• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

samentallen van cellen adhv tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

sermat

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Goedemiddag,

ik ben voor een opdracht bezig met het maken van een analyse, hiervoor dien ik het altijd bewegingen in een systeem inzichtelijk te maken.
Om het lastig te maken werken ze hier op locatie met een karrensysteem waardoor er in veel gevallen 2-32 producten worden verplaatst. Deze dienen als een beweging geteld te worden.

De enige manier om dit inzichtelijk te maken is aan de hand van inboektijd.

VB
https://gyazo.com/870ed0d0aa61fb88ced377a7d2bf6efe

(dit is een greep uit een groot bestand)

De bedoeling is om alle gegevens welke 10 seconden van elkaar af wijken samen te tellen als 1 eenheid. Dus bv 13:14.03 t/m 13:14:39 dient als 1 geteld te worden.
Helaas kan ik geen manier vinden om dit te doen en hoop dat iemand dit weet.
Er is dan wel nog de randvoorwaarde dat Sloc hetzelfde dient te zijn voor de betreffende data

Heb bestandje even toegevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
plaats aub een voorbeeldbestandje. Zie link hieronder voor meer uitleg!

Heb het bestand toegevoegd,
is wel een aangepast bestand ivm bepaalde gegevens.

Niemand die een idee heeft hiervoor? of eventueel een VBA-code.

Popipipo,

Ik heb ook geprobeerd om eerst een classificatie te maken zoals jij dit toepast in kolom E. Echter zijn er (volgens mij) twee manieren waarom deze methodiek niet geschikt is:

1. Afronding naar boven geeft twee verschillende groepen aan voor "8:14:09"en "8:14:12" (groep 63 en 64) terwijl deze minder dan 10 seconden van elkaar afwijken.
2. Bij meerdere items (tot 32 producten mogelijk) is de kans aanwezig dat product 32 meer dan 10 seconden afwijkt van product 1, terwijl het verschil met het vorige product steeds kleiner is dan 10 seconden. Mijn interpretatie is dat dit dan nog steeds als 1 groep geteld moet worden.

Zit je nog altijd met het probleem van bv "8:14:01" en "8:14:09" en "8:14:12"
Waar hoort "8:14:09" dan bij"?

We wachten af wat TS ervan vindt.

De bedoeling is om alle gegevens welke 10 seconden van elkaar af wijken samen te tellen als 1 eenheid. Dus bv 13:14.03 t/m 13:14:39 dient als 1 geteld te worden.
Op basis van bovenstaande interpreteer ik het dat de tijden allemaal minder dan 10 seconden afwijken van de voorgaande tijd, dus deze behoren allemaal tot 1 groep.

Maar is inderdaad niet aan mij maar aan de TS;)

Op basis van bovenstaande interpreteer ik het dat de tijden allemaal minder dan 10 seconden afwijken van de voorgaande tijd, dus deze behoren allemaal tot 1 groep.

Maar is inderdaad niet aan mij maar aan de TS;)

Dit klopt inderdaad,
Entries mogen onderling 10 seconden van elkaar afwijken, dus 12:00:00, 12:00:05 en 12:00:12 horen bij elkaar.

Laatst bewerkt:
Ik heb de voorgestelde formules uitgeprobeerd op de volledige dataset.
Na enkele keren te zijn vastgelopen, heeft excel alles berekend. Helaas blijkt het dat er ongeveer 15% van de waardes niet correct worden berekend door waardes welke toevallig op bijvoorbeeld 12:00:00 en 12:00:09 vallen waardoor er twee groepen ontstaan.

Ik heb zelf nog wat dingen geprobeerd maar het lukt me niet om deze gegevens samen te laten tellen indien het onderling verschil tussen waarde 1 en 2, 2 en 3 etc max 10 seconden is.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld?

Als ik 12:00:00 en 12:00:09 test in mijn bestand komen deze in dezelfde groep, mits de kolommen goed gesorteerd staan. Kan je een voorbeeld posten waar je de fout kan aangeven?

Was meer gericht op de formule van popipipo.
Jouw formule werkt inderdaad beter, maar moet deze nog even stoeien zodat hij de verschillende locaties wel meeneemt.

12:00:00 komt in de groep 12:00:00 12:00:09 komt in de groep 12:00:10

Yup,
Dat zou moeten werken. Nu nog toepassen op de verschillende bestanden, rip processor.
Bedankt voor de hulp :)

0,000115740740740741 kan ook zo:
tijd(0;0;10)
10/86400

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan