• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

samenvatting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Hallo,

Wie weet raad?
Graag had ik uit een tabel, het gemiddelde gewicht van een artikelnummer, aantal waarnemingen en standaarddeviatie willen hebben, per jaar.
Na het zien van de bijlage is mijn vraag stelling wat duidelijker

Albatros

Bijlagen

Hoi Meeuw,

De draaitabel begrijp ik niet helemaal maar de formules voor Blad1 heb ik wel voor je:

F3: =ALS(MAX($C$3:$C$999)=MAX(F$2:F2);"";KLEINSTE($C$3:$C$999;AANTAL.ALS($C$3:$C$999;"<="&SOM(F2))+1))

G3: =ALS($F3="";"";SOMPRODUCT(($B$3:$B$999=H$1)*($C$3:$C$999=$F3)*($D$3:$D$999))/H3)

H3: =ALS($F3="";"";SOMPRODUCT(($B$3:$B$999=H$1)*($C$3:$C$999=$F3)*1))

I3: =ALS($F3="";"";STDEV(($B$3:$B$999=H$1)*($C$3:$C$999=$F3)*($D$3:$D$999)))

Twee opmerkingen:
Als je G3 invult voor H3 krijg je een foutmelding omdat G3 naar H3 verwijst. Let niet op de foutmelding.
Als je de formule invoert in I3, moet je dat doen als een matrix-formule, Shift+Ctrl+Enter tegelijk indrukken.

Jeroen

Tja, in ik begrijp weer niets van die formules, maar ze kloppen wel, geniaal! Hoe verzin je zo iets.

Bijlagen

Hoi,

Met de draaitabel van withaar, is mijn probleem opgelost.
Ik zat de hele tijd met de datum’s te kl…..
De datums om te zetten naar JAAR, is de gouden tip geweest.
Withaar: Bedankt!

Jeroen, jouw oplossing werkt ook, maar ik was vergeten te vertellen dat ik ca. 30 artnummers had. Hierdoor wordt het allemaal wat te omslachtig, en ik moet eerlijk bekennen: van matrix functies heb ik geen kaas van gegeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan