run eerste programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

tchembado

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2006
hoi,
het is waarschijnlijk een grote noob vraag maar toch

Ik ben net begonnen met java, en wil nu mijn eerste programma runnen in windows

dit is de code:

Code:
/**
 * The HelloWorldApp class implements an application that
 * simply prints "Hello World!" to standard output.
 */
class HelloWorldApp {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello World!"); // Display the string.
    }
}

Nu wil ik in er een class voor aanmaken ofzoiets, en daarvoor moet ik in mijn command venster typen: javac HelloWorldApp.java
Maar dan zegt de pc dat javac niet wordt herkent als interne of externe opdracht, programma of batchbestand.

Ik doe eigenlijk exact wat hier wordt uitgelegd.

Ik heb "JDK 6u1 with NetBeans 5.5" geïnstalleerd, is er nog iets anders dat ik zou moeten installeren voor dat het werkt?

alvast bedankt,
Tchembado

Laatst bewerkt:
dit haal ik uit jou link :
To write your first program, you'll need:
The Java SE Development Kit 6 (JDK 6)
You can download the Windows version now. (Make sure you download the JDK, not the JRE.) Consult the installation instructions.

A text editor
In this example, we'll use Notepad, a simple editor included with the Windows platforms. You can easily adapt these instructions if you use a different text editor.

These two items are all you'll need to write your first application.

zoals ik al zei heb ik "JDK 6u1 with NetBeans 5.5" geïnstalleerd. The Java SE Development Kit 6 (JDK 6) zit hier dus bij. Dit is de "JDK 6u1" denkik.

En een texteditor heb ik uiteraard ook :rolleyes:

Je hebt een stukje overgeslagen bij de installatie, namelijk de installatie-instructie lezen:D .
Lees hem hier, vooral paragraaf 4 over het PATH instellen. De java-compiler werd niet gevonden, dus óf je path instellen, óf het volledige pad naar je java-compiler gebruiken bij het compileren.

hmmm,
aanvankelijk werkte het nog altijd niet

toen heb ik
set path=%path%;c:\programfiles\java\jdk1.6.0_01\bin ingetikt, en toen werkte alles normaal :thumb:

Waarom weetik echter niet:rolleyes:

Je kan je programma ook binnen Netbeans zelf testen.
Ga naar de main class en druk: ctrl+shift+f5
Dan ga je debuggen en krijg je onderin te zien wat er gebeurt.. en wat voor fouten erin zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan