spiegelbeeld
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 26 mei 2011
Hoe ziet het werkblad er in praktijk uit?
Meerdere kolommen en rijen, maar vooraf niet bekend hoeveel. Eerste rij bevat kolomnamen. Eén van de kolommen heet altijd “Broekmaat”. In deze kolom staan meerdere broekmaten, mogelijk met enkele lege cellen ertussen.
Wat wil ik?
Ik wil 2 rijen onder de laatste rij in de kolom Broekmaat en de kolom ernaast een samenvatting van de aantallen per maat, dus 116 2, 128 5, 140 3, etc.
Wat heb ik al?
Ik heb een stuk VBA-code waarin ik eerst kijk hoeveel rijen er in gebruik zijn en kijk welke kolom de broekmaten bevat.
Vervolgens stel ik vast in welk bereik de broekmaten dus staan en waar de uiteindelijke samenvatting moet komen te staan.
Ik maak het deel waar de samenvatting moet komen te staan leeg en geef de samenvatting een titel “Totaal”
De waarden uit het bereik waarin de originele waarden staan sla ik op in een array, omdat ik deze originele waarden uiteindelijk terug wil plaatsen.
Ik sorteer de originele waarden en filter de unieke waarden eruit om deze als zijnde de samenvatting onder de kolom te plakken.
Vervolgens bepaal ik voor iedere voorkomende waarde in de samenvatting hoe vaak deze voorkomt in de originele waarden en plaats dit aantal erachter in de samenvatting.
Uiteindelijk plaats ik nog even de originele waarden terug.
So far, so good.
Wat gaat er fout?
Wanneer ‘alfabetisch’ gezien de laagste waarde, dus bijv. beginnend met de a, of in dit geval 116, 2 of meer keren in de lijst voorkomt, dan wordt deze in de samenvatting bovenaan 2x weergegeven. Wanneer deze maar 1 keer voorkomt, wordt deze ook maar 1x weergegeven. Wanneer andere waarden, dus niet de laagste waarde uit de lijst, 2 of meer keren voorkomen worden deze correct maar 1x opgenomen in de samenvatting.
Ik heb het bestand bijgevoegd om te illustreren.
Ik ben verre van expert, dus alle tips zijn welkom, maar ik kom er op dit moment vooral niet uit waarom dit probleem zich voordoet.
Bij voorbaat dank.
Bekijk bijlage Broekmaat.xlsm
Meerdere kolommen en rijen, maar vooraf niet bekend hoeveel. Eerste rij bevat kolomnamen. Eén van de kolommen heet altijd “Broekmaat”. In deze kolom staan meerdere broekmaten, mogelijk met enkele lege cellen ertussen.
Wat wil ik?
Ik wil 2 rijen onder de laatste rij in de kolom Broekmaat en de kolom ernaast een samenvatting van de aantallen per maat, dus 116 2, 128 5, 140 3, etc.
Wat heb ik al?
Code:
Sub TotBroekmaat()
Dim i, teller, aantal As Integer
Dim lastrow, broekcol As Double
Dim zoekbereik, plakcel, plakbereik As Range
Dim TempArray As Variant
lastrow = Range("A65536").End(xlUp).Row
broekcol = Cells.Find(What:="Broekmaat").Column
Set zoekbereik = Range(Cells(2, broekcol), Cells(lastrow, broekcol))
Set plakcel = Cells(lastrow + 3, broekcol)
If Cells(65536, broekcol).End(xlUp).Row > lastrow Then
Range(plakcel, Cells(65536, broekcol).End(xlUp)).ClearContents
End If
Cells(lastrow + 2, broekcol) = "Totaal"
TempArray = zoekbereik.Value
With zoekbereik
.Sort [zoekbereik]
.AdvancedFilter Action:=xlFilterCopy, CopyToRange:=plakcel, Unique:=True
End With
Set plakbereik = Range(plakcel, plakcel.End(xlDown))
teller = plakbereik.Rows.Count
For i = 0 To teller - 1
aantal = WorksheetFunction.CountIf(zoekbereik, Cells(plakcel.Row + i, broekcol))
Cells(plakcel.Row + i, broekcol + 1) = aantal
Next
zoekbereik.Value = TempArray
End Sub
Vervolgens stel ik vast in welk bereik de broekmaten dus staan en waar de uiteindelijke samenvatting moet komen te staan.
Ik maak het deel waar de samenvatting moet komen te staan leeg en geef de samenvatting een titel “Totaal”
De waarden uit het bereik waarin de originele waarden staan sla ik op in een array, omdat ik deze originele waarden uiteindelijk terug wil plaatsen.
Ik sorteer de originele waarden en filter de unieke waarden eruit om deze als zijnde de samenvatting onder de kolom te plakken.
Vervolgens bepaal ik voor iedere voorkomende waarde in de samenvatting hoe vaak deze voorkomt in de originele waarden en plaats dit aantal erachter in de samenvatting.
Uiteindelijk plaats ik nog even de originele waarden terug.
So far, so good.
Wat gaat er fout?
Wanneer ‘alfabetisch’ gezien de laagste waarde, dus bijv. beginnend met de a, of in dit geval 116, 2 of meer keren in de lijst voorkomt, dan wordt deze in de samenvatting bovenaan 2x weergegeven. Wanneer deze maar 1 keer voorkomt, wordt deze ook maar 1x weergegeven. Wanneer andere waarden, dus niet de laagste waarde uit de lijst, 2 of meer keren voorkomen worden deze correct maar 1x opgenomen in de samenvatting.
Ik heb het bestand bijgevoegd om te illustreren.
Ik ben verre van expert, dus alle tips zijn welkom, maar ik kom er op dit moment vooral niet uit waarom dit probleem zich voordoet.
Bij voorbaat dank.
Bekijk bijlage Broekmaat.xlsm