Samenstellen PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stieple

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo, ik ben nieuw op het forum dus alvast excuses voor domme/irritante fouten van mij:D

Ik heb een oude computer die eigenlijk niks staat te doen (schat zo'n 7 jaar oud, weet het echter niet precies). Hij draait op Windows XP Home, het is een MEDION (ALDI ja, ouders hé:p ons andere pc komt daar ook weg trouwens:rolleyes:) voor de rest kan ik niet veel vertellen, behalve dan dat hij 3 jaar terug eens is ''gerepareerd'' en uitgebreid is (nu 500 GB harde schrijf).

De PC loopt om de haverklap (+- 5 min.) vast en ik vind dat het tijd is voor een nieuwe (voor mezelf gaat het hier om, er is dus ook nog ''een nieuwe'' (ook MEDION) maar die is voor de hele familie en ik wil graag eentje op mijn kamer).

Hoop dat jullie me wat kunnen helpen, ik heb hier en daar gelezen dat het wellicht mogelijk is om sommige dingen uit de oude pc her te gebruiken, dus waarschijnlijk heeft iemand wel goede tips.

INVULLIJSTJE:

Budget - Ik heb al een monitor, en voor de PC tussen de 400 euro (zal wel te weinig zijn) tot 650 euro ongeveer, hangt een beetje vanaf hoe goed hij is en hoe lang hij mee zou gaan.

Doel - Voornamelijk internetten, voor school (Word enz.) maar het liefst ook beetje gamen. Speel games met best hoge eisen (COD, GTA) maar ze hoeven natuurlijk niet met alles op hoog te spelen, zolang ze maar een beetje acceptabele framerate hebben.

Hoe belangrijk is stilte? - Enigszins belangrijk tot niet belangrijk, heb toch een koptelefoon op en de deur dicht:thumb:

Assemblage (het in elkaar zetten van de onderdelen) - De winkel, kan dat zelf niet, ben 15 en heb echt geen idee hoe het zou moeten!

Opties: Kan iemand mij uitleggen wat hiermee word bedoeld?

Besturingssysteem - Ik heb dus een oude PC met XP Home en een nieuwere met Vista Home Premium, kan ik die hiervoor gebruiken?

Andere software? - Nee, niet nodig (tenzij iemand iets weet wat nodig is).

Randapparatuur - Ik heb een toetsenbord, ik heb een muis, ik heb speakers en ik heb ook een monitor!

Heb je verder nog andere specifieke wensen voor je nieuwe pc? - Het is eerder een vraag: kan ik onderdelen uit mijn oude PC gebruiken en zoja, scheelt dit in de prijs/is het wel handig met oog op veroudering/is het überhaupt slim om uit een oude PC dingen te halen?

Nou ik hoop dat iemand hier wat mee kan, let op: ik kan zelf echt helemaal niks/bijna geen verstand van wat handig is om in een PC te doen/wat absoluut nodig is.

Als iemand iets niet snapt, vragen heeft, of een opmerking over wat hier staat hoor ik het wel!

Alvast bedankt, Josse

PS: als het budget absoluut onmogelijk is om mee te werken, laat het weten dan kan ik mijn eisen wellicht aanpassen!

Laatst bewerkt:
Klik

De videokaart is nu niet direct het neusje van de zalm, maar ja, een budget is een budget.

Een oud besturingssysteem van een pc in huis kun je NIET gebruiken op je nieuwe pc (gaat op voor 99,9% van de gevallen) Daar het Mediom pc's betreft, betreffen het OEM Windows en dús kun je ze niet overzetten naar een nieuwe pc.

Nee, theoretisch heb je geen tierelier aan 85% van je oude hardware. Hooguit een CD/ DVD speler en / of een geluidskaart (PCI-kaart) en / of een TV kaart PCI.

Stúkken beter is deze : Klik
Voor jouw budget..... hálen deze pc!

Laatst bewerkt:
KlikDe videokaart is nu niet direct het neusje van de zalm, maar ja, een budget is een budget.

Een oud besturingssysteem van een pc in huis kun je NIET geruiken op je nieuwe pc (gaat op voor 99,9% van de gevallen) Daar het Mediom pc's betreft, betreffewn het OEM Windows en dús kun je ze niet overzetten naar een nieuwe pc.

Nee, theoretisch heb je geen tierelier aan 85% van je oude hardware. Hooguit een CD/ DVD speler en / of een geluidskaart (PCI-kaart) en / of een TV kaart PCI.

Er zit nog een brander in, en waarschijnlijk nog wel wat van die zooi, hoop dat dat bruikbaar is!

Bedankt voor je idee, leuke PC! Weet iemand trouwens of het handig is om 4 GB werkgeheugen te nemen of is 2GB ruim genoeg!?

De oude PC is trouwens een MEDION: MT 6.

Foto komt van een andere site maar zo ziet ie er wel uit:
md8008seitlich20vorngt9.jpg

Hoop dat iemand er wat mee kan. Graag rekening houdende met aanwezige componenten/mijn eisen van de PC.

Groet.

EDIT:

*oude bericht*

Stúkken beter is deze : Klik
Voor jouw budget..... hálen deze pc!

Oké dankjewel! Er staat: Let op: deze PC beschikt over 4GB DDR2 geheugen, hiervan kan maximaal 3,25GB worden benut met een 32bit OS.

Is dat hier het geval en zoja, kan je dat aanpassen? En: is deze PC zo precies goed of zijn er nog manieren om hem goedkoper te maken door onnodige componenten aan te passen, en: moeten er ook nog componenten bij worden gekocht of is het zo compleet?

Laatst bewerkt:
Die pc is compleet, daar kun je direct mee de wereld gaan veroveren.
Dat verhaal over 3,2 giga geheugen kun je vergeten. Da's niet interessant voor jou.
Leuk om te weten voor je dat er 4 giga inzit en dat er maar 3,2 kan worden gebruikt. Dat komt door de "architectuur" van Windows 32bit. = verder niet interessant voor jou. Met 3,2 giga intern geheugen kun je de gehele wereld aan.

Die pc is compleet, daar kun je direct mee de wereld gaan veroveren.
Dat verhaal over 3,2 giga geheugen kun je vergeten. Da's niet interessant voor jou.
Leuk om te weten voor je dat er 4 giga inzit en dat er maar 3,2 kan worden gebruikt. Dat komt door de "architectuur" van Windows 32bit. = verder niet interessant voor jou. Met 3,2 giga intern geheugen kun je de gehele wereld aan.

Oké dankje dat je er even naar hebt gekeken! Dan nu nog (om de prijs wat in te dammen, ben immers pas 15 en kan niet zoveel geld uit de boom plukken:p):

Zijn er nog manieren om hem goedkoper te maken door onnodige componenten aan te passen (bijv. gebruik maken van oudere dingen/goedkopere dingen)?

Ik denk het niet, het is een Alternate machine (als geheel zo aangeboden) je kunt natuurlijk middels hun pc configurator eenzelfde machine samenstellen die nét even wat "minder" is.

Bel ze eens op.

Advies : niet opbellen, maar gewoon die machine kopen, desnoods even doorsparen.

Dankje, ik zal mijn ouders nog eens lief aankijken voor een eventuele bijdrage! :p
Echt heel erg bedankt!

Niet vergeten: Alternate is één van de vele bedrijven die een soortgelijke machine voor een soortgelijk bedrag kunnen aanbieden. Vraag hier en daar nog om advies, wellicht dat een lokale pc-boer een soortgelijke pc kan bouwen voor een soortgelijk bedrag.
Een (goede!) lokale pc-boer heeft altijd de voorkeur boven een bedrijf "ver weg".

De Helpmij lezers die meelezen, kunnen binnen een paar minuten een soortgelijke machine bij een compleet ander bedrijf samenstellen.

Laatst bewerkt:
Kan ik ergens zoeken naar een ''PC-boer''. Omgeving Drachten (Friesland). Misschien dat iemand eentje weet in de regio?

Er zal vast wel een Helpmij lezer uit jouw omgeving meelezen, wacht even af.

Meer werk dan ik dacht...

empc, in drachten. Ik hoop dat je t daar kan afhalen. Ik kom ongeveer op de alternateprijs uit.

art.nr: artikel: totaal:
174-27121 CLUB3D NVIDIA 9600GT Special Cooler 512MB GDDR3 PCI-E 2.0 € 96,28
122-24542 Intel Core2 Duo E8400 s775 4x333Mhz 6MB,BOX, € 155,54
109-27126 Gigabyte GA-EP31-DS3L ATX/LGA775/1333 DDRII € 58,83
191-22945 Cooler Master Elite 330 No PSU,Tower Case,Black/Silver RC-330-KKN1- € 33,30
193-22323 Chieftec 500W 12CM fan Active PFC ATX € 47,43
306-26706 Sony - NEC Optiarc 20x dvdrw black AD7200S SATA Bulk € 19,98
183-18267 Samsung Spinpoint T166 7200rpm 500GB S-ATA 3.5 16MB Cache HD501LJ € 54,68
330-21921 Geil Value KIT DDR2 PC6400 4GB 2X2GB 800MHz 5-5-5-15 € 48,48
272-25782 Microsoft Windows Vista Home Premium 64Bit DVD NL SP1 € 105,04
S1030 Assemblagekosten 0 kg. 19.00 % € 34,99 € 34,99
S1026 Handeling kosten 0 kg. 19.00 % € 3,00 € 3,00

Totaal (incl): € 657,55

in vergelijking met de Alternate-pc:
1. Een betere voeding, al is de vraag of deze leverbaar is. Voor een paar euro meer is er een voeding die zeker leverbaar is
2. Een iets slechtere processor, maar dat merk je in de praktijk nauwelijk
3. Een betere videokaart. Ik weet niet hoeveel procesnt beter, maar wel een stuk.
4. Een iets kleinere harde schijf. Ik had eigenlijk een ongeveer even dure WD-schijf willen nemen, wat die is van een nieuwere snelle serie: maar ja die is moeilijk leverbaar. Keuzes keuzes keuzes (deze http://www.empc.nl/index.php?id=10&sub=Produktinformatie&ProdId=15522&OldId=32 : misschien gewoon proberen misschien valt de levertijd mee)
5. Vista 64 bits, zodat je wel de volledige 4 GB geheugen kunt gebruiken.

Voor het overige maakt het weinig uit.

Over het algemeen gezien is deze pc wel beter dan de alternate. Althans das mijn mening.
Wellicht ken je iemand die wel een windows-versie heeft die hij niet meer gebruikt. Dan kan je 100 euro besparen. Vraag eens aan vrienden en/of familie.

Meer werk dan ik dacht...

empc, in drachten. Ik hoop dat je t daar kan afhalen. Ik kom ongeveer op de alternateprijs uit.

art.nr: artikel: totaal:
174-27121 CLUB3D NVIDIA 9600GT Special Cooler 512MB GDDR3 PCI-E 2.0 € 96,28
122-24542 Intel Core2 Duo E8400 s775 4x333Mhz 6MB,BOX, € 155,54
109-27126 Gigabyte GA-EP31-DS3L ATX/LGA775/1333 DDRII € 58,83
191-22945 Cooler Master Elite 330 No PSU,Tower Case,Black/Silver RC-330-KKN1- € 33,30
193-22323 Chieftec 500W 12CM fan Active PFC ATX € 47,43
306-26706 Sony - NEC Optiarc 20x dvdrw black AD7200S SATA Bulk € 19,98
183-18267 Samsung Spinpoint T166 7200rpm 500GB S-ATA 3.5 16MB Cache HD501LJ € 54,68
330-21921 Geil Value KIT DDR2 PC6400 4GB 2X2GB 800MHz 5-5-5-15 € 48,48
272-25782 Microsoft Windows Vista Home Premium 64Bit DVD NL SP1 € 105,04
S1030 Assemblagekosten 0 kg. 19.00 % € 34,99 € 34,99
S1026 Handeling kosten 0 kg. 19.00 % € 3,00 € 3,00

Totaal (incl): € 657,55

in vergelijking met de Alternate-pc:
1. Een betere voeding, al is de vraag of deze leverbaar is. Voor een paar euro meer is er een voeding die zeker leverbaar is
2. Een iets slechtere processor, maar dat merk je in de praktijk nauwelijk
3. Een betere videokaart. Ik weet niet hoeveel procesnt beter, maar wel een stuk.
4. Een iets kleinere harde schijf. Ik had eigenlijk een ongeveer even dure WD-schijf willen nemen, wat die is van een nieuwere snelle serie: maar ja die is moeilijk leverbaar. Keuzes keuzes keuzes (deze http://www.empc.nl/index.php?id=10&sub=Produktinformatie&ProdId=15522&OldId=32 : misschien gewoon proberen misschien valt de levertijd mee)
5. Vista 64 bits, zodat je wel de volledige 4 GB geheugen kunt gebruiken.

Voor het overige maakt het weinig uit.

Over het algemeen gezien is deze pc wel beter dan de alternate. Althans das mijn mening.
Wellicht ken je iemand die wel een windows-versie heeft die hij niet meer gebruikt. Dan kan je 100 euro besparen. Vraag eens aan vrienden en/of familie.

Adres: Dronten. Weet je zeker dat deze ook in Drachten is?

Update

Ik heb wat rondgekeken en dit is wat ik ongeveer wil:

Werkgeheugen: 4GB
HD: 500 (of meer) GB
Videokaart: Iets dat COD5, GTA4 en FC2 op redelijk hoge eisen kan spelen
Geen: Beeldscherm, muis en toetsenbord
Prijs: 500 tot 600 euro

1) Windows Vista kan ik voor kijken, zou me inderdaad 100 euro schelen
2) Als budget/eisen niet realistisch is zou ik dat graag horen
3) Kan iemand een mooie PC ''maken''!?
4) Alvast bedankt!

EMPC is Dronten.

Wat heb je wel in jou omgeving:
Rypma ICT Diensten (Leeuwarden)
PcHut (Groningen)

Zijn niet super grote zaken, helaas.

Misschien dat het mogelijk is om naar Raalte te gaan? Rond de 100km vanaf Drachten. Daar heb je Azerty en Sallandautomatisering, deze 2 shops hebben beide een groot assortiment. Versturen kan ook.

Zal wel even wat maken, en zometeen deze post editten.

Edit:
Rypma is ziek duur, wordt het niet dus.
PC-Hut heeft heel weinig producten online staan, wordt het dus ook niet.

Heb wat gemaakt bij Salland in Raalte:

Laatst bewerkt:
:o foutje... Ik had denk ik niet goed gelezen. Of denk ik: dat weet ik wel zeker.
Het systeem zelf is wel goed.

Dus het is of wat verder rijden, of gewoon de pc naar je op laten sturen. Of je het nu bij Empc, Alternate, Azerty, of salland besteld: das dan nioet zo belangrijk.

De videokaart

Is de 9600 GT een goede kaart? Ik heb op deze de 8600 GS. Zijn deze vergelijkbaar of is de 9600 veel beter want ik heb het liefst een goede videokaart (m.b.t. hoge eisen videogames laatste tijd (of zijn er dan nog meer belangrijke factors die hoger moeten?).

Dan moet je wat euro's erbij leggen.
De 9800GT is 120 euro (of ergens in de buurt daarvan)
De HD4850 is 140 euro
De HD4870 is 225 euro (ultra duur op dit moment vergeleken met de HD4850

En daartussen zit nog de 9800GTX.

Ik zou gezien jouw budget de meerprijs van deHD4850 zeker neer tellen.

Dan moet je wat euro's erbij leggen.
De 9800GT is 120 euro (of ergens in de buurt daarvan)
De HD4850 is 140 euro
De HD4870 is 225 euro (ultra duur op dit moment vergeleken met de HD4850

En daartussen zit nog de 9800GTX.

Ik zou gezien jouw budget de meerprijs van deHD4850 zeker neer tellen.

Dus dan dezelfde PC maar met een ATI (?) HD 4850?

Als ik zo'n PC bestel moet ik er dan nog wat bij doen of kan ik hem meenemen, aansluiten en gelijk gaan?
Anderen hadden dit namelijk ook en die hadden nog een Netwerkkaart en televisiekaart nodig (heb daar geen verstand van maar moet ik dat ook of?).

EDIT: mijn systeem nu:

Die nieuwe is veel beter ofniet?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan