Samenstelling eenvoudige pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geyzes

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Beste,

naar aanleiding van een mail van de bank zoekt mijn vader een nieuwe pc.
Windows Xp wordt niet meer ondersteund en daardoor door de bank niet meer verzekerd bij diefstal van gegevens.

Een upgrade naar windows 7/8 is te kostelijk voor het 4 jaar oude toestel in mijn ogen.

Zou iemand mij een deftige set-up kunnen geven bij bijvoorbeld azerty.nl of alternate.be voor het volgende:
- dagelijks internetten (krant, mails, youtube, …)
- tekenprogramma's als - Autocad http://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-AutoCAD-2015.html
- Google Sketchup http://www.sketchup3d.be/sketchup-systeemvereisten/
- DVD-lezer
- Windows 8 configuratie

indien voor een kleine meerprijs mogelijk zou het ook fijn zijn moest deze onze media kunnen streamen naar de smart-tv's die aangekocht zijn.

Budget uiteraard zo laag mogelijk, uiterlijk niet zo belangrijk

Alvast vriendelijk bedankt!

Media streamen moet geen probleem zijn. Echter moet je toch nog steeds windows 8 kopen toch? Ik zie dus het voordeel van de prijs niet helemaal.

Welke config heeft het oude systeem ongeveer? Een deftige computer van 4 jaar terug is vaak nog steeds beter dan budget vandaag. Wat kan er eventueel hergebruikt worden van het oude systeem? of moet per se alles nieuw?

Ik ken er zelf helemaal niets van (uiteenhalen en ineen stoppen) vandaar lijkt het me eenvoudiger een nieuwere set-up aan te schaffen.

Ik heb een windows-compatibiliteits check gedaan (via een site van Microsoft) en deze gaf enkele problemen weer van het niet ondersteunen van enkele drivers en programma's die toch onder XP zouden moeten draaien.
Daarom leek het mij niet erg nuttig (ik kan uiteraard mis zijn).

Ik kan op het eerste zich zien dat het een HP Pavillion is en vind volgende specs terug:
- AMD Athlon 64 Processer 3700+
- 2,19 Ghz
- 1,00 GB RAM
- Nvidia Gforce 6200SE Turbocache

kan je daar iets mee?
of zoek ik verder naar meer info, alvast bedankt

ik denk dat 650 euro eerder het minimum gaat worden, daar je aangegeven hebt met teken (Autocad) en 3d software (Sketch-up) aan de gang gaat..
Voor Autocad 2015 word 8GB RAM aanbevolen, en voor Sketch-up word minimaal een Quadro FX1500 videokaart aangeraden.
EDIT: en dan komt windows er nog apart bij ..

Ben ff bezig geweest, kom op het volgende:
Processor: I5-4440 168,-
MB: GigaByte B85M-HD3 50,-
RAM : 2x4 GB KingstHyperX1600 kit 79,-
SSD: Samsung 120 GB 79,-
HDD: WD Blue 1 TB 52,-
DVD: LG gh24ns 16,-
Behuizing: Cooltek CT-K II rev. C USB 3.0 43,-
Voeding: be quiet! Pure Power L8 400W 50,-

Totaalplaatje: 656,50

Prijzen van de onderdelen zijn naar boven afgerond, net als de totaalprijs.
en bij Alternate.

Heb verder niet gekeken dat het moederbord dit exacte geheugen ondersteunt, maar een zeer goede (prijs)indicatie is het wel..
En wat betreft die Quadrokaart: die zit er ook nog niet in.. (teken) software zal mijns inzien wel redelijk draaien, tis maar net hoeveel tijd je jezelf gunt met de opbouw van arceringen en dergelijke ..

Een alternatief zou natuurlijk linux zijn.
U zou een Linux variant (bijv. xubuntu) op het oude beestje kunnen zetten en dan kost het niets.

Linux is uiterst veilig en megasnel! (vandaar dat ik xubuntu hierboven zei, die komt met XFCE)

Enkele CAD programma's voor linux zijn:
  • Arhcer
  • Qcad
  • freecad
  • archimedes

Een alternatief zou natuurlijk linux zijn.
U zou een Linux variant (bijv. xubuntu) op het oude beestje kunnen zetten en dan kost het niets.

Linux is uiterst veilig en megasnel! (vandaar dat ik xubuntu hierboven zei, die komt met XFCE)

Enkele CAD programma's voor linux zijn:
  • Arhcer
  • Qcad
  • freecad
  • archimedes

Ja daar kwam m'n vader zelf ook mee af, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maar is dit eenvoudig (ik zal het zo meteen wel eens googlen).
Dan vermoed ik wel dat ik even de bank moet polsen of de beveiliging van Linux wordt "erkend" als veilig..

Ik bekijk het even, bedankt! (ook voor de set-ups!)

Allen heel vriendelijk bedankt.

Momenteel een klein uurtje aan het rondbellen met de bank:
Waarom?

De brief omschrijft geen onderstuening voor Windows XP (dus even informeren wel voor Linux?)
Niet dus!
Wat verstaat de bank onder "onderstuening" telefonisch of via mail helpen bij problemen…

Goed, dat heb ik toch niet nodig, informeren of we dan verzekerd zijn bij diefstal gegevens/geld via hacking bij XP of Linux.
Blijkt een moeilijke vraag te zijn want na 4 mensen gesproken te hebben weet ik het nog niet.

Over een half uurtje krijg ik een telefoontje terug om me te vertellen of ze een verzekering geven op Linux, XP wisten ze toch al dat niet meer verzekerd werd..

Als linux niet verzekerd wordt, zit er dus niets anders op dan andere pc aan te schaffen.

UPDATE:
telefoon gehad dat de kwestie toch iets moeilijker lag.
Deze of volgende week krijg ik pas antwoord...

Laatst bewerkt:
Bij wat voor een prutsbank zit je wel niet :P

Ikzelf heb geen enkele windows machine en ik ben gewoon overal voor verzekerd!

De beveiliging van linux MOET wel erkend worden, er is niets veiligers!

Dit argument wordt vaak rond gegooid (ook bij macs).

Dit is alleen het geval omdat het aantal windows gebruikers veel en veel hoger is (en daar dus vrijwel alle malware voor ontwikkeld wordt).

Ik ben ook benieuwd wat je bank zegt (idioot dat dat niet in een FAQ staat ergens).

Dit argument wordt vaak rond gegooid (ook bij macs).

Dit is alleen het geval omdat het aantal windows gebruikers veel en veel hoger is (en daar dus vrijwel alle malware voor ontwikkeld wordt).

Ik ben ook benieuwd wat je bank zegt (idioot dat dat niet in een FAQ staat ergens).

Dat is dus totaal niet waar, het feit dat linux open source is draagt een groot deel bij aan de veiligheid.
Niet alleen worden bugs sneller ontdekt maar ook sneller dichtgewerkt.

Daarbij komt nog dat in windows zowat alles als "administrator" wil starten, iets wat bij linux niet van toepassing is.
Hierdoor is het voor een virus veel lastiger om op linux toegang te krijgen tot vitale bestanden.

Ook hoef je bij linux niet op zoek naar een of ander onvertrouwd programma om iets voor elkaar te krijgen, als het niet (al) in de terminal zit dan is er een plethora van open source software!

Afijn, het is hier geen discussie waarom linux zoveel beter is dan windows (of mac), dus we posten maar onder het motto dat de TS deze punten kan aandienen bij zijn/haar bank.

Bij wat voor een prutsbank zit je wel niet :P

Ikzelf heb geen enkele windows machine en ik ben gewoon overal voor verzekerd!

Ik zit zelf niet bij de bank, m'n ouders wel. het betreft trouwens KBC.
Ik vermoed dat veel mensen denken dat ze overal voor verzekerd zijn (tot de grote financiële crisis daar was)
denk hier maar aan Arcopar en enkele banken die failliet gingen , vele mensen die dachten dat het niet kon waren en zijn nog steeds hun geld kwijt.

Daarom even getelefoneerd en over windows Xp was het antwoord (toen ik uiteindelijk de juiste persoon vast kreeg) kort en duidelijk, neen dat is niet verzekerd !
op het antwoord of we dan wel zouden verzekerd zijn met Linux wacht ik dus nog...

Laatst bewerkt:
Ikzelf zit bij rabobank, die zijn wel even zo vriendelijk om een pagina te maken waar alles opstaat. (incl. linux support)

http://www.rabobank.nl/particulieren/servicemenu/toegankelijkheid/besturingssystemen_en_browsers/

Zoals ik kan lezen (op het eerste zicht) gaat dit over dienstverlening of ondersteuning maar niet over verzekering?
KBC heeft ooit ook een bericht verspreid volgens mijn vader dat ze hun handen weg trekken als er bij diefstal van gegevens niet kan bewezen worden dat er op dat ogenblik een virusscanner geïnstalleerd was (dit bericht heb ik zelf niet gezien).
Maar daar kan ik dus ook niets van terugvinden. En ik vermoed dat het zijn manier was om me te verplichten er eentje te installeren, want ik ben er geen fan van.

Over ondersteuning /dienstverlening is KBC duidelijk, enkel de besturingssystemen die omschreven staan op de website (vista - 7 - 8 - OSX 10.6 en hoger)..
maar daar heb ik dus geen behoefte aan.. aangezien ik de meeste dingen zelf wel opgelost krijg.
De dekking bij een eventueel verlies van geld, dat is het voornaamste.

Het gaat inderdaad over ondersteuning, ze ondersteunen alle systemen dus ze zeggen als het ware "als je dit gebruikt zit je goed."

Als ze werkelijk willen weten of er een antivirus etc. opstaat dan kan je beter gelijk niet meer via internet bankieren.
Want wie gaat dit bijhouden / controlleren? Dan heb je een kat en muisspel want je kan netzogoed de logs aangepast hebben om zo geld te kunnen claimen.

De meeste gevallen van "geld kwijt" , zijn te danken aan de persoon die achter de pc zelf zit. (codes doorgeven via telefoon, niet opletten of je op de goede website zit etc. etc.), en in deze gevallen is het "eigen schuld dikke bult."

Aan de andere kant kun je dus stellen dat alleen mensen met Windows veilig zouden zitten bij die bank, dan is het toch echt een teken dat die bank zelf ook niet alles op orde heeft.
Windows is niet het enige OS (mac, linux, bsd, solaris), alle mensen die dus een OS anders dan windows zouden gebruiken vallen buiten de mand?

Maar de keus lijkt me dus gemakkelijk, als je volgens de bank windows MOET gebruiken, dan moet je gewoon windows gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan