Samenstelling desktop PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter781

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2016
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik van plan om eens een nieuwe PC aan te schaffen en na wat Googlen blijkt dat het zelf bouwen van een PC veel goedkoper is.
Ik heb een aantal artikelen over het zelf bouwen van een PC gelezen en daarna het volgende lijstje samengesteld (mijn budget is ongeveer 750,- euro):

http://nl.hardware.info/wensenlijst/producten/220716-196203-105970-185573-206746-200129

Ik ben van plan om mijn PC te gaan gebruiken voor het produceren van muziek en af en toe wat gamen (niet veeleisend, hoeft niet op de hoogste instellingen) & videobewerken.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze samenstelling vinden? Is deze samenstelling mogelijk (qua aansluitingen e.d.), is deze krachtig genoeg en hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!

Edit: ik was even vergeten te vermelden dat ik zelf al over een SSD van 128GB en een harde schijf van 1TB beschik die ik dus niet meer hoef aan te schaffen.

Laatst bewerkt:
Je maakt wat rare keuzes, zoals een wat dure voeding terwijl je rond de 50-60 euro een erg goede A-merk voeding kan hebben. Ook kan het werkgeheugen veel goedkoper. Dat gezegd hebbende: heb je bewust gekozen voor Haswell i.p.v. Skylake?

Ik was, ben en zal nooit een fan worden van minitowers, al is het maar vanwege de veel mindere airflow die daarin mogelijk is. Ik zou minimaal een miditowertje nemen.

Ik keek, toen ik de afm. zag staan, gelijk even naar beneden, naar de plavuizen in mijn woonkamer en moest toen toch wel een beetje meewarig met het hoofd schudden. 1 plavuisje, bij 2 plavuisjes, bij ruim anderhalf plavuisje, dáár word je niet vrolijk van als de hardware in de machine (bijv. in de zomer) een keer flink moet werken en er dus veel warmte wordt geproduceerd.
Die plavuisjes zijn overigens 20x20.

In dat minitowertje (B) 20,2, (D) 44,9 en (H) 37,5 cm, zit alles op -en in elkaar. Bijvoorbeeld alleen al de videokaart is zo'n 24 (!) centimeter lang. Tel daar alle kabels bij op en zie een compleet volhangende kast. Daarin is niet echt een fijne airflow mogelijk.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie, K1pje! Zou je eens een geschikte voeding kunnen noemen voor die prijs? Ik ben totaal niet thuis in de wereld van al die onderdelen en zie door de bomen het bos niet meer, haha.
Enige reden waarom ik voor die voeding heb gekozen omdat deze aangeraden werd en als beste koop werd bestempeld. Na wat meer Googlen zie ik inderdaad dat het werkgeheugen een stuk goedkoper kan! Wat betreft de processor: ik heb die twee niet specifiek vergeleken. Ik heb een aantal processors vergeken met een benchmark test en de 4690K had een erg hoge score voor de prijs en bovendien veel goede reviews. Bovendien zie ik op hardware.info dat als ik de 1150 socket selecteer er al helemaal geen Skylake's meer zijn die aan de eisen voldoen?

Helaas is dat geen exacte wetenschap. Het gaat meer om wát er met een machine gedaan gaat worden en zeker niet in de laatste plaats de hoeveelheid en afmetingen van de fans. Dat zal mede de afmetingen van de case mogen (moeten) bepalen.

De afm. van deze tweede kast die je noemt zijn :
Breedte 19,6 cm
Diepte 49,8 cm
Hoogte 42,7 cm
Dat scheelt t.o.v. die eerste kast toch weer een aantal kubieke centimeters 'lucht'.

Zo kwam ik op een ander forum onderstaande vraag én het antwoord daarop tegen:

Geplaatst op 31 januari 2015 20:00
Ik gebruik voor videobewerking Pinnacle Studio 14. Mijn PC is voorzien van een Intel Core i7 870 Quad core CPU, NVIDIA GeForce GT420 2GB en 6 GB DDR3 1066 geheugen. Ik heb twee harde schijven; een van 1 TB en een van 2 TB. Pas geleden heb ik een SSD van 500 GB ingebouwd. Nu ben ik steeds meer HD-films aan het bewerken en dat gaat steeds trager. Af en toe lijkt het systeem ook instabiel, want de PC gaat af en toe spontaan uit en start daarna automatisch weer op; ook soms voordat Windows is opgestart. Nu heb ik in Computer Idee gelezen dat dit aan de voeding kan liggen. Is het zinnig om de PC te upgraden met een nieuwe voeding, een snellere videokaart en nog extra 2 GB geheugen? Of zegt de FAQman: "Voor HD-filmmontage kun je beter een nieuwe desktop kopen met flinkere specificaties?"

FAQman
Nee, uw FAQman laat zich de woorden niet in de mond leggen… Integendeel! Slimmer is een upgrade naar 16 GB RAM, maar alleen als u met een 64-bits besturingssysteem werkt, want anders heeft het allemaal weinig zin. Een zwaardere voeding is akkoord, een snellere videokaart niet pers noodzakelijk.
En controleer zeker de warmte-ontwikkeling in de systeemkast, want dat zou weleens de grote boosdoener kunnen zijn!

Laatst bewerkt:
@gast0225: duidelijk verhaal. Ik denk dat de N300 dan voldoende voor mij zal zijn, zeker gezien het feit dat de computer het overgrote deel van de tijd minder zware taken zal uitvoeren.
@Lange Pier: Kijk aan, dat is een handig lijstje. Bedankt! Windows is overigens niet nodig, heb ik hier nog wel op een usb stickje liggen. Ook was ik juist van plan om de onderdelen zelf te gaan monteren. Dit omdat het me interessant lijkt om dit een beetje te leren, en mijn vader heeft hier genoeg ervaring mee dus die kan me er zeker bij helpen :)

@K1pje: ah oke, vandaar!

Ik heb mn keuze inmiddels gemaakt en ga toch voor de i7. In totaal kom ik zonder cd-drive en montage nu op 820,- euro uit. Eigenlijk iets boven mijn budget, maar dan heb je ook wat! Op dit topic kan wat mij betreft een slotje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan