• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen data uit Excelbestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Souvlaki

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan waar ik (ook via de zoekfunctie) nog geen oplossing voor gevonden heb en waarvan ik hoop dat jullie deze oude digibeet een duwtje (of schop....) in de goede richting willen geven :rolleyes:

De situatie is als volgt: ik heb een aantal Excel-bestanden met data die ik samen wil voegen om uiteindelijk in een Access-database op te gaan nemen. Of misschien is het eerst samenvoegen niet eens nodig....dat zou ook nog wel eens kunnen.
Ik kan een hele uitleg geven, dus heb ik een drietal bestanden als bijlage toegevoegd. Maar in het kort gezegd komt het erop neer dat ik dus per niet-unieke familie (dossiernummer) en unieke persoon_ID de adressen en telefoonnummers/e-mailadressen op de juiste plaats krijg.

Kan iemand mij verder helpen? Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Vriendelijke groeten,

Erik

Bijlagen

Beste Souvlaki ;)

Zie bestandje met VERT.ZOEKEN naar de andere bestanden.
Heb 1 regel gedaan om het bestand nier te groot te maken.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hallo Danny,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik leg nog even de nadruk op mijn digibeet-zijn :mad: Ben nu een klein uurtje aan het stoeien en kijken en proberen te begrijpen en het is mij zowaar gelukt om voor een tweetal velden iets op de juiste plek te krijgen. Maar: moet ik dit nu allemaal handmatig gaan doen voor elk uniek veld (Persoon_ID)? Of is er een simpeler manier om dit te bereiken? Bijvoorbeeld door de VERT.ZOEKEN-formules van toepassing te laten zijn op andere velden en dus te kopiëren of zoiets?

En daarnaast voorzie ik ook een probleem als een uniek veld meerdere adressen of telefoonnummers heeft. Of zet Excel die dan ook achter elkaar?

En tenslotte: komt Access er allemaal nog wel uit als ik dat als een database op wil gaan slaan?

Als je (of iemand anders...) hier nog een antwoord op hebt dan kan ik weer verder gaan puzzelen:D

In elk geval nogmaals bedankt Danny!

Groeten, Erik

Verander de formule van @Danny147 de $B$2 in ($B2) zie $.
Aan het eind van de formule staat een 2, voor ONWAAR.
Verwijder deze 2, en zet hier op deze plaats KOLOM()-7
Dus zoiets als =VERT.ZOEKEN($B2;......................[Test_adres[1].xls]Blad1'!$B$2:$H$63;KOLOM()-7;ONWAAR)
Deze kun je doorvoeren naar zowel rechts als naar onderen met de vulgreep.

Succes.

Harry, jij ook bedankt voor je bijdrage!

Ik ben weer een stukje dichterbij de oplossing......maar zit nog even met het volgende: ik ben in bestand naam_samengevoegd data kwijt als er bij het unieke veld (Persoon_ID) in de bestanden adres & communicatie meerdere gegevens staan. Bijv. een telefoonnummer en een mobiel nummer en een e-mailadres. Dan wordt met de formule maar 1 van deze gebruikt en de andere zie ik nergens meer terug. (zie de rood gemarkeerde gegevens in de bestanden adres_samengevoegd_ontbrekend & communicatie_samengevoegd_ontbrekend).

Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Thnx, Erik

PS: dankzij de aanwijzingen van Danny & Harry voel ik me al aardig een whiz-opa worden :D

Bijlagen

Beste Souvlaki ;)

Dit komt omdat er meer dan 1 Persoon ID bestaat.

Persoon ID nr 31 bestaat 2 maal en bij de formule VERT.ZOEKEN wordt er steeds gekeken naar de eerste Persoon ID.

Als je nu bij deze personen die dubbel voorkomen een a en een b achterplaatst dan gaat het lukken.

Vb. Persoon ID nr 30a en 30b

Nu zit je ook nog verveeld met die tel. nummers fax en email
De ene zijn prive en de andere mobiel.

Ook heb je hier meer ID nummers dan voorzien in je samengevoegd bestandje.

Vb. ID 130 hier zou je Tel. mobiel en prive kunnen invullen maar de 2de mobiel kan je niet invullen.

DUS: Zorg ervoor dat ID nummers slechts eenmaal voorkomen !!!

Bedje roept nu, de rest zien we morgen dan wel weer.

GELIEVE ook de originele bestandsnamen van de mappen te geven, anders moeten we (of jij) de formule steeds aanpassen.
Test naam.xls
Test adres.xls
Test communicatie.xls

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Danny & Harry,

Allebei hartelijk bedankt voor jullie reacties! Uit beide adviezen heb ik de tools gehaald en middels een zondagje experimenteren is het mij gelukt alles te krijgen zoals ik het hebben wilde.

Nogmaals bedankt en tot ziens!

Erik.

Zet je de vraag dan nog even op opgelost (rechts onderaan de pagina)

Is gebeurd, warme bakker! En weer wat geleerd.... :thumb:

Greetz, Erik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan