• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samengesteld/Genesteld ALS bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

findebet

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2016
Hoi idereen,

Ik heb echt jullie hulp nodig, ik voel me nu net een gefrustreerde puber :shocked: (terwijl ik dat al een tijdje niet meer ben) en staar me echt helemaal kapot op mijn formule.

Nu heb ik met hulp van één van jullie door hoe je verticaal kan zoeken (super bedankt daarvoor!) en het lukt mij om in de ene tabblad aan te geven of een bestand mag blijven of niet.
Dat wil ik graag combineren en uitbreiden. In het tabblad import bestand wil ik een combinatie weergeven van de diverse tabbladen die in het bestand staan.

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN('Nieuwe lijst voor in MV'!A:A;MV!G:G;1);Leverancier!A:A;ALS(EN('Nieuwe lijst voor in MV'!A:A;'Nieuwe lijst voor in MV'!E:E="ja");'Nieuwe lijst voor in MV'!A:A;"WEG"))

Nu wil ik met deze code het volgende bereiken:
Als het product nummer van de leverancier overeenkomt met het productnummer van MV dan word deze getoond in (import bestand) rij G;
Mocht het productnummer van de leverancier NIET in lijst MV staan maar deze staat wel op ja bij invoeren in MV dan wordt deze ook weergegeven.
Staat het productnummer NIET in de lijst van de leverancier en NIET in de lijst van MV dan wil ik deze ook niet weergeven in deze lijst.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan en wil helpen. Dan zal ik je voor eeuwig dankbaar zijn :thumb::love:!
Hier een voorbeeld bestand: Bekijk bijlage TEST LIJST.xlsx

Groetjes,
Femke

Hallo,

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je nu beter af gaat zijn met PowerPivot.
Je bent nu alles d.m.v. formules aan elkaar knoppen en dat heeft helaas zo zijn beperkingen.

Welk tabblad of tabbladen zijn de originele data voordat je alle formules hierop loslaat op?

Mvg
Peter

Hoi Peter,

Helaas heb ik met Power Pivot helemaal geen ervaring en de bestanden die staan in Excel omdat ze dan ge-upload kunnen worden naar het administratie systeem waar ik mee werk.

De tabbladen MV en Leverancier zijn de originele data. Tabblad MV komt vanuit het administratie systeem en Leverancier komt als excel in mijn mail binnen.

Groetjes,
Femke

Hallo Femke

Power Pivot is een tool (add in) voor Excel.
Hier kunnen heel veel data van whatever in ge-upload worden.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=dOJvKz8QWk8 wat er zoal globaal mogelijk is met deze tool. Mogelijkheden te over. Het is natuurlijk van wat je wil.

PS. In tabbladen MV en Leverancier staan Vert.Zoeken(..;.. formules in dus mijn inziens geen originele tabjes?

Mvg
Peter

Hoi Peter,

Bedankt voor het filmpje daar ga ik eens naar kijken.
Ik heb hier inderdaad zelf formules in gezet om te kijken ter controle voor mijzelf.
Normaal heten de tabjes ook niet MV etc maar dit heeft een ingewikkelde naam met een combinatie van letters en cijfers waardoor ik (voor mijzelf de weg kwijt raak met mn formules).
Dus in dat opzicht zijn de bestanden ook niet zuiver meer nee maar het zijn wel de bestanden die communiceren met het systeem (vanwege de query die er in zit verwerkt).

Groetjes,
Femke

Oké Femke

Je zegt het zelf al. Je bent door de div tabs en de benamingen van deze tabs de weg al een beetje kwijt geraakt.
Hier komen ook nog de nu al in overvloed aan formules bij.

Ik weet niet of het mogelijk is maar kan je iets uploaden van "zuivere" data (formats) zoals jij die krijgt?
Deze natuurlijk niet voorzien van gevoelige info.
Eens kijken wat ik voor je kan betekenen.

PS. Welke versie van Excel heb je in gebruik?

Mvg
Peter

Goedemorgen Peter,

Excuus dat ik nu pas reageer ik had een evenement van het weekend wat ik moest uitvoeren en dan ben ik helaas niet in de gelegenheid om bij een computer in de buurt te zitten.

In de bijlage heb ik 2 bestanden. De eerste is de uitdraai van het administratiesysteem waarbij ik gegevens heb verwijderd die niet van toepassing zijn.
Het 2e bestand is van de leverancier. De tabellen zien er het zelfde uit qua vormgeving maar dat komt dus omdat ik ze moet importeren en Excel dan er een tabel van maakt.

Ik hoop nog steeds dat je me wat verder wilt helpen :).

Groetjes,
Femke

Bekijk bijlage TEST LIJST MV.xlsx
Bekijk bijlage TEST LIJST Leverancier.xlsx

Het is een beetje zoeken wat je nu wilt, maar op basis van je oorspronkelijke vraag zou wellicht onderstaande formule mogelijk iets zijn.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(Leverancier!A2;MV!$G$2:$G$550;1;0);ALS(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(Leverancier!A2;'Nieuwe lijst voor in MV'!$D$2:$E$550;2;0);"Niet gevonden")="Ja";Leverancier!A2;""))

Hoi Hans,

Bedankt voor de formule, het enige wat ik hier nu nog zie is dat als het nummer nu nog niet in het administratie systeem staat en wel aangegeven is dat we hem willen invoeren (laatste verticaal zoeken =Ja) dan neemt hij dit niet over in deze formule.

Wat ik voor elkaar probeer te krijgen is eigenlijk 3 dingen;
1. De artikelen die in beide bestanden overeenkomen wil ik in een nieuw tabblad hebben.
2. De artikelen die wel bij de leverancier staan en niet bij mij in het administratie systeem staan wil ik kunnen doorlopen en kunnen aangeven dat ik ze wel of niet in mijn administratie wil zetten, deze wil ik dan ook toevoegen in de nieuwe lijst die er ontstaat in dat tabblad.
3. De gegevens die dus in beide tabbladen (administratie en leverancier) niet overeenkomen en welke ik niet wil invoeren wil ik dus niet zichtbaar hebben in dit tabblad (dat mag dus door lege cellen want die voert het administratie systeem niet in).

Laatst bewerkt:
Hallo Femke

Ik heb de 2 aangereikte testfiles in PowerPivot verwerkt.
Kijk eens wat je hier nog bij wilt?

Ik hoop dat je het e.e.a krijgt geopend.

Mvg
Peter

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan