Samenvoegbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter vpw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vpw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
In Word heb ik een samenvoegbestand gemaakt met adressen. Als ik echter ga samenvoegen worden de laatste records op de pagina gesplitst, waardoor alles opschuift. Dus het gebeurd nu dat bijv. bij het blok Lidnummer, Naam, Adres, Woonplaats dat bij samenvoegen bij het laatste record van de pagina Lidnummer en naam op pagina 1 staan en adres en woonplaats op pagina 2. Hoe kan ik dit voorkomen? M.a.w.: hoe houd ik de adresblokken bij elkaar?

Leg in de alinea's vast dat ze bij elkaar moeten blijven; in dat geval zal het hele blok doorschuiven.

En hoe leg ik dat dan vast in de alinea's?

Zou je even vermelden welke versie Word je hebt? Word 2003, Word 2007, Word 2010, Word 2013 ?

Algemene manier om een paragrafen bij elkaar te houden: hier
Verder staat ook hier het nodige (zie 3 en daarin dan weer vooral 3.2).

Tijs.

Er spelen twee zaken, waarvan de eerste door dnties is aangedragen (alinea bij elkaar houden). Dat werkt in jouw geval alleen als je met Regeleindes werkt, dus niet op <Enter> drukt, maar op <Shift>+<Enter>. Dan maak je van de regels één alinea.
De tweede optie (<Enter>) vereist een andere instelling: <Bij volgende alinea houden>. Daarmee plak je de alinea aan de volgende vast,en schuift het blok ook als één geheel.
De versie is onbelangrijk; rechtsklikken in de alinea en <Alinea-instellingen> selecteren uit het snelmenu. Werkt in alle word versies.

Hallo octafish,

Ik heb de samenvoegbestanden in een tabel staan. Als ik rechtsklik op het blok samenvoegvelden, zie ik geen alinea-instellingen. Alleen instellngen voor de tabel.

Waarom kijk je naar je bronbestand? Het probleem zit hem in het samenvoegbestand, dus daar moet je het oplossen.

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je met het bronbestand, het bestand bedoelt waarin de gegevens staan. Dat is een excel-bestand. Het Word-bestand is het samenvoegbestand en daar kijk ik in. Of begrijp ik het verkeerd?

Dan kijk je goed :)
Volgende vraag: gebruik je het Adresblok, of losse velden? Het enige juiste antwoord is overigens 'losse velden', anders zijn we uitgepraat ;)

Klopt. Ik gebruik inderdaad losse velden.

Dan heb je alinea's, en kun je de eigenschappen daarvan aanpassen. En dan moet je dus ook kunnen rechtsklikken, en de alinea-instellingen aanpassen. Als je alleen taalopties ziet, of Spelling, (rode kringeltlijnen) dan moet je die eerst oplossen (<Negeren> bijvoorbeeld).

Hallo octafish,

In de bijlagen staan 2 bestanden. Misschien kun je die even bekijken. Ik denk dat we anders langs elkaar heen blijven schrijven.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Je kunt prima in je document alinea's selecteren en met het snelmenu <Alinea> de eigenschap <Bij volgende alinea houden> aanklikken. Dus wat is het probleem nog?

:o:o Oeps, niet goed opgelet. Maar zoals je al in het door mij bijgevoegde Word-bestand ziet, staat de eerste regel als laatste op de eerste pagina. Ik heb ook de optie 'regels bijeen houden' geprobeerd. Maar ook dat werkt niet.

Ik snap niet dat je het bronbestand hebt gemaakt op basis van Brieveni.p.v. Etiketten, want jouw document is uiteraard een schoolvoorbeeld van een Etikettenvel. Dat had het werk dat je moet doen ook aanzienlijk vereenvoudigd, want je begint dan met één etiket goed te maken, en dat kopieer je dan door de rest van de etiketten heen.
Je moet, naast de alinea-instelling, ook nog een tabelinstelling aanpassen. <Rij>, <Rij eventueel splitsen bij pagina> moet uit staan.
Daarnaast maak je wellicht nog een beginnersfout: als je alle alinea's selecteert, en dan <Bij volgende alinea houden> aanzet, heb je een probleem, want het is natuurlijk niet mogelijk om alle alinea's op één pagina te houden. Als je een blok hebt van 5 alinea's, dan moet je dus de eerste 4 alinea's instellen op <Bij volgende alinea houden> om een blok van 5 alinea's te maken. Bij 3 alinea's (jouw geval) moet je dus de eerste 2 regels zo instellen, en de 3e niet. En dat moet je nu voor alle cellen doen, omdat je het document niet hebt gemaakt als etiket.

Hallo Michel,

Deze indeling gebruik ik om een smoelenboek te maken, met links de foto en rechts de gegevens. Je geeft trouwens in je laatste antwoord wel de oplossing. Nl: Eventueel rijen splisten uitzetten. Dat heb ik gedaan en nu gaat het goed. Bedankt voor je geduld.:thumb:

De inhoud van een document(type) staat natuurlijk compleet los van de techniek die je gebruikt om dat document te maken. Dus of je nu echt etiketten maakt met een etikettenformat of een smoelenboek, dat zal Microsoft een grote worst zijn :). Gebruik dat model dat het beste aansluit bij wat je nodig hebt. In jouw geval: <Samenvoegen met Etiketten>, en niet <Samenvoegen met Brief>.
Maar fijn uiteraard dat het nu werkt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan