samenstellen van 2 pc voor normaal gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkie00

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Goeie dag,

Ik ben 2 pc's aan het samenstellen. Voor beide pc's twijfel ik nog wat tussen amd en intel.
eerst even de eisen:

pc1:
gaat gebruikt worden in de woonkamer voor word, internetten, fotocollectie opslaan, internetspelletjes, ...... Maar dit moet de komende jaren wel vlot gaan.
max 400eu
onderdelen: Kast, voeding, geheugen, mb, processor, kaartlezer,dvd-brander, ?? hdd van 500gb of 128gb ssd ??
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...495057]=1&product[239782]=1&product[425856]=1

pc2:
Moet 2 schermen kunnen aansturen. 1 Met een soort van bewakingscamerabeeld, op de andere gewoon internet of simpele software.
Kosten: zo weinig mogelijk. (200-300)
onderdelen: voeding, geheugen, mb, processor, hdd

Beide geen windows of hardware installatie nodig.

Pc1 heb ik al een vermoeden wat erin moet komen. Zit alleen nog te twijfelen of de intel i3 de goeie keus is. of dat ik beter de hdd door een ssd kan vervangen.
Pc2 moet zo goedkoop mogelijk, maar wel een beetje snelheid en 2 schermen. AMD of INTEL?

Heeft iemand een advies?

Bedank
Dirk

Soorten
AMD is voor consument het interessantst: AMD heeft namelijk veel goedkope processoren in het schap liggen, die voor hun prijs een goede prestatie beiden. Bij AMD is de naamgeving heel eenvoudig: er bestaan meerdere structuren de bekendsten zijn:

Athlon: Desktop processor, goedkoop, minder prestaties
Phenom: Desktop processor, goedkoop, meer prestaties
Turion: Laptop procesor, Sneller dan Athlon Neo variant. Familie van de Sempron.

Opteron: Server Processor
Sempron: Zeer goedkoop, weinig prestaties
Fusion: Netbook/Notebook processors met aanzienlijke grafische prestaties
De Athlon en de Phenom hebben twee varianten: de eerste versie en de tweede (II). De II versie is uiteraard beter dan de eerste. Voor Athlon II gebruikers is er overigens nóg iets interessant: in deze processor zitten standaard VIER cores ingebakken, maar daarvan zijn er één of twee uitgeschakeld, afhankelijk van het model dat u hebt gekocht. In veel gevallen kunnen deze cores worden 'unlocked'. Dan heeft u voor het geld van een dual core een quad core!

Voor de Phenom I/II geldt hetzelfde: op deze processor zijn altijd vier cores ingebakken. Met een beetje geluk kunt u deze weer inschakelen, zodat u deze weer kan gebruiken. Vraag naar de mogelijkheden!

Prestaties
De prijzen van nieuwe processoren bij AMD lopen van ongeveer €40,-- tot €200,-. In heel extreme gevallen komt het voor dat processoren duurder zijn, maar meestal blijft AMD in deze prijsklasse. Wat betreft prestaties deel ik processoren in in 5 categorieën:

De basisgebruiker: voor e-mail, internet en tekstverwerking. Weinig kracht, betere keuze: tweedehands.
De gemiddelde gebruiker: Voor meer multitasking, HD video en een vlot werkende machine
De gevorderde gebruiker: Voor veel multitasking, snel ingewikkelde bewerkingen uitvoeren en toch een snel blijven werkende computer
De gamer: Voor goede prestaties bij spellen, zonder vertraging of lag. Naast een game ook nog aardig wat andere programma's draaien
De Die-Hard gebruiker: U hebt altijd de beste hardware nodig, omdat u snel HD video's, geluid of afbeeldingen bewerkt. Superieure kracht!

AMD heeft voor u veel processoren, maar loopt iets achter op Intel wat betreft technologie. Daarom kunt u bij AMD alleen terecht bij klasse 1 t/m 4. Voor de meeste thuisgebruikers is dit gelukkig ruim voldoende en u bent goedkoper uit dan bij Intel.
Update 30-01-2011: De AMD fusion processor. Eindelijk grafische prestaties op het mobiele platform!
Toen AMD in 2006 ATI overnam, werd er direct gesproken over de grenzeloze mogelijkheden van het combineren van de taken van CPU en GPU in één chip. Het combineren van de AMD processortechnologie met ATI's GPU zou ervoor zorgen dat PC's en notebooks kleiner, zuiniger en goedkoper werden. De oorspronkelijke inschattingen waren wat optimistisch, uiteindelijk zou het nog ongeveer vijf jaar gaan duren, eer een dergelijke combinatiechip op de markt zou komen. Maar nu is het eindelijk zo ver! Op de CES beurs in Las Vegas introduceerde AMD haar eerste Fusion chips, gericht op netbooks en instap notebooks.
Uit prestatie-tests blijkt dat de Fusion processors qua rekenkracht nét iets achter liggen op de Intel Atom. Echter op het gebied van grafische prestaties worden records gebroken: De interne GPU presteert ruim 12 keer beter dan die van de Atom!

De fusion-cpu's kunt u herkennen aan de volgende typenummers: C-30 en C-50 voor het netbook (10,1 inch laptops) platform. Deze processors zijn uitgerust met een Radeon HD 6250 en de rekeneenheid zal maximaal 9 Watt verbruiken. E-240 en E-350 zijn bedoeld voor notebooks en hebben een verbruik van maximaal 18 Watt. Deze processoren hebben bovendien beschikking over de krachtigere Radeon HD 6310.

Conclusie: Met de nieuwe fusion-processoren van AMD, is het eindelijk mogelijk Multimedia af te spelen op uw netbook. Bovendien geeft AMD met de nieuwe Brazos-processors eindelijk antwoord op de Intel Atom: lang bleef concurrentie voor deze chip uit. De eerste netbooks van AMD zullen iets duurder zijn dan die van Intel, maar zijn in mijn opzicht de meerprijs dubbel en dwars waard door hun grafische prestaties!

Intel, De krachtpatser
Over Intel processoren

Intel processoren zijn altijd een stukje sneller dan een AMD processoren. Maar dan bent u ook vaak heel wat meer geld kwijt. Als men voor een Intel systeem gaat met dezelfde prestaties als een AMD systeem, is men met een AMD systeem ongeveer €100,00 goedkoper uit! Maar als u een systeem wilt met weer prestaties, dan kunt u beter gaan voor een Intel-computer, omdat de prijs-kwalitiet verhouding bij AMD processoren boven de €200 een beetje zoek raakt: bij AMD heeft men nog niet de technologie om op hoog niveau te concurreren met Intel.
Intel heeft zelf al een speciaal overzicht gemaakt om orde te scheppen in de processor-wereld:
Het Intel rating-system

Intel geeft duidelijk aan welke processoren echt goed zijn en welke niet. Maar u moet wel weten dat zelfs de goedkoopste processor van Intel niet heel goedkoop is, en magere prestaties neerzet. Intel wordt pas interessant als u in de 3de t/m de 5de rang gaat kijken. Dan is Intel een betere keuze dan AMD, omdat Intel gewoon sneller is. U haalt dan prestaties in huis, die u normaal nooit zou kunnen krijgen bij AMD. Echter daar staat wél wat tegenover: een prijskaartje van €900,-- voor de beste processor van Intel is niet heel ongewoon.

De interessante chips voor consumenten zijn de core i5 en de core i7 (als u niet zo veel prestaties wilt, kunt u namelijk beter gaan voor een processor van AMD). De core i5 heeft namelijke een ingebouwde videokaart met hardware acceleratie voor HD-materiaal. Wilt u liever gamen? Dan schakelt deze chip automatisch over naar een betere videokaart in uw systeem. Tevens beschikken de Core i5/i7 processoren over een techniek(Turbo Boost Technologie) die ervoor zorgt dat de kloksnelheid van de processor wordt verhoogd, wanneer minder dan 2 cores in gebruik zijn. Dit komt vooral in niet-moderne games ten goede: Die kunnen nog niet zo goed schalen over meerdere cores. De Core i7 is vooral voor de mensen die veel games spelen, of voor mensen die graag foto's bewerken of met videomateriaal knutselen. De traagste core i7 is op moment van schrijven ongeveer even snel als de snelste hexa-core van AMD, terwijl de 6-koppige processor van AMD wél duurder is!

De Core i3 is ideaal voor instap-pc's: Ze bezitten genoeg rekenkracht om fatsoenlijke webpagina's op het scherm te toveren en ze bezitten, net als de Core i5, een ingebouwde videokaart in de processor. Bovendien beschikken allebei de processoren over ten minste twee Cores. Dankzij de Hyper Threating Technologie van Intel, kan elke core 2 taken verzorgen, wat resulteert dat uw computer zich gaat gedragen als een Quad-core!

Update 30-01-2011: De nieuwste processors van Intel: SandyBridge-architectuur!

De nieuwste processoren van Intel hebben de Sandy-Bridge architectuur en worden geproduceerd op 32nm. De nieuwste modellen zijn bedoeld voor mid-range markt: niet het beste wat er te krijgen is, maar toch processoren met een flinke hoeveelheid aan rekenkracht. Typenummers van de Sandy-Bridge reeks kunt u herkennen aan een 4-cijferig typenummer. Bijvoorbeeld de nieuwe Core i7 2600K (de K staat voor meer overklokmogelijkheden). Intel volgt met de introductie van de Sandy Bridhe processors de zogenaamde 'Tick-Tock' strategie: ieder jaar introduceert Intel enerzijds een nieuwe architectuur, anderzijds een nieuw productie-procedé, waarbij processoren worden gemaakt op een kleinere schaal. Omdat er ieder jaar ander soort processoren bij Intel van de band rollen, kunt u nooit upgraden naar een nieuwe processor zonder een nieuw moederbord aan te schaffen. Bij AMD ligt dit anders: de Socket AM2+ en AM3 zijn op het moment van schrijven compatibel met alle huidige processoren van AMD.
Een lijstje met de processors die op 3 januari werden geïntroduceerd door Intel:

Core i7 2600K
Core i5 2500K
Core i5 2300
De logo's van de processoren veranderen ook lichtelijk:

Wat is er verbeterd met de nieuwe generatie processors? In de Sandy Bridge CPU's zit een grafische kaart ingebakken. Normaal zit deze los op he moederbord, of is deze aanwezig als een losse kaart. De grafische kaart is natuurlijk lang niet zo krachtig als een los exemplaar, maar blijkt toch krachtig genoeg te zijn om voor de doorsnee consument af en toe een spelletje op te spelen.

Naast dat de processor een ingebakken GPU heeft, is er een speciale verbinding aanwezig in de processor: Een soort van rondweg verbind de rekenkernen slim, zodat de rekenkracht altijd kan worden verdeeld. Verder is de processor standaard altijd voorzien van 4 cores: Het is een Quad-Core. Verder beloven de prestaties van de processors veel goeds en zal AMD snel met een concurrerende chip moeten komen.

Samenvatting en Marktaandeel
Het marktaandeel van Intel/AMD ongeveer 80/20. Via is nog echt te klein om als serieuze concurrent te zien. Intel heeft verreweg het grootste deel van zijn processoren en chips is note- netbooks zitten, AMD heeft relatief meer aandeel in de desktop-pc en server. Hiernaast vindt u een overzichtsdiagram.

Omdat concurrentie in een bepaalde sector altijd goed is, hoop ik als systeembouwer dat AMD de komende jaren meer marktaandeel krijgt in notebooks en desktops. Ook zal Via netbooks gaan uitbrengen waarin u meer grafische prestaties te zien zal krijgen. Concurrentie is altijd voordelig: ik kan u, door lagere prijzen, een goedkoper product aanbieden, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt!

Als ik zou moeten kiezen tussen een AMD en een Intel processor, zal ik altijd voor een van AMD gaan, omdat deze chips een veel betere prijs-kwaliteit verhouding hebben. Bovendien is zoveel prestaties die Intel biedt voor een (te hoge) prijs helemaal niet nodig. Er zijn veel andere componenten in de computer, die nog veel verder moeten doorontwikkeld dan de processor.

Intel is de grootste chipfabrikant: met ongeveer 80% in handen van de chipwereld, is dit bedrijf zeker de grootste. Echter ze spelen bij Intel niet altijd even fair; leest u dit nieuwsartikel eens:

Ik zou voor AMD gaan.

Bron;
http://www.speeditupcomputers.nl/chipfabrikanten/index.shtml

Laatst bewerkt door een moderator:
bij pc1 zou ik voor 500gb hdd gaan, op 128gb ssd zal met een redelijk grote fotocollectie snel vol geraken. Het beste zou zijn een combinatie van de twee. SSD met de os erop, en dan een hdd voor foto's, bestanden, enz...

Wow Sander, zo'n stukje literatuur was niet nodig geweest. Ging me even alleen om de gevraagde situaties. Toch bedankt.

Kan iemand een amd en een Intel systeem samenstellen voor pc2?
Zijn niet zo veel fotos en anders is er nog een externe hdd beschikbaar.
En is er van amd iets vergelijkbaars met de Intel pc1?

dit is goed genoeg voor een internet games pc 8gb ram is zoiezo overbodig als je niet gaat gamen http://azerty.nl/winkelmandje/winke...501011]=1&product[364199]=1&product[405099]=1
en voor de andere pc http://azerty.nl/winkelmandje/winke...099]=1&product[403161]=1=1&product[364199]=1&
@sander wat een bull**** verhaal van intel is 100 euro duurder gemiddeld, fx 6100 vs 3570k, die worden niet eens vergeleken het is eerder 8350 vs 3570k en dat is 190 euro vs 200 euro
en dan wint de 3570k nog in games omdat er maar 2 games zijn die meer dan 4 cores gebruiken en intel beter scoort in alle andere games, en voor dit gebruik ga je echt geen 8-6 of 4 cores gebruiken (beetje internet spelletjes) en dan ook nog het verhaal dat amd de desktop wereld in handen heeft is ook bull**** want intel presteert gewoon beter in programma's die minder cores gebruiken, het enige waar amd nog nét beter in scoort is de processors van 85 euro (de phenom II x4) omdat die precies in het gat valt tussen de i3 en pentinum processors
en het feit dat amd 20% van de markt bezit zit anders 7% desktops 3% in laptops en 10% in consoles zoals ps3 en Xbox en binnenkort ook in de nieuwe xbox en ps4
kortom een lang verhaal dat nergens op slaat

Laatst bewerkt:
@sander17111988,

Het is verplicht een bron te vermelden als je letterlijk de tekst overneemt!!!.

Waarom kijk je niet even bij www.computerstunt.nl
die is goed en heeft leuke aanbiedingen.
Verder zou ik dan wel voor een SSD gaan, dat is uiteraard veel sneller werken dan een gewone HD.

Ik zelf zou ook voor de AMD gaan, maar ja...............dat komt omdat ik nu eenmaal AMD gek ben.

Laatst bewerkt:
@sander17111988,

Het is verplicht een bron te vermelden als je letterlijk de tekst overneemt!!!.

http://www.speeditupcomputers.nl/chipfabrikanten/index.shtml

Mijn fout.

BForbattle, maar jij gaat nu hele bedrijven tegenspreken? Je kwam laatst zelf nog op dit forum om advies vragen, omdat je het zelf niet wist. Toen was ik een van degene die je holp? en nu ga je anderen de les lezen. Terwijl je niet eens de feiten kent.... Beetje apart als je het mij vraagt. Dit kunnen we onder kopje meeloop gedrag gooien?

Maar genoeg gekibbel. Neem nou is iets aan van mensen? Zelfde dat ik het aan neem van de mensen die dit artikel hebben geschreven? en als je feiten hebt die het tegendeel bewijzen, zou ik deze graag willen zien. Zonder geroep toeter.

@Ontopic

Maar voor enkel office is een Athlon X3 450 al ruim voldoende. deze triplecore is een mislukte qaudcore. Waar AMD later na de release je de mogelijkheid heeft gegeven om er een volledige/fysieke qaudcore van te maken. (Als je niet weet hoe dit moet Athlon X4 750K als alternatief)
De processor heeft dezelfde prijs als de Pentium 4, als het niet goedkoper is.

Office werk maakt maar gebruik van een Single core! Dus een Dual core is al ruim voldoende. Maar voor dat geld hebben we tegenwoordig al een qaudcore. Wat het multitasken wat makkelijker maakt.

Eventueel als je de pc met een sterke ingebouwde grafische APU > A8-5600K (Licht video bewerken)

http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/432356 (VGA en DVI aansluiting- 8GB 1866 Mhz)) Goedkopere variant > A6

Laatst bewerkt:
@sander ik ga geen bedrijven tegen, deze site kan door 1 AMD fan gemaakt zijn verder is deze site nog onrealistisch ook en gemaakt door iemand die totaal geen verstand heeft van CPU's of een AMD-fanboy
redenen hiervoor zijn:
- amd phenom II x4 wordt vergeleken met een 2nd generation intel core i5 2500k en gezegd dat ze gelijk presteren omdat ze dezelfde clockspeed en cores hebben, wat totaal niet het enige is om naar te kijken bij een processor, alleen al hieruit kan ik concluderen dat deze benchmark niet klopt
- 100 euro verschil in processoren is onrealistisch, intel is meestal 10-30 euro duurder met CPU's dan AMD met dezelfde performance, maar intel bied dan ook minder stroom verbruik en support voor bijvoorbeeld PhysX wat AMD niet doet
-als het 100 euro gescheelt had had intel niet al 6 jaar lang voor gelegen in CPU's maken

ik kwam laatst met een vraag ja maar zelf heb ik er ook wel verstand van, ik vraag alleen om advies wat andere mensen zouden doen en daarop baseer ik iets

maar nu weer ontopic, de build van casper is een mooie alleen zou ik er voor jou gebruik een intel core i3 2100 in gooien (ook ander mobo natuurlijk) kost 10 euro minder en presteerd 15% beter per core dan de fx 4170
uitgerekend presteerd de i3 op 2 cores dan net zo goed als de fx op 3 cores (met 4 core gebruikende programma's is de i3 slechter)
maar voor dit gebruik is de i3 beter want normale programma's gebruiken zon 1-2 cores max

Bron: http://processors.findthebest.com/compare/756-868/Intel-i3-2100-vs-AMD-FX-4170
hier zie je ook dat intel meer support geeft voor 3d en hd video's

Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie. had even een weekje geen tijd.
Bedankt voor de samenstellingen. voor rond de 400 euro zijn er een hoop keuzes voor pc1

De 2e pc moet zo dicht mogelijk bij de 200 euro blijven. en 2 schermen kunnen aansturen.
Hiervoor ga ik toch voor amd.
Kan iemand bevestigen dat ik zowel op de dvi- als de dsub-aansluiting tegelijkertijd een scherm kan aansturen.
Dit gaat het denk ik worden:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...213070]=1&product[340428]=1&product[394696]=1
En zal er knap mee te werken zijn met die amd-a6 5400?

Groet,
Dirk

@sander met de muur van tekst ongeveer 75% van wat daar staat heeft niks te maken met wat de TS nodig heeft en is gebaseerd op nonsense
wat heeft het markt aandeel van amd UBERHAUPT ook maar IETS te maken met de aanschaf van de pc voor de TS?
HELEMAAL NIKS dus

verder kun je weten dat dat soort vergelijkingen kant nog wal raken
ik bedoel kom nou wie gaat er nu een fx6000 met een i5 2500K vergelijken?
de i5 doet het op LAGERE clocksnelheden beter dan een AMD

het een is een high end processor speciaal gemaakt voor oc en het ander een mid range budget processor
de FX6000 kun je beter gaan vergelijken met een i5 3550P of i5 3450

in dit geval is een AMD APU een prima keuzen maar niet om redenen die jij geeft!

Laatst bewerkt:
voor een budget game pc > amd
voor een high end game pc> intel
voor een desktop waar NIET mee gegamed wordt of een klein beetje > intel
of tewel ik raad een i3 aan, voor een game pc zou je gelijk hebben omdat games 4 cores ondersteunen, maar voor een desktop zou ik intel nemen omdat intel sneller is in performance per core en ik zou niet zo 1-2-3 weten waarvoor je meer dan 2 cores nodig hebt met een internet pc-tje
dus ik zou de i3 2100 nemen

de onboard gpu die de APU met zich mee brengt is beter dan iedere IGP die intel op dit moment met zich mee brengt
dat is de enige reden waarom AMD APU het beter doet voor HTPC's

dit kan echter veranderen zodra Intel met de Haswell cpu's uit komen het schijnt dat die een heel stuk krachtiger zijn

een APU A6-5600K = een dual core met een krachtigere interne gpu perfect dus zo hoef je ook geen losse gpu te kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan