S/PDIF meer informatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

nighthunter

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2008
Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen in het S/Pdif protecol. Nu heb ik recentelijk een Receiver aangeschaft met S/Pdif aansluiting. nu weet ik dat dit signaal digitaal is en alles word gecodeert/gedecodeert en naar de luidsprekers gestuurd. dat klink mij allemaal zeer logisch in de oren.

Maar neem nu deze set:
Insp5500D_c.jpg

Wat is nu eigenlijk het nut van dat kastje? dit zal de S/Pdif naar 5.1 decoder moeten zijn. maar je plugt dus Coax/Optisch S/Pdif ---> decoder ---> active subwoofer met 5.1 versterker (dmv groen/zwart/oranje) ----> Luidsprekers, maar wat is nu hier het nut van? waarom kan de geluidskaart van de PC niet meteen dat signaal wat dat kastje doorstuurt over de Groen/Zwart/Oranje aansluitingen aansturen?

Mvg,
Night

Laatst bewerkt:
Dat kan in principe ook prima. Echter wordt dolby en DTS alleen ondersteund via digitale aansturing.

Bovendien kun je met spdif over een lange afstand met een enkele aansluiting de boxen aansturen. Normaal gesproken hebben (oudere) gewone geluidskaarten op een PC enkel stereo digitaal uitgang op spdif. Een aantal ondersteunen ook DTS/dolby, maar dan moeten beide kanten het protocol 'spreken'. 95% van normale PC's met 5.1 sound is ook direct aangesloten met coax op de zwart/groen/oranje interfaces.

Meerwaarde van spdif als je alleen je PC aan wil sluiten direct op de boxen: 0

Dat met DTS en Dolby Digital is eigenlijk best appart want je komt in principe gewoon op hetzelfde uit. bijde eindigen op onversterkte anologe signalen. Dus ik snap het nut niet en waarom dit ooit zo bedacht is. Als we dan niet op de afstand en het verschil aan kabels letten.

Met de 2.0 variant van S/Pdif klopt. deze heb ik zelf ook geloof ik. ik heb een soundmax HD geluidskaart welke normaal 2.0 doorstuurt maar op de een of andere manier wel 5.1 kan geven als ik AC3 codeer of met Blueray/DVD werk. want dan geeft mijn receiver 5.1 aan. Of heb ik dan toch een 5.1 S/Pdif geluidskaart?

Mvg,
Jasper

Dit hangt dus af wie/wat het codeerd. Indien je een spel / driver hebt dat je 5.1 encoding aan kan sturen, kun je dit transparant door sturen via de spdif. Sommige kaarten (drivers) kunnen ook 5.1 signalen realtime encoden voor spdif. Of de soundmax HD deze feature bezit kon ik zo snel niet vinden. Als de soundmax HD gebaseerd is op de AD1988 zou die het moeten ondersteunen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan