"Ruim de rommel op!"-vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

lunads

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2005
Hey!

In jullie nieuwsbrief stond er een artikel: "Ruim de rommel op!" en ik zou dit graag doen op mijn computer, maar ik heb schrik dat ik te veel zou opruimen, dat er ook belangrijke bestanden (delen van programma's waardoor die dan niet meer zouden werken, of zo) zouden verwijderd worden. Kan dit? Of zijn het echt onbelangrijke bestanden?

Alvast bedankt,
Luna

Liefst gewoon met de schijfopruiming van Windows...

De schijfopruiming van Windows kun je klakkeloos z'n werk laten doen. Microsoft heeft hem zelf gemaakt.

De schijfopruiming van Windows zelf, ruimt niet zoveel op.
In de Nieuwsbrief artikel staat dat ook aangegeven en er worden twee programma's geadviseerd:
Ah, dus nu is het klaar?
Nee.. Was het maar zo mooi. Helaas is gebleken dat de schijfopruiming van Windows niet meer is dan een ‘simpel’ hulp-programma. Voor de basiscomputergebruiker is dit voldoende. Echter; ben je wat meer op de PC bezig is de kans groot dat je programma’s op de computer hebt staan die ook tijdelijke bestanden aanmaken. Voorbeelden hiervan zijn Google Earth, Adobe Reader, FireFox, PaintShop, Photoshop, Winzip en meer. Deze tijdelijke bestanden staan vaak op afwijkende locaties en worden niet door Windows schijfopruiming opgeruimd.
Afgezien van het feit dat ze problemen kunnen veroorzaken wil het ook vaak voorkomen dat ze een aanzienlijke hoeveelheid schijfruimte consumeren. Er zijn twee tooltjes op de markt die veel gebruikt worden:
Disk Cleaner: diskcleaner.nl
Crap Cleaner: ccleaner.com

Beide zijn gratis te downloaden.
Disk Cleaner is verreweg het simpelste programma. Het is zeer klein en gemakkelijk te bedienen. Bij de download kun je het beste kiezen voor Self-extracting installer with all available plugins. Na installatie kun je het programma opstarten waarin hij een overzicht maakt van de tijdelijke bestanden. In feite kunnen alle opties veilig aangevinkt worden (denk wel aan cookies (=opnieuw inloggen op websites) en geschiedenis) en klik daarna op ‘clean’.
Crap Cleaner is uitgebreider. Het ziet er grafisch er een stukje mooier uit en heeft ook de mogelijkheid om registerfouten mee te repareren. Na installatie en openen van CCleaner kunnen links de instellingen worden opgegeven. De standaardinstellingen volstaan meestal, maar denk ook hier aan de cookies en geschiedenis die je misschien wel wilt bewaren (als dat zo is, vink ze dan uit). Je kunt nu in het rechtervenster klikken op ‘analyseren’ voor een overzicht of op ‘opschonen’ om meteen te beginnen met opruimen.

Beiden programma’s geven na het opruimen een rapport van wat ze gedaan hebben en hoeveel MB (/GB) ruimte er vrij is gemaakt.

Moet ik dit nu elke keer doen?
Ja, in principe wel. Één keer in de veertien dagen is voor de gemiddelde gebruiker aan te raden, één keer in de maand voor de rustige gebruiker. Maar misschien nog leuker is dat beiden programma’s een optie kennen om bij het opstarten van de computer automatisch de rommel op te ruimen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
Diskcleaner: Vink de opties aan die je automatisch wilt laten opruimen. Klik daarna op ‘save as’. Geef als naam op ‘opstartopruiming’ en klik op OK. Klik nu op de kleine C-knop rechts in het programma. Ga naar het tabblad autostart en kies hier in het menu het item ‘opstartopruiming’ en klik op ‘install’. Klik op OK en EXIT en klaar is kees!
CCleaner: Klk op opties, klik op instellingen, zet een vinkje bij ‘computer automatisch schoonmaken bij het opstarten’. En ook hier is kees weer klaar.

Let op!
De nieuwste versie van CCleaner bevat standaard de Yahoo Toolbar installatie. Ondanks het feit dat CCleaner spywarevrij is, en de yahoo Toolbar geen spyware bevat dien je toch even tijdens de installatie op te letten of je dit onderdeel wilt installeren.
Bron:
Nieuwsbrief maart 2006

Hoe Disk Cleaner ermee omgaat weet ik niet, maar Crap Cleaner laat de bestanden in deze map ongemoeid en daar blijft best wel veel rotzooi achter:

C:\Documents and Settings\gebruikersnaam\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5

Daar zie je een aantal submapjes staan, waarvan je de inhoud wist.

Herhaal dit bij elke gebruiker op je computer.

lunads,
Behalve de schijfopruiming van Windows XP kun je daarnaast de omvang van de Tijdelijke Internetbestanden zelf in de hand houden.
Die tijdelijke bestanden bewaart Internet Explorer niet zonder reden: bij het surfen worden de webpagina's waar je al eens eerder was sneller geladen
(omdat ze dus als tijdelijk bestand waren opgeslagen).
Ga in Internet Explorer naar Extra, Internet Opties. Je krijgt dan dit schermpje te zien.
(Klik op het plaatje voor een vergroting.

Zoals je ziet kun je ook je cookies en je Tijdelijke Internetbestanden weghalen,
mocht je dat toch (alsnog) willen.
Klik vervolgens op de keuzeknop Instellingen. Nu wordt dit schermpje zichtbaar.
(Klik voor een vergroting.)

Bij jou zal de schuifregelaar een flink stuk naar rechts staan, vermoed ik.
Zet het aantal Mb's op tussen de 60 en de 80, dat is meer dan voldoende.
Maar de Tijdelijke Internetbestanden zullen dan voortaan nooit meer ruimte in gaan nemen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan