• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen en vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric_Barry

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2002
Wie kan mij helpen.

Ik heb een tweetal aanzienlijke excelbestanden die ik wil samenvoegen meer tevens wil vergelijken.
Bijvoorbeeld:

In het ene bestand staan bijvoorbeeld de volgende kolommen: Naam, pcnummer, serienummer
In het andere bestand staan de kolommen: Naam, applicatie, functie.

Omdat ik niet zeker weet of de twee kolommen van de verschillende bestanden exact identiek zijn wil ik graag dat excel dat controleert alvorens de nieuwe gegevens er achter gaat plakken.

Wie weet hoe ik dat moet doen?

Als ik je goed begrijp wil je dus alleen de naam vergelijken, aangezien dit de enige overeenkomstige variabele is, klopt?

De meest simpele manier is denk ik het kopiëren van het tabblad van het ene bestand in het andere. Zet beide bestanden open, rechtsklik op tabblad 1 -> verplaatsen of kopiëren -> kopie maken -> naar andere bestand.

Daarna kun je op een derde tabblad de volgende formule invoeren:

=als(Blad1!A1=Blad2!A1;1;0)

Deze formule vergelijkt dus cel A1 van blad 1 met cel A1 van blad twee. Er zijn nog vele andere mogelijkheden, maar deze is wellicht het meest simpel.

Nee, ik denk dat ik het niet helemaal goed uitleg.

Ik heb ik in blad 1 in kolom A de naam staan (bijvoorbeeld Eric) in kolom B staat pcnummer en in kolom C serienummer. Op blad 2 staat in kolom A eveneens een naam (maar dit kunnen andere, meer of mindere namen staan). Op regel 1 op blad 1 staat bijvoorbeeld Eric terwijl op blad 2 op regel 1 Arie staat (ook na sorteren!). In de kolommen B en C staan op blad 2 de applicaties en bijvoorbeeld inlognaam.

Ik wil nu dat excel er één blad van maakt door de kolommen B en c van bijvoorbeeld Eric op blad 2 te kopieren naar de kolommen D en E van de Eric op blad 1

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik wil

Alvast bedankt

ik heb een klein excel bestandje gemaakt zoals jij dit voorstelde

ik heb de nodige koppelingen en namen toegekent

indien je uw email adres doorstuurd naar mij kan ik het u mailen. ik zie dat je geen XLS kan mee uploaden

kopieer uw gegevens hierin en het zou moeten werken
kan je ze wel kopieren door gebruik te maken van "gekopieerde cellen invoegen"

groeten
Patrolleke

Moets het niet lukken mag je uw bestandjes altijd doormailen en pas ik het aan

patrollekesbox@hotmail.com

Patrolleke, je kunt excel files wel uploaden door ze eerst te zippen, die accepteert Helpmij wel.

Eric, laat even weten of die oplossing voldoende is, anders kijken we er nog even naar.

Ik heb je bestandje bekeken en ik denk dat ik hiermee zeker wel uit de voeten kan.

Mocht het niet lukken dan hoor je het nog wel.
In ieder geval tot zover bedankt.

Hoi Eric_Barry,

Er even vanuit gaan dat Naam altijd een unieke Naam is:

Blad1!F11: =als(aantal.als(Blad2!A:A;A11)=0;"";vergelijken(A11;blad2!A:A;0))
Blad1!D11: =als(F11="";"";index(blad2!B:B;F11))
Blad1!E11: =als(F11="";"";index(Blad2!C:C;F11))

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan