• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ruwe data verwerking naar verdeel grafiek + gauss kromme

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alucast

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2015
Hallo Allemaal,

Zoals jullie misschien wel of niet gezien hebben, ben ik de afgelopen tijd bezig met een data verwerking bestand.
Nu ben ik al best ver gekomen ( ik weet niet of ik de beste methodes gebruikt heb, maar gelukkig lijden meerdere wegen naar rome)

Wat voor data heb ik

Wij meten een product, dit product bestaat uit 82 zone's waarin verschillende waarden gemeten worden (Fehler, Fläche, gr.Fehler, Dichte, Länge)

Hoe laad ik deze data in mijn bestand
Omdat we per product een apart excel bestand krijgen gebruik ik een Add-in om al mijn data in 1 sheet te krijgen, alle data word onderelkaar weggezet.
Om deze reden wil ik dus ook dat alle data die ik inlaad verwerkt gaat worden.

Waar ben ik nu mee bezig
Nu ben ik bezig met van mijn data grafieken te maken, om deze grafieken te kunnen maken moet ik nu eerst (zie tab "Ruwe data") voor elke zone een aparte verdeling maken.
Dit kan, maar kost zeer veel tijd ( en door de hoeveelheid ook fout gevoellig)

Waar zoek ik de oplossing
Ik wil voor elke zone, voor de Gr. Fehler en Dichte een verdeel kolom + gauss kromme creeeren
Ik vraag mij af of ik niet te omslachtig bezig ben, en zou graag willen dat er iemand voor mij naar zou kunnen kijken, en of we een alternatief kunnen bedenken.

Bekijk bijlage Data verwerking v4.xls

Het is een groot bestand, Ik heb van 10 producten de ruwe data erin verwerkt.

Indien er nog vragen zijn oven het bestand, waarom ik gedaan heb wat ik heb gedaan, of wat voor vraag dat ook, dan hoor ik het graag!

Mvg,

Alucast

Kan je misschien één zone handmatig uitwerken? (van hoe het resultaat er uit moet zien)
Ik heb er moeite mee om namelijk precies te begrijpen wat je precies wilt.
*Hoewel je het vast wel goed hebt uitgelegd, ik ben gewoon traag van begrip :)

Hallo Roeland,

Ik het 2 zone's handmatig uitgewerkt (zie sheet: Ruwe data) en de gegeven verwerkt in een grafiek (zie sheet: Grafieken). Volgens mij kloppen de grafieken niet helemaal (Y as staat niet goed ), maar het geeft wel een goede indicatie :)

Ik denk dat het makkelijker kan. Ik heb een soort gelijk iets gemaakt. Ik zal er even naar kijken.

Ik zal even een kaal ruwe data excel sheet aanmaken, waarin staat beschreven wat wat is!

Bestaat elke zone uit 41 regels? Dat is mij nog steeds niet duidelijk hoe je op al die regels komt.

Ah, dat bedoel je.

Omdat ik niet weet hoe ik in een grafiek gebruik kan maken van criteriums of verschuivingen, heb ik mijn eigen verdeling aangemaakt, gebasseerd op stappen van 3.50% van de referentie waarde (te vinden op sheet: Data verwerking). dus startend vanaf 0 tot 140% van de ref waarde.
(makkelijker gezegd, elke zone heeft een maximale waarde voordat deze wordt afgekeurd. om duizende producten inzichtelijk te krijgen wil ik dit dus verwerken in een grafiek, om dit grafiek aan te kunnen maken heb ik op de X-as de referentie waarde neergezet in stappen van 3.5% en in de Y richting de hoeveelheid dat die waarde voorkomt)

Ik vind het ook lastig uit te leggen, maar we komen er wel ;)

Ik kom er wel. ;)

EDIT*
Dit bericht komt heel arrogant over haha, was niet zo bedoeld.

(Wij komen er wel ;))

Laatst bewerkt:
In kolom P verwijst hij steeds naar
Code:
'data verwerking'!S$3
, moet dit ook niet aangepast worden aan de hand van de zone? In jouw voorbeeld blijft hij ook van S3 gebruik wanneer zone 2 berekent wordt.

Ziet er goed uit!

Ik bedenk (beetje laat... ik weet het) me net dat elke zone, een andere referentie waarde heeft (zoals aangegeven in de sheet data verwerking)
Dus dat zou je per zone er dus een andere ref waarde aan moeten handen in de formule...

Ziet er goed uit!

Ik bedenk (beetje laat... ik weet het) me net dat elke zone, een andere referentie waarde heeft (zoals aangegeven in de sheet data verwerking)
Dus dat zou je per zone er dus een andere ref waarde aan moeten handen in de formule...

Houdt de kolom "Verdeling" daar niet al rekening mee dan?
Deze verwijst namelijk naar kolom "R" in de sheet dataverwerking. En kolom "R" houdt rekening met die ref waarde.

PS.
Zie post #14

Ik had alleen naar de verdeling van dichte gekeken...
Idd, hij houd er rekening mee, echt geweldig!

Even verwerken in mijn originele bestand en kijken wat er gebeurd! ^^

In elk geval alvast bedankt!!

(Ik weet niet of ik er vandaag nog op terug kom, moet zo aan een ander project beginnen, zo niet, dan ben ik volgende week maandag in elk geval weer aanwezig hier :) )

Post 14: Ik had het niet eens arrogant opgepakt ;) , Maar idd, we komen er wel :D

Ik had alleen naar de verdeling van dichte gekeken...
Idd, hij houd er rekening mee, echt geweldig!

Even verwerken in mijn originele bestand en kijken wat er gebeurd! ^^

In elk geval alvast bedankt!!

(Ik weet niet of ik er vandaag nog op terug kom, moet zo aan een ander project beginnen, zo niet, dan ben ik volgende week maandag in elk geval weer aanwezig hier :) )

Post 14: Ik had het niet eens arrogant opgepakt ;) , Maar idd, we komen er wel :D

Post 14, niet post 12 ;)

Hetzelfde geldt trouwens ook voor kolom "R". Deze verwijst ook steeds naar
Code:
'data verwerking'!$A$1
, zelfs wanneer we al bij zone 2 zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan