RPC service

Status
Niet open voor verdere reacties.

cruifje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 dec 2008
Hallo
Door een stroom storing is mijn computer uitgevallen en nadat ik hem had opgestart staat die vol met error en werkt nog maar de helft van de dingen. Dus ik probeer terug te gaan met systeemherstel en dan krijg ik de volgende melding:

"De computer kan niet worden beveiligd met systeemherstel. Start de computer opnieuw op en voer systeemherstel opnieuw uit."

Nou heb ik al gelezen dat dit kan komen doordat de System Restore service uitsttat, wat inderdaag het geval bleek, maar als ik die wil starten krijg ik:

"Kan de System Restore-service-service op lokale computer niet starten
Fout 1068: Afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart"

Daarop verder gezocht ben ik tegen gekomen dat dit komt doordat de RPC service uitstaat, wat ook al het geval was (er staan schijnbaar een heleboel service uit) maar als ik die wil starten krijg ik:

"Kan de Remote Procedure Call (RPC)-service op lokale computer niet starten.
Fout 5: Toegang is geweigerd"

Ik weet niet of er meer informatie nodig is, ik geef het graag. De vraag is dus,
hoe krijg ik de RPC-service weer aan zodat hopelijk de rest het ook weer doet

Alvast bedankt

Hoi,
probeer eens of die services wel in de "veilige modus" of evt. "veilige modus met netwerkmogelijkheden" opstarten (meestal F8 trommelen tijdens de boot).
Voer ook evt. een chkdsk /r en een sfc /scannow uit (Win cd nodig).
RPC is een networkservice, hou dat in 't achterhoofd. Die stroomstoring betrof die alleen maar de pc? Of was dat een algemene stroomstoring?
Doemscenario: je krijgt een trojan op je pc, dat merk je niet, zit verstopt in een of ander "gratis" programma (ik noem maar wat).
Die verandert de opstart service v.d. DCOM Server Process Launcher en de RPC Endpoint Mapper in uitgeschakeld vervolgens forceert hij een afsluiting wat lijkt op een stroomonderbreking. Als je opnieuw opstart zie je dat die services niet opstarten en je ze niet ingeschakeld krijgt omdat je geen toegang meer hebt, . De RPC is van deze services afhankelijk dus start ook niet meer op, alle sevices die van de RPC afhankelijk zijn, dat zijn er nogal wat, starten vervolgens ook niet meer op (firewall, antivirus en meer). Kijk maar eens wat allemaal afhankelijk is van de RPC-service. Vervolgens heeft iets of iemand vrij spel over jouw pc en heb je er totaal geen controle meer over.
Het is zeker niet slecht om de programma's eens te laten draaien die in de link van m'n handtekening staan.
Succes.

Laatst bewerkt:
Als het mogelijk is om de service op automatisch te zetten, heb je misschien het geluk dat die wel opstart als je de computer een keer opnieuw opstart.

Het kan zijn dat de service niet kan starten omdat windows al volledig is opgestart, op deze manier ben je het dan voor.

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan