Samengestelde pc; hoe weet ik of de onderdelen werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

somshulpnodig

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2008
Hallo,

Mijn vraag gaat over meerder pc onderdelen vandaar dat ik 'm onder overige stel.

Ik heb onlangs zelf voor het eerst een pc samengesteld. Hij draait en alles lijkt te werken.
Hij bestaat uit de volgende onderdelen:

Intel Core i5 4440 Boxed met Intel HD Graphics 4600
Gigabyte G1.Sniper B5 met Realtek ALC898
MSI Radeon R9 270X GAMING 2G
Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
Lian Li PC-A05FNA
Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Seasonic S12II-Bronze 520W
Samsung 840 EVO 250GB

Maar hoe weet ik zeker dat alles correct (samen) werkt en het ook daadwerkelijk doet? En dan met name de videokaart, maar ook bijvoorbeeld de geluidskaart (De kaarten werden pas herkend door windows na installatie van de bijgeleverde cd-roms. Dat vond ik wel "verdacht"). Kan ik dit testen?

Groet,
Daniël

Bepaalde apparatuur wordt pas herkent omdat daar specifieke drivers voor nodig zijn die windows niet heeft. Daar is helemaal niets verdachts aan, dat is al bijna 30 jaar zo ;)

Oke, dan is dat duidelijk.

Maar is er daarnaast een manier om te kijken of de samengestelde pc onderdelen werken?

Ik neem aan dat je beeld hebt uit je videokaart? dan werkt die
Ik neem aan dat je geluid hebt uit je geluidskaart? dan werkt die
Ik neem aan dat je windows hebt geïnstalleerd op die SSD? dan werkt die.

Ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wil met je vraag. Je hebt programma's zoals speccy die via centrale databases kunnen terughalen wat je allemaal in je computer hebt zitten. Over het algemeen is het zo als je het kunt gebruiken dan gaat het goed. Een aantal zaken zoals de videokaart weet windows dat het "een videokaart" is, maar heeft een driver nodig om windows te vertellen welke kaart precies en wat die kaart allemaal nog meer kan behalve 2D doorgeven. Een aantal andere dingen "kent" windows helemaal niet en doen niets zonder de driver.

in apparaat beheer
rechts klik deze computer/computer en druk dan op beheren ga dan naar apparaat beheer

als je daar dan uitroep tekentjes tussen ziet staan dan kan dat 2 dingen beteken het apparaat werkt niet goed of de drivers zijn niet geinstalleerd/verkeerde drivers
als je geen uitroep tekentjes hebt dan werkt alles naar behoren en hoef je je geen zorgen te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan