samba filesharing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sando60

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
521
Hallo,

Ik heb net op een oude pc Ubuntu server editition versie 8 geinstalleerd met gnome voor de gui.
En ik heb webmin geinstalleerd om de server de bewerken.
Het is mij gelukt om een share map te maken.
Alleen als ik er op klik heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar mijn account die ik heb gemaakt tijdens de installatie doet het niet.

Hoe kan ik dit oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Een samba password stel je in met:
sudo smbpasswd gebruikersnaam
 
Laatst bewerkt:
ok, ik heb de gui geinstalleerd en als ik met de bestandsverkenner van Ubunu kijk in bijvoorbeeld de www map van apache dan mag ik geen map of bestand aanmaken.
Dat mag ik in bijna geen 1 map, hoe los ik dat op?
 
Onder linux heeft ieder bestand of map een eigenaar en een groep die eigenaar is.
Voor de eigenaar, de groep die eigenaar is en voor de rest kan je elk 3 acties toestaan (permissies): lezen, schrijven en uitvoeren.
Met het commando
ls -l
geef je de permissies van een bestand weer. Dit kan er uit zien als:
rwxr-x--- dropl www-data voorbeeld.txt
de eerste 3 permissies slaan op de eigenaar (dropl): die mag lezen(r), schrijven(w) en uitvoeren(x).
de volgende 3 slaan op de leden van de groep www-data: die mogen alleen lezen(r) en uitvoeren(x).
de laatste 3 (---) slaan op de rest van de gebruikers. die mogen niets met het bestand doen.

Zo kan je precies instellen wie wat met welk bestand mag doen. Gebruiker 'root' (beheerder) mag altijd alles overigens. Nou is het heel makkelijk alles als root te doen (je kan immers naar beheerdersmodus overstappen). Dat doet windows bijvoorbeeld standaard. Standaard is iederen beheerder onder windows. Dat is dus niet de manier om het te doen!
Als ik het goed herinner zijn alle bestanden onder /var/www eigendom van de groep www-data. Je kan jezelf lid maken van deze groep onder gebruikersbeheer. Dan uitloggen en opnieuw inloggen en je zou bij die mappen moeten kunnen.
 
Het is mij net gelukt, ik heb de root account gewoon geactiveerd.
Toch bedankt voor je reactie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan