router

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ansje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ansje

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb de volgende situatie:

Een kantoor (met server + 5 computers) en een computerleslokaal (met server en 8 lescomputers).
De server op kantoor is de hoofdserver waarmee een internet verbinding (kabel) gemaakt wordt. Aan deze server is een hub gekoppeld waarop de pc's op kantoor aangesloten zijn.
één kabel gaat vanaf de hub naar de server in het leslokaal. Daarop is weer een hub aangesloten waarop dan weer de computers in het leslokaal zijn aangesloten. (Volgens de systeembeheerder moest dat zo omdat anders de gegevens van de computers op kantoor in het leslokaal zichtbaar zijn (ik weet niet of dat echt zo is????)) Op beide servers is WinRoute geïnstalleerd.

Nu gaan we binnenkort verhuizen en mijn vraag is eigenlijk: Kunnen we dat niet anders oplossen? Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld een router. Kunnen een router en een hub geplaatst worden vóór de hoofdserver? En kan dan vanuit die hub de verdeling gemaakt worden naar het kantoor en het leslokaal apart?
Wat voor een router hebben we dan precies nodig?
Op beide servers is Windows NT geïnstalleerd. Op de computers op kantoor staat Windows 98. Op de computers in het leslokaal staat win 98 én win XP.

bij voorbaat hartelijk dank

groeten Ans

Geplaatst door Ansje
(Volgens de systeembeheerder moest dat zo omdat anders de gegevens van de computers op kantoor in het leslokaal zichtbaar zijn (ik weet niet of dat echt zo is????))

Dan moet hij/zij dit dichttimmeren, hoeft geen probleem te zijn. Een eventuele router komt dan aan de HUB en fungeert als Gateway. (benamingen/werking zal beheerder wel weten)

Het makkelijkste te beheren is ook om twee domeinen met een one way trust aan te maken, een voor de kantoor pc's en een voor het leslokaal. Zorg er ook voor dat de studenten niet meer rights krijgen dan strikt noodzakelijk.

Je kunt ook een pc met RRAS instellen, en deze als zodanig dichttimmeren.

Overigens is het niet zo dat als je maar twee hubs gebruikt, dat je dan ook vanzelf twee netwerken hebt waardoor de leslokaal pc's de kantoor pc's niet meer kunnen zien. Tenzij de leslokaal pc's al dichtgetimmerd zijn, maar dat heeft niets met het fysieke netwerk te maken.

Laatst bewerkt:
Komt een router nou vóór een server te zitten (gezien vanaf het kabelmodem) of erna? Ik heb steeds begrepen dat een router (o.a.) de internetverbinding verdeeld. Voor de computers in het leslokaal heb ik ook alleen die internet verbinding nodig. Ze hoeven verder niet in het netwerk van kantoor te kunnen. Wel is het handig als de computers in het lokaal onderling met elkaar kunnen "communiceren".

groeten Ans

Geen van beide, komt er naast te hangen.

Neem een mooie switch (router/hub) en maak een serverpark, windows 2000 netwerk en klaar ben je

Ik zou het als volgt doen:

kabelmodem - router (pc of kastje) - switch of hub die verdeelt naar kantoor en leslokaal - in het kantoor en in het leslokaal nog een swith of hub om de pc's te verdelen.

De internet toegang wordt dan meteen geregeld door de pc die aan het kabelmodem hangt. Met isa server kan je alles perfect instellen.

Ik geloof wel dat ik hiermee vooruit kan.
hartstikke bedankt

gr. Ans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan