Samengestelde PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tim1404

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2009
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen, en deze wou ik zelf samenstellen. Mijn bezigheden op deze PC zijn vooral muziek luisteren, films bekijken, downloaden en gamen. Voor mijn opleiding moet ik vaak Adobe programma's gebruiken zoals Photoshop en Illustrator. Ook ben ik iemand die 1000 en 1 programma's tegelijkertijd open heeft staan. Nu heeft mijn neef - die wat verstand van PC's beweert te hebben - snel een PC samengesteld. Deze komt nu op een prijs van €1200 euro uit, ongeveer. Maar ik vroeg me af of het goedkoper kan (€1000-€1100 euro) zonder dat ik veel aan kwaliteit hoef in te leveren. Ik heb verder geen verstand van PC's dus kom niet aan met de vraag waarom ik in hemelsnaam 'n verouderde socket (die kreeg ik op een ander forum) gekozen heb, want ik heb daar echt geen idee van. Ik wil binnenkort wel over op Windows 7, maar dat moet geen probleem zijn, neem ik aan?

Dit zijn de specificaties tot nu toe:

Moederbord: ASUS P6T SE
Processor: Intel Core i7 920
Geheugen: Corsair Dominator TR3X6G1600C8D (3x2GB)
Videokaart: MSI N275GTX Twin Frozr OC (1GB)
Voeding: Antec TruePower TP-750
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ (1TB)
Monitor: Samsung Syncmaster P2350
Muis & Toetsenbord: Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser
Optische Drive: Samsung SH-S223B

Ik hoor graag een opmerking of verbetering!

Laatst bewerkt:
Ik heb ff niet zo zin meer om een samenstelling te maken (morgen is er weer een dag :p), maar even in het kort:

Het kan zeker goedkoper, zonder een slechtere pc te krijgen. Wel verlies je waarschijnlijk iets aan upgrademogelijkheden. Maar ja: of jij daar gebruik van zou maken weet ik niet.

Degene die zegt dat socket 1366 verouderd is kan beter zijn mond met zeep gaan wassen. Het is namelijk niet waar.
Socket 1366 is en blijft het highend socket van intel. Een socket met weinig beperkingen.
De enige beperking is dat de enige echt betaalbare processor niet echt super snel is.
Ik hoop dat er in de nabije toekomst nieuwe betaalbare processors komen voor dit socket.

Wanneer je overstapt naar het nieuwere mainstreamsocket 1156 kan je een stuk goedkoper uitkomen terwijl je pc beter gaat presteren.

Oké, dankjewel. Maar bedoel je dan dat die socket 1156 ook beter is? of dat er alleen meer processoren op draaien die goedkoper zijn maar net zo goed?

EDIT: Ik was trouwens net wat andere topics aan het lezen, en nu las ik dat jij en iemand anders over de i7-860 had. Ik heb even opgezocht en ik zie dat die dus op die socket 1156 draait, maar de prijs is niet veel goedkoper...

Laatst bewerkt:
Oké, dankjewel. Maar bedoel je dan dat die socket 1156 ook beter is? of dat er alleen meer processoren op draaien die goedkoper zijn maar net zo goed?

EDIT: Ik was trouwens net wat andere topics aan het lezen, en nu las ik dat jij en iemand anders over de i7-860 had. Ik heb even opgezocht en ik zie dat die dus op die socket 1156 draait, maar de prijs is niet veel goedkoper...
Klopt, maar het moederbord dat daarbij past is wel goedkoper (De socket 1366 moederborden zijn nogal duur), en aangezien je dan 4 GB RAM neemt ipv 6 GB, is het dus uiteindelijk echt wel goedkoper ;)

Edit: En je eerste vraag... De processor is sneller maar omdat het socket 1156 is heeft het een aantal nadelen, nml 4 GB ipv 6 GB RAM, en je kan bijv. niet HD5870 in Crossfire volledig benutten omdat de PCI-express maximaal tot 16 gaat. Maar, met jouw budget ga je dat toch sowieso al niet doen, daarom is het in dit geval waarschijnlijk beter om voor socket 1156 te gaan.

Laatst bewerkt:
Ah, oké. Nou ik heb dus even gekeken, en ik vond het ASUS P7P55D LE moederbord met een Intel I7-860 processor dus. Nu weet ik niet of ik die zomaar op elkaar kan zetten?

Ah, oké. Nou ik heb dus even gekeken, en ik vond het ASUS P7P55D LE moederbord met een Intel I7-860 processor dus. Nu weet ik niet of ik die zomaar op elkaar kan zetten?
Sorry, lees even m'n post opnieuw, ik had een foutje gemaakt (de nadelen van socket 1156). En ja, dat past.

Oké, nu heb ik dus gekozen voor dit:

Moederbord: Asus P7P55D LE
Processor: Intel Core i7 860
Geheugen: OCZ OCZ3G10664GK (2x2GB)
Videokaart: MSI N275GTX Twin Frozr OC (1GB)
Voeding: Antec TruePower TP-750
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ (1TB)
Monitor: Samsung Syncmaster P2350
Muis & Toetsenbord: Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser
Optische Drive: Samsung SH-S223B

Maar ik lees ook ergens dat de prijs-kwaliteitsverhouding van AMD/ATI beter is dan die van Intel/nVidia. Moet ik dan toch 'n andere processor en/of videokaart kiezen of maakt dat niets uit? - Ik weet dat ik lastig ben, maar ik wil natuurlijk wel de beste PC voor de goedkoopste prijs.

Heb geen tijd om nu alles na te gaan, sorry daarvoor haha :p Ik zal het de komende dagen erg druk hebben.

Dat de prijs-kwaliteitsverhouding van AMD en ATI beter is vergeleken met Intel en nVIDIA klopt inderdaad. Met jouw budget zal ik toch voor een Intel 860 gaan.

Haha, ik snap het. Ik ben allang blij dat je de tijd hebt genomen me met deze dingen te helpen. Nu ben ik al een stuk verder. ;)

Haha, ik snap het. Ik ben allang blij dat je de tijd hebt genomen me met deze dingen te helpen. Nu ben ik al een stuk verder. ;)
Mooi zo ;)
Ik was trouwens vergeten te melden waarom je dan toch beter voor de Intel i7 zou kunnen gaan: Intel is beter voor duurdere PCs, en met jouw budget zal ik niet gaan voor een product van AMD omdat dat (vergeleken met Intel) toch minder presteert. Als je de intel i7 860 kunt betalen, moet je dus daar voor gaan. Stel dat je budget lager lag, was een AMD misschien wel aantrekkelijker geweest. Blijf nog maar wel even op dit forum, ik weet zeker dat marsmannetje (of iemand anders) nog wel wat tijd vind om je huidige setup te verbeteren. Hij (en anderen ook trouwens) heeft mij ook enorm geholpen met mijn setup.

Laatst bewerkt:
Oké, dankje. Dan zal ik nog even een over nachtje slapen ofdat ik hem echt ga kopen, maar als ik hem ga kopen, word het deze. Dus bedankt, en welterusten! :D

en je kan bijv. niet HD5870 in Crossfire volledig benutten omdat de PCI-express maximaal tot 16 gaat. Maar, met jouw budget ga je dat toch sowieso al niet doen, daarom is het in dit geval waarschijnlijk beter om voor socket 1156 te gaan.

Dat is niet waar. Het is geen probleem voor 2 hd5870's.
Maar het is mogelijk wel een probleem voor toekomstige kaarten. Laten we zeggen 2 HD6870's...

Over de samenstelling. Ik zou een beter moederbord kiezen. Of je moet uitsluiten dat je in de toekomst een 2e videokaart gaat plaatsen.
In dat geval is ook de HD5850 een idee. Ik ga eens ff wat maken...

Laatst bewerkt:
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/80665

Je moet wel een beetje geduld hebben wb de HD5850.
Als het nog goedkoper moet, dan de HD4890 en een i5-750 processor.
Nog goedkoper, dan een goedkoper moederbord en goedkopere voeding. (goedkoper moederbord heeft geen CF/SLI dus heb je ook geen zware voeding nodig)

Laatst bewerkt:
Maar het is mogelijk wel een probleem voor toekomstige kaarten. Laten we zeggen 2 HD6870's...
De belangrijkste nadeel: De pci-express kan maximaal tot x16. Dit zal er toe kunnen leiden dat je niet het maximale uit je systeem gaat halen als je voor 2 zware kaarten gaat. (bijv 2x een HD5870, of in de toekomst 2x een ehh HD6870).
Ehm... :D

zou...

in de praktijk blijkt dus van niet. Ik weet niet meer wat ik toen dacht, maar het zou kunnen dat ik niet de HD5870 bedoelde, maar de HD5870X2. Of ik had toen gewoon nog geen CF testen van de HD5870 gelezen.

Dus dit
marsmannetje zei:
klopt wel? Want dit brengt wel een beetje verwarring. :o

dat klopt wel. Het kan op een gegeven moment een probleem worden. Ik weet alleen ook niet op welk moment. Zo slim ben ik ook weer niet.
Ik weet niet hoever ze al van het maximum verwijderd zijn.

Ik weet wel dat een HD4870 in CF moeite heeft met een oude PCI-e x16 op x4 snelheid.

Besef alleen wel dat we het tegenwoordig over pci-e x16 2.0 hebben. Een 2.0 op x8 is te vergelijken met een oude pci-e 1.0 op x16. (dus x16 2.0 is eigenlijk x32)
Ik hoop dat ik t een beetje uitleg...

Oké. Maar dat is dus alleen belangrijk als ik die kaart in CF wil gebruiken, maar één kaart is toch ook goed, tot nu toe? Dan kan ik wel even sparen en dan later 'n 2e kaart kopen, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan