• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samengevoegde cellen waarbij niet alleen de data in de cel linksboven bewaard blijft

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1970

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Voor de liefhebbers!

Hallo,

Een collega van mij heeft een Excelbestand met daarin een samengevoegde cel. Zoals bekend blijft bij het samenvoegen van cellen alleen de waarde uit de cel linksboven bewaard. Maar hoe is het dan mogelijk dat in het bijgevoegde bestand ook waardes aanwezig zijn die je pas ziet wanneer je de cellen niet meer samenvoegt of wanneer je met een formule verwijst naar een van de samengevoegde cellen?
't Is geen groot probleem, maar ik snap er niets van en dat gebeurt me niet vaak in Excel.

Groeten,
Richard

Bijlagen

Ik vind de omschrijving + excelbestand erg onduidelijk.
Beschrijf eens welke stappen ik moet doen.
Ik werk trouwens met Excel 2007, en jij ?

Groeten Marcel

Bij mij (excel 2007) bevatten de samengevoegde cellen geen onderliggende waardes.

de formules in C41t/mc49 en in I41t/mI49 leveren een 0 op.
Ook het weer los koppelen van de cellen geeft geen onderliggende waardes.

hoop dat je iets aan de info hebt.

Niels

We werken hier nog met Excel 2003. Volgend jaar maken we pas de stap naar Office 2010.

De samengevoegde cellen zijn A40 t/m A49.
Ik heb de bijlage ververst want bij mij waren ook de cellen C41, C42 en C43 leeg in het geuploade bestand.

Oorspronkelijk gaat het alleen om de samenvoeging van A40:A49. Ik heb toen formules laten verwijzen naar de onderliggende cellen en die tonen data die niet in cel A40 staat, maar ook in C41, C42 etc.
Vervolgens heb ik de samengevoegde cellen gekopieerd naar kolom E en het samenvoegen ongedaan gemaakt via Ctrl+F1, tabblad Uitlijning. Dan wordt plotseling de data zichtbaar.
Als ik vervolgens dit weer kopieer naar kolom G en dan de cellen opnieuw wil samenvoegen, verschijnt de waarschuwing zoals onderaan zichtbaar en dan verdwijnt de data wel. En dat snap ik niet.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Bijlagen

Wanneer ik de samenvoeging ongedaan maak in A40 t/m A49 komen er idd weer gegevens te staan in de cellen A40 t/m A43 (welke al stonden in C40 t/m C43)
Wanneer ik vervolgens de cellen weer samenvoeg dan zijn de gegevens verdwenen (ook in C40 t/m C43)

Hoe dit komt zou ik niet weten maar het zou goed kunnen dat het komt door je Excel versie.

Groeten Marcel

Beste Hoogtijling,

Je bedoelt dat je het probleem in Office2007 kunt reproduceren?
Wat gebeurt er dan (ik kan hier niet testen) als je het bestand converteert naar xlsx? Blijven de waardes in de onderliggende cellen dan ook bewaard?
En wat gebeurt er als je vanuit het xls-bestand de samengevoegde cellen kopieert naar een leeg xlsx-bestand? Blijven de onderliggende waardes dan ook bewaard?

Groeten

Wanneer ik het converteer naar xlsx blijven de waardes in onderliggende cellen bewaard.
Wanneer ik de samengevoegde cellen kopieer naar een nieuw excel bestand blijven de onderliggende waardes nog steeds bewaard.

Groeten Marcel

Richard,

Ik kan het "probleem" nergens reproduceren (niet in 2003,2007 of 2010).
Ik dacht dat er misschien na de samenvoeging via VBA nog in die cel kon geschreven worden, maar ook dat lukt niet.
Ook voor mij een raadsel.

Joske

Het is wazig, als je de cellen losmaakt wordt de onderliggende info zichtbaar,
als je dan UNDO gebruikt ben je de onderliggende info kwijt.

Niels

Hallo Hoogtijling,
Bijzonder. Het zal dus iets te maken hebben met de manier waarop de cellen samengevoegd zijn.

Hallo Joske2000,
Ik denk dat je dat het bestand gepakt hebt uit het eerste bericht. Ik heb daarna een ander bestand neergezet waarin het probleem zich wel voordoet.

Hallo Niels28
Blij dat je het ook wazig vindt.

Hi Richard,

Volgens een collega zou dit kunnen met een add-in (K utools).
Kan het niet testen hier op kantoor, want is niet geïnstalleerd.

Zou ik wel bizar vinden, dat zij hiervoor een oplossing zouden gevonden hebben.

Joske

Via de excel userinterface of via vba krijg je dit niet voor elkaar, die bewaken dat wel. Een extern programma kan dat omzeilen. Direct op xls kan dit bijv met ADO, een xlsx kun je met notepad bewerken. (Dat is wat ik met bijlage heb gedaan, daarna opgeslagen als xls.)
De vraag is: welke extern programma heeft met jouw bestand gerommeld?

PS: dat de ontwikkelaars van de userinterface (2010) hier niet goed rekening mee hebben gehouden kun je zien aan de melding die je krijgt als je de cellen ontsamenvoegt.

Bijlagen

Hallo Pixcel,

Weet wat geleerd.
Mijn collega is nu bezig met een verhuizing, maar als hij terug is zal ik het hem vragen.
Voorlopig zet ik deze op Opgelost.

Bedankt!

Ter info aan geïnteresseerden:
Mijn collega heeft het bestand gekregen van iemand die het bestand gemaakt heeft op een Apple met de Apple-versie van Excel. Best mogelijk dat de eigenaar hiervan ook met add-ins werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan