samengestelde PC voor fotografie e.a. ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

skateflip66

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
Beste pc-kenners,

ik sta na 4 jaar voor de aankoop van een nieuwe pc; mijn huidige is een medion (van 4 jaar geleden). ne maat heeft al n configuratie voor me samengesteld, maar omdat hier de echte experts zitten, kom ik hier even raad vragen!

wat doe ik op de pc?
-photoshop of lightroom
-winamp, pc is verbonden met home cinema
-tientallen internetkaderkes staan continu open
-ik ben veel met fotografie bezig
- af en toe eens wat gamen, maar niet per se de laatste nieuwe spelletjes en ook geen hardcore gamer ofzo
- ik verbind soms de pc met mijn tv om een film te zien, dus een mogelijke verbinding is gewenst!
-virusscanner op de achtergrond

ik wil met deze pc weer een aantal jaar doen (een stuk of 4 weer), dus het mag degelijk materiaal zijn!

mijne maat had al volgende coniguratie samengesteld:

Behuizing: Antec Sonata III ( incl. voeding ) (119 euro )
Ram geheugen: Kingston HyperX DIMM 4 GB DDR2-1066 Kit ( 55 euro )
Optische drive: LG H22LS30 DVD Writer (25 euro )
Moederbord: Asus P5Q (109 euro)
Harde schijf: Samsung HD502IJ SATA harddisk (55 euro)
Grafische kaart: Club 3D ATI HD4850 (139 euro)
Processor: Intel core 2 duo E8400 (169 euro )
software:Windows vista home premium 64 bit nederlands (109 euro)
extra case fan: antec tricool: (12 euro )
assemblage ( kost 25 euro )
=> 817 euro

wat ik nog zeker nodig heb:

- een cardreader voor SD, CF,.. best intern of extern?
- de geluidskaart moet een goede verbinden kunnen maken met mijn home cinema, voorlopig deed ik dit steeds met een gewone composietkabel, maar dat kan digitaal nog veel beter dacht ik?
- de videokaart moet verbonden kunnen worden met de tv...

en uiteraard moet heel de configuratie een aantal jaren kunnen meegaan voor de dingen waarvoor ik ze nodig heb;

nu mijn vragen:
1) is dit een goede samenstelling of stellen jullie ergens een andere component voor?
zeker ivm de cardreader, videokaart voor tv aansluiting, en geluidskaart ivm homecinema, liefst digitale aansluiting, heb ik nog raad nodig!

2) en even een andere grote vraag; is het verstandiger om dit allemaal bij apple te doen? wat zou eht ongeveer kosten voor een gelijkaardige samenstelling bij apple? ruw geschat dan. (ik verwacht me aan een prijs van minimum 1500 euro?)
of zou ik wachten tot een samengestelde pc uit den aldi, van medion? of is da sowieso afrip? zelf samenstellen is het goedkoopste dacht ik?

3) is die dual core maar de helft van een quad core van capiciteit? of hoe kan je dit percentueel uitdrukken?

mn budget rond de 1000 euro, mag iets meer zijn ook indien nodig en de moeite waard..

oh ja, en welke winkel wordt me aangeraden?

mijne maat had eht over alternate.be, of jaha.be, ..uiteraard liefst de goedkoopste!

alvast heel hard bedankt voor jullie wijze pc raad

1, volgensmij is dit een prima pctje, vista 64 bit, 4 gig geheugen dat is goed voor videobewerking.

2, samenstellen is het goedkoopst, ik zelf zou niet bij apple kopen.
het zijn goede en stabiele pc's maar voor mij te duur.

3, een quadcore is niet dubbel zo snel als een dual core.
voor programma's die een quadcore ondersteunen (4 kernen) is het sneller dan een dual core.
maar programma's die alleen maar 2 core's (2 kernen) gebruiken kun je beter een dual core hebben.

alternate is een goede winkel.

In verband met het feit dat je media gaat bewerken zou ik persoonlijk voor een configuratie met de AMD Phenom II X3 720 gaan. Deze draait stock op 2800 MHz. Dat is dus iets langzamer dan de Core 2 Duo E8400, maar de AMD heeft dan ook 3 cores wat deze 200 MHz ruimschoots goedmaakt.
De processor maakt gebruik van dezelfde technologie als Intel nu doet: 45nm.
Daarnaast is deze Phenom II ook een stukje gunstiger geprijsd en wat beter voorbereid op de toekomst.

Een mogelijke configuratie ronde de intel E8400 met doel weinig geluid en voldoende koeling, nadeel geen super game masjien

1 CPUs Koelers Shuriken Rev. B (ArtNr: HXLY22) € 25,-
1 Grafische kaarten ATI PCIe HD4670 Ultimate (ArtNr: JBXSUS) € 75,-
1 Software OEM Besturingssystemen Windows Vista Home Premium 64 bit € 119,-
1 CPUs Socket 775 Core 2 Duo Core™ 2 Duo E8400 (ArtNr: HPHI47) € 169,-
1 Voedingen meer dan 600 Watt RealPower M620 (ArtNr: TN6M40) € 85,-
1 Behuizingen Midi Tower CM 690 (ArtNr: TQXM26) € 69,-
1 DVD-reWriters Serial-ATA GH-22NS30 (ArtNr: CEBL0J) € 19,90
1 Moederborden Socket 775 P5Q-E (ArtNr: GPEAE1) € 129,-
2 Harddisks 3,5 inch SATA ST31000333AS 1 TB (ArtNr: AEBS14) € 178,-
1 Harddisks 3,5 inch SATA HDT721075SLA360 € 59,-
1 Geheugen DDR2-800 4 GB DDR2-800 Kit (ArtNr: ICIEM8) € 55,-

Subtotaal € 982,90

Opzet :
Coolermaster kast met goede koeling ook voor de pasieve grafische kaart
Scythe CPU koeler (als voorbeeld) top down koeler kan direct buitenlucht aanzuigen via de opening in de kast maakt minder lawaai dan de stock
Voeding : Modulair, minder kabels betere airflow, overgedimentioneerd, minder warmte ontwikkeling
Grafische kaart : Passief gekoeld, minder lawaai
Mobo : Iets uitgebreider
- voldoende aansluitingen voor kast ventilatoren => geluid reductie
2 extra 1T hard disk in RAID1 aan te sluiten ( bij installatie van Vista) Veiligere storage voor je werk

Optimalisatie :
OS harddisk naar een Raptor of flash disk voor snelheid
Card reader zou ik extern nemen
Sparen voor een externe HD van 1T om je RAID1 te backupen:D

Een mogelijke configuratie ronde de intel E8400 met doel weinig geluid en voldoende koeling, nadeel geen super game masjien

1 CPUs Koelers Shuriken Rev. B (ArtNr: HXLY22) € 25,-
1 Grafische kaarten ATI PCIe HD4670 Ultimate (ArtNr: JBXSUS) € 75,-
1 Software OEM Besturingssystemen Windows Vista Home Premium 64 bit € 119,-
1 CPUs Socket 775 Core 2 Duo Core™ 2 Duo E8400 (ArtNr: HPHI47) € 169,-
1 Voedingen meer dan 600 Watt RealPower M620 (ArtNr: TN6M40) € 85,-
1 Behuizingen Midi Tower CM 690 (ArtNr: TQXM26) € 69,-
1 DVD-reWriters Serial-ATA GH-22NS30 (ArtNr: CEBL0J) € 19,90
1 Moederborden Socket 775 P5Q-E (ArtNr: GPEAE1) € 129,-
2 Harddisks 3,5 inch SATA ST31000333AS 1 TB (ArtNr: AEBS14) € 178,-
1 Harddisks 3,5 inch SATA HDT721075SLA360 € 59,-
1 Geheugen DDR2-800 4 GB DDR2-800 Kit (ArtNr: ICIEM8) € 55,-

Subtotaal € 982,90

Opzet :
Coolermaster kast met goede koeling ook voor de pasieve grafische kaart
Scythe CPU koeler (als voorbeeld) top down koeler kan direct buitenlucht aanzuigen via de opening in de kast maakt minder lawaai dan de stock
Voeding : Modulair, minder kabels betere airflow, overgedimentioneerd, minder warmte ontwikkeling
Grafische kaart : Passief gekoeld, minder lawaai
Mobo : Iets uitgebreider
- voldoende aansluitingen voor kast ventilatoren => geluid reductie
2 extra 1T hard disk in RAID1 aan te sluiten ( bij installatie van Vista) Veiligere storage voor je werk

Optimalisatie :
OS harddisk naar een Raptor of flash disk voor snelheid
Card reader zou ik extern nemen
Sparen voor een externe HD van 1T om je RAID1 te backupen:D

TS wil juist gaan gamen, wat heeft ie dan aan een pc met 3 harde schijven als er niet echt op te gamen is? Sowieso is de E8400 een verouderde processor...
En de videokaart is ook totaal niet meer geschikt om te gamen, daar ga je GTA IV echt niet mee redden en dat is wel de wens van TS... :confused:

Het is verstandig (financieel gezien) om de pc in nederland te kopen.

In nederland zijn sowieso veel meer webshops -> meer concurrentie -> lagere prijzen. En de BTW is in nederland 2 % lager.
Je zou eventueel bij de grens kunnen kopen, als je dat prettiger vind. Zercom en 4launch zijn dan aan te raden.

Ik zou een systeem rond de Phenom II bouwen.
Hetzij de x3 720, of de x4 955, x4 905e (zuinige processor)

Verder zou ik geen Vista meer aanraden. Microsoft zelf adviseert bedrijven zelfs om te stoppen met overzetting naar Windows Vista en gelijk naar Windows 7 te gaan.
Deze kan je tot maart 2010 gratis gebruiken. In het najaar komt de nieuwe versie uit.

Ik zou adviseren om ook goed naar de geluidsproductie te kijken.

bedankt voor de reeds gegeven antwoorden!
ik ga dit na mijn examens uitgebreid bekijken, maar verdere info en suggesties zijn hier dus nog steeds meer dan welkom!

de i7 processor is wel wat duurder, maar kan sowieso nog wel n jaartje langer meegaan in de toekomst, of niet? want de pc mag gerust 1000 euro kosten! dus het mag wel een machine zijn zeg maar, behalve grafische kaart meot geen beest zijn, maar wel meer dan gewoon degelijk, zo rond de 120 euro ofzo mag nog.

bedankt voor de tip om in NL te kopen!

TS wil juist gaan gamen, wat heeft ie dan aan een pc met 3 harde schijven als er niet echt op te gamen is? Sowieso is de E8400 een verouderde processor...
En de videokaart is ook totaal niet meer geschikt om te gamen, daar ga je GTA IV echt niet mee redden en dat is wel de wens van TS... :confused:

Tiens, "- af en toe eens wat gamen, maar niet per se de laatste nieuwe spelletjes en ook geen hardcore gamer ofzo" (Quote TS)
Betekend voor mij dat hij niet echt een gamer is en hij zijn systeem voor fotobewerkingen en video wenst te gebruiken....De E8400 is prijs/prestatie best in orde (al zou ik voor een Quad core gaan), een RAID1 geeft je meer datasecurity, wat je zoekt indien je je kostbare data wenst te beschermen;)

Over AMD of INTEL spreek ik mij niet uit, das ieder voor zich, ik werk uitsluitend met Intel en geef geen advies/kritiek over iets waar ik geen ervaring mee heb. Wil je de verschillende CPU's vergelijken, er staat in de editie van juni 2009 van c't magazine een vergelijking van 38 verschillende CPU's op Windows en Linux 64bit systemen getest, de videokaart in mijn voorstel wordt er trouwens ook in besproken.

Succes met de examens...

Laatst bewerkt:
-ik ben veel met fotografie bezig
Als dit één van je belangrijkste bezigheden is met / op de pc, dan is de E8400 die je uitzocht helemaal geen verkeerde keuze.
Kijk ook even naar de verschillen v.w.b. fototootjes in de vergelijkingstabel : Klik

Kijk vooral ook naar de andere vergeleken items en bepaal waar voor jou de prioriteiten liggen v.w.b. computerbezigheden en bepaal aan de hand van de vergeleken items welke processor voor jou het handigste is. Het aardige van HWI is dat je als aspirant koper precies kunt zien waar de ene processor de andere overtreft.

Laatst bewerkt:
Ik zou eerder echt testen aanraden.
Die vergelijkingen op HWI zijn niet super betrouwbaar.

In echte testen wordt zoveel mogelijk dezelfde hardware en sofware gebruikt. Dit terwijl op HWI de E8400 misschien vorig jaar is getest en de x3 720 dit jaar. Met andere systemen dus.

Elke moderne processor zal een stuk sneller zijn dan zijn oude systeem van ongeveer 4 jaar oud. Dus daar moet hij niet teveel naar kijken.
Een x3 720 heeft als voordeel dat het een extra kern heeft. Hoe langer je met de pc gaat doen, des te meer programmas er zullen komen die goed gebruik gaan maken van alle kernen. En dan loopt de x3 dus weg van de dual core E8400.

Al met al zijn er belangrijkere keuzes te maken dan de processor.
keuzes voor energiezuininigheid, stilte, voldoende schijfruimte. Snelheid is niet het allerbelangrijkste in dit systeem. (al moet ie natuurlijk wel redelijk snel zijn)
Als ik tenminste de topicstart goed genoeg heb begrepen.

Ik zou eerder echt testen aanraden.
Die vergelijkingen op HWI zijn niet super betrouwbaar.

Dolle pret, een gerenommeerd instituut als HWI ? 2x dolle pret.

Je vergat nog te vermelden dat de tijd tussen de test van die andere 2 in de tabel staande processors wel 14 hele dagen is, sorry hoor, 3x dolle pret. Da's echt een beetje kleine-beestjes-***. Het gaat om de helikopterview: welke architectuur is recentelijk / thans, het snelst met fotobewerking (tegen een bepaalde prijs), want dát is wat skateflip66 aangaf belangrijk te vinden. Als het voortschrijdend inzicht hem andere dingen belangrijk doet vinden, verandert dat onmiddellijk weer het plaatje en komen er andere processors in beeld. Vlak vooral ook de hoeveelheid geheugen niet uit, want geheugen is bij foto / videobewerking niet het minst interessanste stukje hardware................

Maar wat jij vindt is niet zo interessant, wat skateflip66 na het lezen van het e.e.a. vindt is interessant. Als hij na de tests meent een bepaald type AMD te moeten nemen (in een bepaalde prijsklasse) omdat die nu eenmaal langer over fotobewerkingen doen dan de door hem genoemde E8400, dan is dat zijn keuze. Het wordt zijn pc, niet de mijne.

Laatst bewerkt:
Dolle pret, een gerenommeerd instituut als HWI ? 2x dolle pret.

Je vergat nog te vermelden dat de tijd tussen de test van die andere 2 in de tabel staande processors wel 14 hele dagen is, sorry hoor, 3x dolle pret. Da's echt een beetje kleine-beestjes-***.
Waarom weer zo denigrerend?
Ik vind dit soort cijfers inderdaad totaal oninteressant.
En zo goed staat HWI echt niet bekend.

Wordt eens volwassen. Leer eens dat er meer is in de wereld dan Intel.
Ik begin je spuug irritant te vinden.
Ik heb jou in mijn vorige post helemaal niet aangevallen. Ik geef alleen mijn mening dat er meer goede processors zijn en dat er andere dingen zijn die belangrijker zijn.

Het gaat om de helikopterview: welke architectuur is recentelijk / thans, het snelst met fotobewerking (tegen een bepaalde prijs), want dát is wat skateflip66 aangaf belangrijk te vinden. Als het voortschrijdend inzicht hem andere dingen belangrijk doet vinden, verandert dat onmiddellijk weer het plaatje en komen er andere processors in beeld. Vlak vooral ook de hoeveelheid geheugen niet uit, want geheugen is bij foto / videobewerking niet het minst interessanste stukje hardware................
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3512&p=5
Kijk hier eens naar de photoshop test. De E8400 is inderdaad een stuk sneller..........
0,1 seconde sneller...
Waar hebben we het dan over? De processor is ook 15 euro duurder.

Wil hij echt puur snelheid, dan moet hij kiezen voor een core i7 920 met 6 gig geheugen. Dan loop je weg bij alle andere processors.
Maar dan zit je of in een andere priojscategorie, of je moet allerlei rare bezuinigingen doorvoeren.

Maar wat jij vindt is niet zo interessant, wat skateflip66 na het lezen van het e.e.a. vindt is interessant. Als hij na de tests meent een bepaald type AMD te moeten nemen (in een bepaalde prijsklasse) omdat die nu eenmaal langer over fotobewerkingen doen dan de door hem genoemde E8400, dan is dat zijn keuze. Het wordt zijn pc, niet mijne.
ik denk dat hij meer aan mijn advies heeft, dan aan eeeeen advies van een fanboy. Want zo kom je nu echt op mij over.

Jammer dat je in plaats van op mijn argumenten in te gaan liever iemand belachelijk gaat maken..:mad:

@skateflip66, ik denk dat je er goed aan doet de zin en onzin tekst uit dit topic te filteren en vervolgens de voor de doeleinden waarvoor je de pc denkt te gaan gebruiken de meest optimale processor te kiezen. Daarbij speelt, zoals ik al eerder schreef, zeker voor fotobewerking de hoeveelheid geheugen een belangrijke rol. Het is daarom ook aan te raden om bijv. een 64 bit Windows te gaan gebruiken, die wordt niet zoals de 32 bit versie beperkt in het geheugen gebruik. (Windows 32 bit kan maximaal 3,2 giga aansturen, ook al zit er 4 giga RAM in het systeem)
Lees mogelijk nog de update test van de processors in een vergelijkende test van april 2009, vorige maand dus : Klik
Succes met de examens en plaats je definitieve systeem met alles wat erin zit nog een keer. Voordeel is dat elke paar weken dat je wacht, de prijzen van hardware nog een klein beetje zullen dalen.

Laatst bewerkt:
sowieso zijn de prijzen in de zomer vaak gunstiger (al weet ik niet of dit ook in dit crisisjaar op gaat).

64 bits windows is inderdaad ook belangrijk. Met 32 bit loop je tegen teveel beperkingen aan.
In het najaar komt Windows 7 uit, dus geen Vista meer kopen.

Hier gaan we weer.... De keuze van CPU is en blijft een persoonlijke voorkeur, zowel AMD als INTEL hebben hun pro's en cons en geen van beiden blinken uit in alle toepassingen die je op een PC draait...en op't einde van de rit is je nieuwe PC een pak krachtiger dan je huidige om het even welke CPU je der in ramt:cool:

Volgens de test die ik onlangs las blijkt dat de E8400 het beter doet in de tests met applicaties en de X3 720 met DDR2 en DDR3 winnen in de meeste benchmark toepassingen en in prijs. En eerlijk gezegd denk ik dat de verschillen verwaarloosbaar zijn:rolleyes: (er is op dit moment te weinig software die de drie kernen van de X3 720 kunnen aansturen, wat het resultaat kan verklaren)
In het topsegment heeft AMD geen noemenswaardig aandeel en is de Corei7 heer en meester. De Q9550 haalt het nog net van de X4 940 die wel wat minder kost.

Voor Foto en video bewerkingen zou ik zien naar :
Voldoende RAM minimaal 4Gb
Voldoende stokage en indien het effe kan in RAID1 (en backup op externe schijf, e-Sata kan leuk zijn (snelheid))
Degelijk mobo met firewire aansluiting (belangrijker dan de keuze van CPU volgens mij)
Stille kast met goede koeling
en hoe krachtiger je CPU hoe sneller je een videofilm kan renderen (tot je tegen de beperkingen van je harddisk aan loopt :) graptje)

Laatst bewerkt:
skateflip66,

Normaal gezien organiseert tones.be jaarlijks, eind juni een pc-dumpdag, hou hun website in de gaten voor de data, je kan daar ter plaatse (Heist o/d Berg) koopjes doen. De prijslijsten hangen daar uit maar verschijnen NIET op hun website:thumb:
Als je kant en klaar wil kopen, ze hebben reeds meerdere malen de best PC award gewonnen.... Zelf ga ik sinds de opening vorig jaar bij Alternate.be langs de A12, sterke prijzen.
Woon je in het noorden dan is Bergen op Zoom kort bij, je hebt daar pcmegastore.nl waar ik vroeger regelmatig ging en een goede ervaring mee heb. (ik haal mijn gerief liever zelf:cool:)

Beste pc-kenners,

ik sta na 4 jaar voor de aankoop van een nieuwe pc; mijn huidige is een medion (van 4 jaar geleden). ne maat heeft al n configuratie voor me samengesteld, maar omdat hier de echte experts zitten, kom ik hier even raad vragen!........

)

wat ik persoonlijk wel een leuke videokaat vind is de geforce 9800 top heeft mij iets van 110 euro gekost 4 maanden geleden en ik draai GTA-IV vlekkenloos op , met gemiddelde instellingen ,,,

er is tegenwoordig ook al DD3 uit, deze is sneller dan de DDR2

ik denk niet dat jij een quadcore nodig hebt, foto's neemt niet zoveel CPU in beslag en ik draai GTA-IV ook maar op een oude p4 3,4 ghz
misschien is het wel handig om bijvoorbeeld een moederbord te kopen met een quadcore optie, als je misschien de intense hebt om iets met film erbij te gaan doen ,,

ik zou een externe cardreader aanschaffen , mocht jij je kaartje op een andere pc of laptop in willen lezen dan heb je altijd een reader bij je

persoonlijk zou ik nog niet voor een apple gaan , tenzij je er proffesioneel je geld ermee verdiend,
apples zijn 4 keer zo duur plus dat ze moeilijker te upgrade zijn
voordeel van een apple is dat het systeem stabieler draait , en de kleuren "echter" worden weergegeven

voor de rest is eigenlijk alles al gezegt :)

owja een goedkope shop is www.T3W.nl en je krijgt ook hele goeie service erbij :)
hij heeft geen webshop maar je kan hem altijd bellen en kan elk systeem op maat leveren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan