Samenvoegen als aanhef niet in bestand staat, maar wel Vrouw of Man

Status
Niet open voor verdere reacties.

corneelh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2014
ik kan uit een website een Excel file downloaden met de adresinformatie waarmee ik etiketten wil maken met de functie samenvoegen.
1) Alles staat daarin, behalve de aanhef. Ik wil "Mw." En "Hr." Gebruiken, maar in het bestand staat "Vrouw" of "Man". Kan ik dat in WfW vervangen?
2) en hoe kan ik de tussenvoegsels onderdrukken als dat veld leeg is?
voorbeeld
Achternaam Initialen Tussenvoegsel Geslacht
Puk P. man
Schouw A.I. Van der. Vrouw

Moet worden

Hr. P. Puk
Mw. A.I. van der Schouw

Voor beide vragen krijg je hetzelfde antwoord: maak een Als..dan..anders veld aan. In het geval van de aanhef is het simpel. Daar maak je een vergelijking op het veld Aanhef. Typ dan bij <is gelijk aan> Heer, in het tekstvak <Dan> Hr. en in het tekstvak <Anders> typ je Mw.
Voor het tussenvoegsel doe je hetzelfde, maar daar ligt het iets lastiger omdat je geen veld kunt toevoegen bij het maken van de formule. En dat heb je wel nodig. Het proces bestaat dan ook uit 2 stappen.
1. Maak een Als..dan..anders veld aan op basis van het veld <Tussenvoegsel>. Laat het vergelijkingsveld leeg (je test of tussenvoegsel leeg is) en vul in het veld <Anders> een dummywoord in. Het eerste tekstveld blijft dus leeg.
2. Druk op <Alt>+<F9> (Veldcodes weergeven) en dubbelklik op je dummywoord. Selecteer nu uit de lijst met samenvoegvelden het veld <tussenvoegsel> en typ daar een spatie achter. Je ziet nu iets als:
Code:
{ IIF { Tussenvoegsel } "" "" "{ Tussenvoegsel } " }
In je document zet je dus geen veld tussenvoegsel meer, en tussen het aangemaakte veld en het veld Achternaam natuurlijk ook niet, want de spatie wordt nu door de formule gegenereerd.

Namens de vraagsteller bedankt voor het antwoordt. Het probleem is volledig opgelost. :)
(Per mail ontvangen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan