bassie9
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 27 mrt 2010
Hallo,
Ik heb op dit moment een computertje met Linux Xubuntu 13.04 draaien en een Samba server daarop. Ik heb er een tweede HDD erbij gestoken (die heet 'DATA' in Linux) en deze probeer ik te delen in het netwerk. Maar ik krijg geen toegang. Windows geeft aan dat hij niet de rechten heeft de HDD te lezen. Ik heb een Samba GUI geïnstalleerd om de HDD te delen. Die staat op delen met full access. Mijn doel is om deze drive te delen in het netwerk en dat ieder Windows-gebruiker er toegang tot heeft. Zonder een wachtwoord o.i.d. op te geven. Ook als ik in de eigenschappen van de drive (bij Thunar) de rechten aan iedereen geeft, veranderen die meteen weer terug >_<. Kan iemand simpel uitleggen hoe ik die rechten goed krijg?
EDIT:
Inmiddels deze handleiding gevolgd. Ik heb de stappen gevolgd. Eerst even gecheckt hoe alles er nu voor staat:
Ik ben dus owner en ik heb zowel read als write als execute permissions. De rest niets.
Daarna dit uitgevoerd om alle rechten aan iedereen te geven:
Ik krijg geen errors terug ofzo. Nu zou het moeten werken. Maar niets is minder waar. Daarna weer de rechten opgevraagd, krijg toch weer hetzelfde terug:
Dus het werkt nog steeds niet
.
Ik ga het nog een keer proberen maar dan als superuser.
Het is me uiteindelijk gelukt de access op full te zetten via een omweggetje en mij owner te maken. Maar nu zegt Windows nog steeds geen toegang te hebben
. Wat doe ik verkeerd?
Alles klopt volgens deze handleiding, maar het werkt nog steeds niet >_<.
Als ik bij smb://intel3000 kijk, zie ik dat DATA nog steeds van ROOT is
.
EDIT2:
Het is me inmiddels gelukt met deze handleiding en dan antwoord 2
.
Ik heb op dit moment een computertje met Linux Xubuntu 13.04 draaien en een Samba server daarop. Ik heb er een tweede HDD erbij gestoken (die heet 'DATA' in Linux) en deze probeer ik te delen in het netwerk. Maar ik krijg geen toegang. Windows geeft aan dat hij niet de rechten heeft de HDD te lezen. Ik heb een Samba GUI geïnstalleerd om de HDD te delen. Die staat op delen met full access. Mijn doel is om deze drive te delen in het netwerk en dat ieder Windows-gebruiker er toegang tot heeft. Zonder een wachtwoord o.i.d. op te geven. Ook als ik in de eigenschappen van de drive (bij Thunar) de rechten aan iedereen geeft, veranderen die meteen weer terug >_<. Kan iemand simpel uitleggen hoe ik die rechten goed krijg?
EDIT:
Inmiddels deze handleiding gevolgd. Ik heb de stappen gevolgd. Eerst even gecheckt hoe alles er nu voor staat:
Code:
drwx------ 1 bas bas 4096 sep 14 18:48 /media/bas/DATA
Daarna dit uitgevoerd om alle rechten aan iedereen te geven:
Code:
sudo chmod 777 /media/bas/DATA
Code:
drwx------ 1 bas bas 4096 sep 14 18:48 /media/bas/DATA
Dus het werkt nog steeds niet

Ik ga het nog een keer proberen maar dan als superuser.
Het is me uiteindelijk gelukt de access op full te zetten via een omweggetje en mij owner te maken. Maar nu zegt Windows nog steeds geen toegang te hebben

Alles klopt volgens deze handleiding, maar het werkt nog steeds niet >_<.
Als ik bij smb://intel3000 kijk, zie ik dat DATA nog steeds van ROOT is

EDIT2:
Het is me inmiddels gelukt met deze handleiding en dan antwoord 2

Laatst bewerkt: