam heb gegeven en alle PC's weer op volle snelheid verbinding hebben?!
Op het moment dat ik de oude naam weer gebruik, gaat het traag.

Vreemd. Is er toevallig iemand in de buurt die dezelfde naam van het netwerk heeft?

Ik snap er geen snars van eigenlijk...
Een tijdje heeft het goed gewerkt, en nu werkt het weer slecht...
Vervolgens naam veranderen en ja hoor, het werkt wel goed.

Het lijkt erop dat iemand op ons netwerk zit te internetten, maar dat is ook weer vreemd.
Het is WPA2 beveiligd, verschillende netwerken.
Zie in de LOG-bestanden geen onbekende PC's staan (zover ik weet).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan