Routers verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

quivver

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2004
Mijn verbindingen zijn als volgt:

Het internet komt binnen via de ADSL-modem (RJ45).
Deze staat in verbinding met de WAN-poort van mijn U.S. Robotics router (1921.168.0.1).
Voor het Wireless internet heb ik de 4de poort van de U.S. Robotics verbonden met de WAN-poort van mijn Topcom wireless router(192.168.0.2).

De U.S. verdeelt IP's via DHCP tussen 192.168.0.3 en 192.168.0.200, de Topcom tussen 192.168.0.100 en 200.

Nu werkt internet op beide computers, maar locaal mappen delen e.d., zelfs pingen lukt niet. Enig idee wat er scheelt?

En nog wat: het liefste zou ik trouwens mijn wired en wireless verbindingen in een andere groep stoppen, bijvoorbeeld 192.168.0.x voor wired, 192.168.1.x voor wireless, maar met volledige netwerkmogelijkheden. Is dit mogelijk?

Hoi.

Het is wel grappig dat je zelf eigenlijk het antwoord geeft. De functie van een router is om verschillende netwerken met elkaar te verbinden. Als aan beide kanten van de router enzelfde netwerk ID zit dan ziet de router geen verschil en geeft hij niks door.

Het netwerk ID word als volgt bepaalt:

IP 192.168.0.1 met subnet mask 255.255.255.0 dan is de 0 in het IP adres het netwerk ID (dit is even een simplistische weergave want het is iets ingewikkelder)

De 2e router heeft 192.168.0.2 ook 0 dus. De routers zien dat niet als een ander netwerk en zal dus niets doen.

De configuratie zal dus als volgt moeten zijn:

Router 1 niets aan veranderen.

Router 2 eigenlijk hetzelfde configureren als router 1 met zoals je zelf al zei 192,168.1.1 als IP adres en de DHCP range ook in de 1.### serie.

Een router heeft 2 kanten (zeg maar) de internet kant (staat meestal op DHCP client) en de LAN kant. Als je router 2 ook zo configureerd dat aan de 'internet' kant een DHCP adres wordt verkregen (van router 1) dan zou het moeten werken.

Het is toch nog best ingewikkeld maar ik hoop dat je het begrijpt. Anders moet je het zeggen misschien kan ik je een tekeningetje mailen of zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan