Routers in bridge zetten voor betere wifi.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MichaelMulder

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2013
Hallo,

ik was benieuwd of ik mijn routers ook in bridge kan zetten, hoorde van een collega op het werk dat het misschien de verbinding en fouten met mijn wifi netwerk nu zou kunnen verbeteren.

hoe het momenteel zit;
ik ga vanuit de meterkast naar de originele door ziggo geleverde router.
Van daaruit ga ik naar het stopcontact met een UTP kabel naar een Sweex omvormer zodat ik ook op zolder een vaste verbinding heb(werkt prima!)

en van daaruit ga ik weer naar een KPN Experia box H220N.

het probleem wat zich nu voordoet is dat het internet er zo af en toe uit valt,
via de computer geeft hij gewoon aan dat er verbinding is.
Maar als ik google probeer te openen blijkt dit niet het geval.

nu heb ik natuurlijk wel even gezocht op het internet maar,
ik kan eigenlijk niks vinden qua het meerdere routers omzetten in bridge en of dit mij wel wat helpt.

mocht iemand mij kunnen helpen graag.

Mvg, Michael.

HOE is die Experiabox bedraad verbonden met die Sweex omvormer?
Ik neem aan dat dat op 1 van de 4 LAN aansluitingen is van de Experiabox?

Indien ja, dan is de vraag of op de Experiabox de DHCP server functionaliteit wel is uitgezet én of de Experiabox als LAN ip-adres niet een adres heeft dat conflicteert met (bijv.) de Ziggo router.

Tijs.

Hallo dnties,

inderdaad zit verbonden met de 1e lan poortje, de experiabox die is naar de fabrieks instellingen gezet.
de dhcp kan ik gewoon uitzetten in de router?

En het ip-adress moet gewoon wat anders zijn dan die van de ziggo router?

En staat hij dan meteen in bridge modus?
Lijkt me makkelijker dan diverse netwerken in huis.

gr michael

Goed samengevat. Best dat je dat instelt met de experiabox (tijdelijk) losgekoppeld van de Ziggo router. Dit omdat er momenteel 2 dhcp servers zijn op je netwerk.
Zodra dhcp server functionaliteit is uitgezet en je gecheckt hebt dat het ip-adres van de experiabox totaal niet in de buurt komt van het ip-adres van je ziggo router, dan de experiabox even uitzetten, de kabel naar de Ziggo router er weer instoppen en de experiabox weer aanzetten.
Laat (zodra de experiabox helemaal is opgestart) daarna alle apparaten even opnieuw verbinden, en dan zou je 1 netwerk moeten hebben, waarbij de Ziggo router de enige dhcp server is én er geen kans is op ip-conflicten.

Tijs.

Bedankt tijs,

Ga dit morgenmiddag uit het werk direct uit proberen.
Laat in ieder geval nog wat van me horen!

Gr Michael.

hallo thijs,

wegens gebrek aan tijd ben ik er nu pas aan toe gekomen,
ik stuit meteen op een probleem, als ik de ziggo router in de meterkast weg haal en en kpn experia box neer zet, kan ik geen inkomende kabel aansluiten.
is er evt. een andere manier om in de experia box alles te wijzigen?

Ziggo router is kabel modem... KPN Experia box soms?
Dan gaat dat nooit lukken (omruilen van plaats)....
Lees het verhaal van Tijs nog eens door... stap voor stap...

ach ja tuurlijk niet goed gelezen,

ik heb het nu helemaal uitgevoerd zoals er staat, maar als ik via de telefoon zoek naar wifi netwerken vind ik er nog steeds 2.

gr michael

Je kunt best 2 draadloze netwerken vinden, zolang ze maar in het hetzelfde subnet zitten (het eerste deel v/h ip nummer is dan hetzelfde bijv 192.168.1.1 voor de Ziggo en 192.168.1.100 voor de Experia).
Als je dan de DHCP van alleen Ziggo aan hebt staan, dan merk je er verder niks van. Dan heb je iig overal hetzelfde netwerk en zou alles bereikbaar moeten zijn dat nodig is, bijv bestanden delen en zo voort....

Precies wat andre zegt is wat mij voor ogen stond. Oftewel: Waar je ook (mee) verbindt, bedraad of draadloos, alles zit in 1 ip-netwerk, en dus is alles onderling bereikbaar.

Laat ons eens weten of het nu werkt, oftewel of je (ook bedraad/draadloos verbonden met de Experiabox) in hetzelfde ip-netwerk (subnet zoals andre het noemt) zit als vanaf het Ziggo apparaat.

Mocht je om welke reden dan ook 1 draadloos netwerk willen bereiken (roaming netwerk), dan moet je op beide apparaten alles hetzelfde instellen, incl. SSID, WPA2-key etc., maar het draadloze netwerknummer op de Experiabox minstens 3 los van het kanaalnummer dat de Ziggo instellen. Overigens zou ik dat niet doen, tenzij je er een goede reden voor hebt, want roaming werkt niet altijd goed.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan